Senaste nytt

”Nordisk praxis i gungning, frukost ingår inte i hotellnatt”

Man är ju iallafall tydlig med att det är pengar det handlar om och inget annat. Och att man därför bara behåller det på den "finaste kedjan", och plockar upp bort på de andra.
Officiellt så är det för att bättre passa deras hållbarhetsarbete och pengarna är bara en (positiv) bisak - men jag tror de flesta härinne läser mellan raderna och drar samma slutsats som du. Hade man värnat klimatet hade man även tagit bort det på finkedjan

1755152609107.png

Kanske inte lika dramatiskt som Scandics förändring gällande frukosten men likväl en ordentlig förändring (gäller dock inte Clarion). Läst på Aftonbladet i skrivande stund

Visa bifogad bild 167481

Tack för tipset!

Undrar om det växtbaserade alternativet är det absolut billigaste margarinet inköparna kan finna?

Ugh... men så brukar jag undvika smörliknande produkter redan nu på hotell om det inte står uttryckligen smör på en skylt. Gillar bäst när det finns två uppmärkra alternativ förstås så att alla kan välja själva. Så brukar det vara på det Thon där jag bor mest. Ibland finns det dock orsak till att ifrågasätta skyltarna... "Lex Vaniljyoghurt".

Tack för tipset!

Undrar om det växtbaserade alternativet är det absolut billigaste margarinet inköparna kan finna?

Ugh... men så brukar jag undvika smörliknande produkter redan nu på hotell om det inte står uttryckligen smör på en skylt. Gillar bäst när det finns två uppmärkra alternativ förstås så att alla kan välja själva. Så brukar det vara på det Thon där jag bor mest. Ibland finns det dock orsak till att ifrågasätta skyltarna... "Lex Vaniljyoghurt".
Instämmer att jag brukar välja smör eller iaf smörblandningar istället för rent vegetabiliska produkter på mackan, men jag misstänker att man här byter ut smöret även i köket.

• Gilla
Reactions: hco
Man blir inte miljardär genom att vara generös... :)

Tack för tipset!

Ja, det kommer garanterat vara det absolut billigaste de kan hitta.

Och så skylla det på hållbarhetsarbete, oljebaserade (vilket växtbaserade är en fin omskrivning av) är dyrt, såvida det inte handlar om typ palmolja vilket är uselt ur ett hållbarhetsperspektiv dessutom.

Men Stordalen har väl liksom vi andra varit i butiken och sett vad ett kilo smör kostar numera.

• Gilla
Reactions: hco
Det är ju lite komiskt att det gäller Sverige och Finland, för dom av oss som kommer ihåg den Norska smörkrisen för 15 år sedan, när vi smugglade smörpaket till kollegorna på kontoret i Oslo :) Eller har de redan slutat med det på hotellen i Norge och det är de andra länderna som följer efter?

Något annat än äkta smör/bregott går ju bort ordentligt, förstör ju hela mackan ibland med annat sorts "smör". Clarion Sign tog 290 sek för walk in frukost, då ska de fanimej ingå riktigt smör, tur dom va undantagna ;)

Instämmer att jag brukar välja smör eller iaf smörblandningar istället för rent vegetabiliska produkter på mackan, men jag misstänker att man här byter ut smöret även i köket.
Absolut och där är man ju körd (utekäk som tillagas med dåliga råvaror). =/

Synd att en plats där det gått att välja (hotellbuffén) försvinner. Får bre på extra på Clarion för att kompensera! :cool:

Enligt livsmedelsverkets "smarta miljöval matfetter" ger smör mer växthusgas-utsläpp eftersom kor släpper ut mycket metan. Fair-enough, men samtidgt skriver man att transporterna påverkar total-resultatet utan att gå in i detalj på hur mycket. Så finns det egentlig fakta bakom att smör inte kan passa in i ett hållbarhetsarbete?

Sedan finns det ju ett annat problem med att räkna utsläpp per kg smör - smör är inte enda produkten som kommer från ko. Om alla konsumenter väljer bort smör till 100%, så betyder det inte att kon släpper ut mindre metan. Antingen används mjölkfettet till något annat. Eller så kastas det bort. Inget av det verkar direkt passa in i ett hållbarhetsarbete.
Naturligtvis minskar lönsamheten för nötboskap om man inte längre kan sälja mjölkfettet, men jag undrar ju vilken utsträckning det påvekar antalet kor och därmed utsläppen.

Hur som helst, det känns solkart som att det handlar om pengar och strawberry såg det som ett bra tillfälle att köra lite green-washing.

Var väl för några år sedan han fick för sig ta bort bacon från frukosten. Det ansåg inte vara nyttigt för gästerna.
Blev ramaskri och hot om att bojkotta hotellen. Så han fick ge sig och baconet återinfördes.

Så nu smöret.

Ser med spänning fram emot nästa förbättring/ändring, allt för att måna om gästernas hälsa :rolleyes:

Toppen