Senaste nytt

Ökad intjäning på SAS för statuskunder från 1 september

Liten observation jag gjort när jag räknade på intjänade nivåpoäng för en resa ARN-BKK med SAS vs AF/KLM. För billigaste bokningsklassen i Premium Economy verkar det vara mer fördelaktigt att tjäna poängen via AF/KLM än via SK till Eurobonus. Via AF/KLM tjänar man in minst 7 000 nivåpoäng medan man via SK får 6 700. För Business är det dock bättre att boka med SAS verkar det som. Sedan är ju inte 300 nivåpoäng jättemycket så det kommer säkert bero på prissättning vad man väljer men ändå en intressant observation. Intressant för mig i allafall men kanske inte för er ;) .
Väldigt intressant. Kan du utveckla lite hur du räknat?

Väldigt intressant. Kan du utveckla lite hur du räknat?
Absolut, ska försöka.

SAS är enklast. Här får man först 700 poäng för sträckan ARN-CPH och sedan 6000 poäng för sträckan CPH-BKK.

För billigaste bokningsklassen i Premium Economy på både AF och KLM tjänar man 100% flygna miles. Sträckan ARN-CDG är 959 miles vilket avrundat uppåt är 1000 miles = 1000 poäng. Sträckan CDG-BKK är 5878 miles vilket avrundat uppåt blir 6000 miles = 6000 poäng + 1000 poäng = 7000. För Amsterdam blir resultatet detsamma.

Absolut, ska försöka.

SAS är enklast. Här får man först 700 poäng för sträckan ARN-CPH och sedan 6000 poäng för sträckan CPH-BKK.

För billigaste bokningsklassen i Premium Economy på både AF och KLM tjänar man 100% flygna miles. Sträckan ARN-CDG är 959 miles vilket avrundat uppåt är 1000 miles = 1000 poäng. Sträckan CDG-BKK är 5878 miles vilket avrundat uppåt blir 6000 miles = 6000 poäng + 1000 poäng = 7000. För Amsterdam blir resultatet detsamma.
Jag tror inte att man brukar avrunda uppåt så mycket.
Det är helt möjligt att man får exakt 959 + 5878 = 6836 poäng.

Åtminstone i Delta Skymiles har jag fått exakt 959 miles för ARN-CDG.

• Gilla
Reactions: hco
Jag tror inte att man brukar avrunda uppåt så mycket.
Det är helt möjligt att man får exakt 959 + 5878 = 6836 poäng.

Åtminstone i Delta Skymiles har jag fått exakt 959 miles för ARN-CDG.
Här är vad som står på SAS egna hemsida för intjäning via Air France:

"På egna marknadsförda flyg tillämpas ett minsta avstånd på 500 engelska mil. Till exempel: för en flygning med ett avstånd på 375 engelska mil kommer ett avstånd på 500 engelska mil att tillämpas på formeln nedan istället för 375."

Fast det kanske inte gäller avrundning uppåt för flyg som är längre än 500 miles. Dock har SAS alltid avrundat uppåt till jämnt 500-tal tidigare.

Last edited:
Här är vad som står på SAS egna hemsida för intjäning via Air France:

"På egna marknadsförda flyg tillämpas ett minsta avstånd på 500 engelska mil. Till exempel: för en flygning med ett avstånd på 375 engelska mil kommer ett avstånd på 500 engelska mil att tillämpas på formeln nedan istället för 375."
Ja, precis, det är minsta avståndet. Så om avståndet är mindre än 500 miles, då används 500 miles som avstånd.

Det betyder att man får minst 500 poäng (x multiplikatorer), men det betyder inte att det blir en multipel av 500 poäng (x multiplikatorer), om avståndet är över 500 miles.

Japp, nog fel av mig. SAS har alltid avrundat uppåt till närmaste 100-tal, inte 500-tal. Oavsett blir det ändå fler poäng med Air France men inte lika många fler poäng ;)

Toppen