Senaste nytt

Ökad intjäning på SAS för statuskunder från 1 september

Ja, det blev lite mindre tydligt efter att ha kollat texten om intjäningen för Air France och KLM på SAS webbsidan.

För SAS codeshare skrevs det väldigt tydligt att flyget behöver trafikeras av ett Skyteam-bolag:
* "Tjäna poäng på flygningar som marknadsförs av SAS och trafikeras av Skyteam-partner" - https://www.sas.se/eurobonus/partners/flygbolag/scandinavian-airlines/

Men för Air France och KLM skrevs det ingenting om det:
* "Tjäna poäng på flyg som marknadsförs av Air France" - https://www.sas.se/eurobonus/partners/flygbolag/airfrance/
* "Tjäna poäng på KLM-marknadsförda flyg" - https://www.sas.se/eurobonus/partners/flygbolag/klm/

Blir intressant att se hur det funkar för flyg som marknadförs av ett Skyteam-bolag men trafikeras av t.ex Star Alliance (eller någon annan)...

Jag är inte hundra på att den som skrivit det faktiskt vet hur det fungerar.

Som jag förstått det så är det en Skyteampolicy. Du tjänar poäng beroende på vem som sålt biljetten, inte vem som utför flygningen.

Det vore konstigt om SAS plötsligt skulle skilja sig från resten av Skyteam.

Som jag förstått det så är det en Skyteampolicy. Du tjänar poäng beroende på vem som sålt biljetten, inte vem som utför flygningen.

Ja, hoppas de rättar texten i så fall.

Eller vi får veta efter 1 september när någon här på forumet flyger på en SAS-codeshare som utförs av ett icke-Skyteam bolag. ;)

Nu har jag hittat följade hos Skyteam:
"In order to earn miles, the airline shown on your ticket (marketing carrier) and the operating airline must both be SkyTeam members, and you must purchase a fare that qualifies for earning miles...."

Så om det är rätt, då behöver även operating carrier vara från Skyteam, tyvärr...

Nu har jag hittat följade hos Skyteam:
"In order to earn miles, the airline shown on your ticket (marketing carrier) and the operating airline must both be SkyTeam members, and you must purchase a fare that qualifies for earning miles...."

Så om det är rätt, då behöver även operating carrier vara från Skyteam, tyvärr...

Det är ju den generella regeln, men flygbolagen kan utöver allianssamarbetet teckna avtal med andra flygbolag utanför alliansen. T ex så pratar Singapore Airlines och SAS om att förlänga det samarbete som de redan har. I ett sådant samarbete så kan man fortfarande tjäna poäng och nyttja statusförmåner, beroende på vad avtalet säger så klart..

Det är ju den generella regeln, men flygbolagen kan utöver allianssamarbetet teckna avtal med andra flygbolag utanför alliansen. T ex så pratar Singapore Airlines och SAS om att förlänga det samarbete som de redan har. I ett sådant samarbete så kan man fortfarande tjäna poäng och nyttja statusförmåner, beroende på vad avtalet säger så klart..
Ja, absolut. SAS kan ju ge Eurobonus-poäng för en flygning med vilket bolag som helst, om de vill.

Men den generella regeln verkar vara att både marketing och operating carrier behöver vara inom Skyteam, för att kunna tjäna poäng.
Så man kan inte förvänta sig poäng för en flygning som utförs av ett icke-Skyteam bolag (även om marketing carrier är från Skyteam), om just det bolaget inte specifikt nämns någonstans hos SAS.

Jag hoppas att detta sker (har dock inga jättestora förhoppningar) då jag och hela familjen har en resa med SIA i jul.

Borde inte Delta info komma snart? Det hade varit toppen med +75% även hos dem. Jag har hört många säga att de är mycket bättre än United, så ser verkligen fram mot att prova deras C.
Om du gillar champagne med is så kommer du gilla Delta…
Skämt osido, Delta är Amerikansk på både gott och ont, mest ont tycker jag. Föredrar AF alla dagar i veckan.

Jag hoppas att detta sker (har dock inga jättestora förhoppningar) då jag och hela familjen har en resa med SIA i jul.

Liten observation jag gjort när jag räknade på intjänade nivåpoäng för en resa ARN-BKK med SAS vs AF/KLM. För billigaste bokningsklassen i Premium Economy verkar det vara mer fördelaktigt att tjäna poängen via AF/KLM än via SK till Eurobonus. Via AF/KLM tjänar man in minst 7 000 nivåpoäng medan man via SK får 6 700. För Business är det dock bättre att boka med SAS verkar det som. Sedan är ju inte 300 nivåpoäng jättemycket så det kommer säkert bero på prissättning vad man väljer men ändå en intressant observation. Intressant för mig i allafall men kanske inte för er ;) .

Liten observation jag gjort när jag räknade på intjänade nivåpoäng för en resa ARN-BKK med SAS vs AF/KLM. För billigaste bokningsklassen i Premium Economy verkar det vara mer fördelaktigt att tjäna poängen via AF/KLM än via SK till Eurobonus. Via AF/KLM tjänar man in minst 7 000 nivåpoäng medan man via SK får 6 700. För Business är det dock bättre att boka med SAS verkar det som. Sedan är ju inte 300 nivåpoäng jättemycket så det kommer säkert bero på prissättning vad man väljer men ändå en intressant observation. Intressant för mig i allafall men kanske inte för er ;) .
Jag har märkt samma. För premium ekonomi på långsträckor kan det ibland vara bättre (förutsatt samma pris) att flyga andra flygbolag än SAS, nu när 25%-bonusen tas bort.

Toppen