Senaste nytt

Ökad intjäning på SAS för statuskunder från 1 september

Nej, tyvärr. Operating carrier behöver också vara inom SkyTeam.

Men om båda marketing och operating carrier är inom SkyTeam, då får du poäng enligt marketing carrier.
Ja, precis. Hade gärna sett att SAS marketed på SQ metal hade gett poäng, speciellt nu codeshare verkar bli kvar. Vore ett bra alternativ till Asien, för att slippa åka västerut för att komma österut.

Nej, tyvärr. Operating carrier behöver också vara inom SkyTeam.

Men om båda marketing och operating carrier är inom SkyTeam, då får du poäng enligt marketing carrier.

Det behöver den inte alls vara. Tjänat flertalet poäng med bolag som inte är Skyteam, exempelvis Copa som flyger med AF-nummer. Det är ju det som är poängen med att codeshare ger poäng. Du ska inte behöva oroa dig för vilket flygbolag som faktiskt dyker upp.

Tidigare kunde man tjäna poäng på Copaflyg även när de inte flögs med codeshare men det kan man alltså inte längre.

Frågan är dock vad som händer om man flyger exempelvis Copa med af-nummer och krediterar till EuroBonus. Det har jag aldrig testat.

Skall bli intressant att se hur man får mest poäng till EB för en long haul resa med AF/KLM?
Om man bokar codeshare eller direkt på tex klm.se

Kanske postar i fel tråd men vet inte riktigt vart jag ska posta annars eller om det redan diskuterats. Jag känner mig lite trög och skulle må mycket bättre om någon skulle kunna hjälpa till med ett enkelt eller några enkla räkneexempel om jag skulle boka biljett på Air France utan SK codeshare enligt SAS nya tabell.

Säg att flygsträckan är 1000 miles för att göra det enkelt. Hur mycket skulle då min intjäning bli i nivåpoäng på mitt inringande exempel på bifogad bild, Business, bokningsklass D eller I?

Tack
1721214349583.png

EDIT: NU när jag tänker efter en gång till borde det väl bli 1500 nivåpoäng och för First 3000 nivåpoäng? Har jag fattat rätt då?

Kanske postar i fel tråd men vet inte riktigt vart jag ska posta annars eller om det redan diskuterats. Jag känner mig lite trög och skulle må mycket bättre om någon skulle kunna hjälpa till med ett enkelt eller några enkla räkneexempel om jag skulle boka biljett på Air France utan SK codeshare enligt SAS nya tabell.

Säg att flygsträckan är 1000 miles för att göra det enkelt. Hur mycket skulle då min intjäning bli i nivåpoäng på mitt inringande exempel på bifogad bild, Business, bokningsklass D eller I?

Tack
Visa bifogad bild 155018

EDIT: NU när jag tänker efter en gång till borde det väl bli 1500 nivåpoäng och för First 3000 nivåpoäng? Har jag fattat rätt då?
Ja, precis. 1500 nivåpoäng för D,I (Business) och 3000 nivåpoäng for P,F (First).

Det behöver den inte alls vara. Tjänat flertalet poäng med bolag som inte är Skyteam, exempelvis Copa som flyger med AF-nummer. Det är ju det som är poängen med att codeshare ger poäng. Du ska inte behöva oroa dig för vilket flygbolag som faktiskt dyker upp.

Tidigare kunde man tjäna poäng på Copaflyg även när de inte flögs med codeshare men det kan man alltså inte längre.

Frågan är dock vad som händer om man flyger exempelvis Copa med af-nummer och krediterar till EuroBonus. Det har jag aldrig testat.
Ja, det blev lite mindre tydligt efter att ha kollat texten om intjäningen för Air France och KLM på SAS webbsidan.

För SAS codeshare skrevs det väldigt tydligt att flyget behöver trafikeras av ett Skyteam-bolag:
* "Tjäna poäng på flygningar som marknadsförs av SAS och trafikeras av Skyteam-partner" - https://www.sas.se/eurobonus/partners/flygbolag/scandinavian-airlines/

Men för Air France och KLM skrevs det ingenting om det:
* "Tjäna poäng på flyg som marknadsförs av Air France" - https://www.sas.se/eurobonus/partners/flygbolag/airfrance/
* "Tjäna poäng på KLM-marknadsförda flyg" - https://www.sas.se/eurobonus/partners/flygbolag/klm/

Blir intressant att se hur det funkar för flyg som marknadförs av ett Skyteam-bolag men trafikeras av t.ex Star Alliance (eller någon annan)...

Toppen