Senaste nytt

Åk obegränsat med tåg i Tyskland under en månad för €9

011430121

Medlem
Det låter ju som att du har köpt just denna "specialare" alltså 9 euro kalendermånadsbiljett och i så fall gäller den överallt på Münchens kollektivtrafik också. Och all annan kollektivtrafik i alla tyska städer.Vad jag vet är undantagen: ICE, IC, EC, Interregio IR samt all 1 klass (det ska inte ens gå att betala tillägg vad jag vet).
Tack, så fattar även jag det med skit dåligt betyg i Tyska.
Kollade på biljettpris den 23 maj och såg att priset skulle ligga runt 28-35€, gick in på DB hemsidan fick biljett för 9€ började fatta vad det för biljett jag hade köpt när jag hörde på SR Ekot där de hade ett inslag om detta.
 

NyfikenGrau

Medlem
Tack, så fattar även jag det med skit dåligt betyg i Tyska.
Kollade på biljettpris den 23 maj och såg att priset skulle ligga runt 28-35€, gick in på DB hemsidan fick biljett för 9€ började fatta vad det för biljett jag hade köpt när jag hörde på SR Ekot där de hade ett inslag om detta.

Ja det låter ju definitivt som att det måste vara en sån här månadsbiljett. Står det "deutschlandweit" på så är det 100 %.

Sedan finns det tydligen regionaltåg som den INTE gäller på för att vissa av dessa tydligen drivs av "DB Fernverkehr" istället för "DB Regio", ska synas "i appen" (från DB) men detta är överkurs även för mig, måste jag kolla upp närmare.
 

NyfikenGrau

Medlem
Das 9-Euro-Ticket gilt nur in Deutschland, es endet am letzten Bahnhof in der Bundesrepublik. Allerdings gibt es Ausnahmen. So fährt die BRB in ihrem Netz Chiemgau-Inntal bis Kufstein und Salzburg.

Detta är bra att känna till, för det finns rätt många stationer utanför Tyskland som i normala fall brukar ingå i regionalbiljetter, som i Berlins fall Küstrin i Polen. Men även efter att ha letat hittar jag bara de två undantagen i Österrike som du nämner.
 

NyfikenGrau

Medlem
Inleddes tydligen med fullständigt kaos i Berlin första helgen med mängder av resenärer som inte ens fick plats på tågen, inte heller plats för cyklar (mycket vanligt att ta med) eller till och med rullstolar tyvärr. Dock med detta sagt var det pingsthelg med fint väder så rätt svårbedömt. Vet inte hur denna helg är, då jag själv är på bilsemester i Frankrike/Italien :) sällan varit så glad över att resa i egen bil.
 

Kris

Medlem
Inleddes tydligen med fullständigt kaos i Berlin första helgen med mängder av resenärer som inte ens fick plats på tågen, inte heller plats för cyklar (mycket vanligt att ta med) eller till och med rullstolar tyvärr. Dock med detta sagt var det pingsthelg med fint väder så rätt svårbedömt. Vet inte hur denna helg är, då jag själv är på bilsemester i Frankrike/Italien :) sällan varit så glad över att resa i egen bil.
Blir rafflande inför nästa besök i Berlin. Blir det Tokyo style på U1? Har DB eller BVG satt in extra personal med skinnhandskar som packar resenärerna? Eller förväntas man som resenär att vara packad innan man tar trappan ner till U-bahn och på så sätt löser det sig själv :)
 

Link

Medlem
Mina föräldrar vars teknikkunnande har stannat ungefär vid felstavade sms hade tänkt utnyttja det här erbjudandet, så min fråga till gruppen är om man måste använda appen eller om det går att lösa den här biljetten helt analogt?
 
Toppen