Senaste nytt

Åk obegränsat med tåg i Tyskland under en månad för €9

Kris

Medlem
Gäller för juni-aug. Fick upp 9eur option i BVG app (Berlin lokaltrafik) redan nu, men notera att den först gäller från juni.

En annan begränsning är att biljetten inte gäller på IC-tåg, men dock regionaltåg. Som jämförelse kostar 24h-biljett i Berlin 8.8eur (zon AB), så de 9eur är snabbt ihopskrapade även på lokalt plan...

Blir spännande att se om det blir proppat I kollektivtrafiken i sommar...
 

Kris

Medlem
Med tanke på att det är masktvång (FFP2) i lokaltrafiken i exv Berlin fortfarande så undrar jag hur de tänkte med den kampanjen. o_O
Det som man förlorar på karusellerna tar man igen på gungorna...
Försäljningen av FFP2/Kn95 kommer skjuta I höjden... :eek::D

Skämt å sido, det är väl ett delikat försök att balansera en energikris med en avklingande pandemi. Med mina (relativt få) datapunkter fick jag en känsla att maskanvändandet (i kollektivtrafiken) är dalande i just Berlin. Det är fortfarande ett strikt krav, men efterlevandet är väsentligen sämre nu jamfört början av våren. Å förra sommaren var det typ 100% med arga blicken på dem som inte skötte sig.
 

Kris

Medlem
Fattar jag rätt att vid köp ex. München- Salzburg med lokaltåg, så gäller biljetten även lokaltrafiken i München under en månad?
Jag _tror_ du behöver köpa en specifik 9eur-biljett. Dvs att man inte kan köpa valfri biljett >9eur och sen använda den resten av månaden.
Exempel från bvg-app
Screenshot_20220601-082233.jpg
 

Kris

Medlem
Fattar jag rätt att vid köp ex. München- Salzburg med lokaltåg, så gäller biljetten även lokaltrafiken i München under en månad?

Ja, man måste välja antingen juni, juli eller augusti när man köper biljetten.

Yes, man väljer månad vid köp. Jag tolkade frågan från @011430121 som huruvida man kan köpa en enkel biljett mellan ex München Salzburg och sen åka vidare med _samma_ biljett resten av månaden, vilket jag antar inte funkar. Så det får hostas upp 9eur till. :)
 
Yes, man väljer månad vid köp. Jag tolkade frågan från @011430121 som huruvida man kan köpa en enkel biljett mellan ex München Salzburg och sen åka vidare med _samma_ biljett resten av månaden, vilket jag antar inte funkar. Så det får hostas upp 9eur till. :)
Ja, det är en speciell biljett man måste köpa, det duger inte med vilken lokalbiljett för €9 som helst. Dessutom ligger väl Salzburg i Österrike och jag har inte läst något om att biljetten gäller där.
 
Toppen