Senaste nytt

Åk obegränsat med tåg i Tyskland under en månad för €9

NyfikenGrau

Medlem
Ett fullständigt idiotiskt beslut, verkar som att många politiker tappat sin hjärna helt på sistone. Tyska tåg är fulla även i vanliga fall så räkna med totalt smockfullt överallt från och med idag till och med sista augusti. Nu mer än någonsin kommer det vara motiverat att åka 1 klass IC och ICE, där dessa "Neuneurotickets" ändå inte gäller.
Man kan också notera att bränsleskatten sänks med 30 öre nånting i Tyskland under exakt samma tidsperiod... :rolleyes::oops::mad: så...
Två helt meningslösa åtgärder som inte kommer ändra några beteenden efter 31 augusti men som däremot kommer leda till enorm trängsel på både tåg och vägar och sluka skattemedel i en tid när det inte direkt är brist på hål att fylla med pengar.

Förstår att det ser otroligt bra ut på pappret att kunna åka i princip gratis överallt i hela Tyskland en hel månad både i och mellan städer, men det kommer bli fullt, fullare, fullast..
 

Hachans

Medlem
Ett fullständigt idiotiskt beslut, verkar som att många politiker tappat sin hjärna helt på sistone. Tyska tåg är fulla även i vanliga fall så räkna med totalt smockfullt överallt från och med idag till och med sista augusti. Nu mer än någonsin kommer det vara motiverat att åka 1 klass IC och ICE, där dessa "Neuneurotickets" ändå inte gäller.
Man kan också notera att bränsleskatten sänks med 30 öre nånting i Tyskland under exakt samma tidsperiod... :rolleyes::oops::mad: så...
Två helt meningslösa åtgärder som inte kommer ändra några beteenden efter 31 augusti men som däremot kommer leda till enorm trängsel på både tåg och vägar och sluka skattemedel i en tid när det inte direkt är brist på hål att fylla med pengar.

Förstår att det ser otroligt bra ut på pappret att kunna åka i princip gratis överallt i hela Tyskland en hel månad både i och mellan städer, men det kommer bli fullt, fullare, fullast..

Och varenda person på tågen är personer med plånböcker som spenderar pengar på platserna de reser till. Eller får pengar över om de pendlar till jobbet med biljetten.

Helt ärligt är det samma som de sommarkort som erbjuds här hemma under somrarna. Det finns gott om överkapacitet i kollektivtrafiken då. Det är därför man har möjlighet att göra det och det är ju inte så heller att hela landet plötsligt ger sig ut på långväga tågluffar.

I Stockholm får ungdomar gratis resande under hela sommaren. I Skåne kan du resa så mycket du vill för 375kr/månaden under sommaren.

Så medan Tyskland fått väldigt mycket uppmärksamhet för den här kampanjen, är det inte så stor skillnad mot de sommarkampanjer som brukar finnas på olika håll.
 

NyfikenGrau

Medlem
Och varenda person på tågen är personer med plånböcker som spenderar pengar på platserna de reser till. Eller får pengar över om de pendlar till jobbet med biljetten.

Helt ärligt är det samma som de sommarkort som erbjuds här hemma under somrarna. Det finns gott om överkapacitet i kollektivtrafiken då. Det är därför man har möjlighet att göra det och det är ju inte så heller att hela landet plötsligt ger sig ut på långväga tågluffar.

I Stockholm får ungdomar gratis resande under hela sommaren. I Skåne kan du resa så mycket du vill för 375kr/månaden under sommaren.

Så medan Tyskland fått väldigt mycket uppmärksamhet för den här kampanjen, är det inte så stor skillnad mot de sommarkampanjer som brukar finnas på olika håll.


Jag tycker din jämförelse haltar betydligt. För det första är juni en helt vanlig jobb- och skolmånad här, för det andra finns det knappast gott om kapacitet på sommaren ens i vanliga fall här då folk använder tåget i en helt annan utsträckning än i Sverige för utflykter och resor på sommaren (prova Berlin-Rostock slutet av juli när väldigt få pluggar eller jobbar), för det tredje tycker inte jag att ca 400 kr per svenskt län är jämförbart med en hundralapp för hela Tyskland, för det fjärde får ju pendlarna vara med och betala detta skattevägen ändå och får dessutom mer krångel då de i princip alltid sitter på en årsuppsättning månadskort som arbetsgivaren ofta är med och sponsrar i vanliga fall och som nu ska "jämkas" med dessa biljetter.
Möjligen kan jag köpa att fler än vanligt kommer ge sig ut på fler utflykter än vanligt och spendera pengar på annat. Kanske. Men jag vidhåller att det är ett vansinnigt och meningslöst slöseri med skattemedel, liksom sänkningen av bensinskatten under precis samma period. För vad ändras i höst och längre fram jämfört med hur det var nu i vår? Ingenting, mer än att det kommer saknas mer pengar i tyska skattekistan.
 

Hachans

Medlem
Jag tycker din jämförelse haltar betydligt. För det första är juni en helt vanlig jobb- och skolmånad här, för det andra finns det knappast gott om kapacitet på sommaren ens i vanliga fall här då folk använder tåget i en helt annan utsträckning än i Sverige för utflykter och resor på sommaren (prova Berlin-Rostock slutet av juli när väldigt få pluggar eller jobbar), för det tredje tycker inte jag att ca 400 kr per svenskt län är jämförbart med en hundralapp för hela Tyskland, för det fjärde får ju pendlarna vara med och betala detta skattevägen ändå och får dessutom mer krångel då de i princip alltid sitter på en årsuppsättning månadskort som arbetsgivaren ofta är med och sponsrar i vanliga fall och som nu ska "jämkas" med dessa biljetter.
Möjligen kan jag köpa att fler än vanligt kommer ge sig ut på fler utflykter än vanligt och spendera pengar på annat. Kanske. Men jag vidhåller att det är ett vansinnigt och meningslöst slöseri med skattemedel, liksom sänkningen av bensinskatten under precis samma period. För vad ändras i höst och längre fram jämfört med hur det var nu i vår? Ingenting, mer än att det kommer saknas mer pengar i tyska skattekistan.

Det är väl klart att det finns linjer som är mer belastade än andra. Det säger sig själv. Det är ju därför det ibland går tokmycket tåg på söndagar ut i naturen t.ex. Men generellt är det en rejäl nedgång på den lokala tågtrafiken även i Tyskland under somrarna. Tågen och bussarna som går till stränderna eller populära besöksorter i Sverige är också knökfulla under sommaren. Medan tåget mellan typ Västerås och Sala går nästan tomt.

Prisjämförelsen håller, du måste jämföra med vad det kostar vanligtvis. Ett årskort i t.ex Berlin kostar 540 kr/månaden, så med 9 euro per månad ger dig lite över 75% rabatt. Så att du får 75% rabatt på resandet under sommaren i Skåne är definitivt relevant i jämförelsen. Men man får ha överseende med att Sverige inte listat ut det där med länsövergripande resor än, men det har Tyskland, och det finns alltid gott om rabatter - Länderticket är ju sanslöst bra pris t.ex. i vanliga fall också.

Poängen är att man fått vansinnigt mycket publicitet för sina 9 euros biljetter. Men skillnaden är inte så himla stor som man vill påskina mot hur det brukar vara och hur vana resenärer köper sina biljetter. Det är prisvärt absolut, men ingen "fire sale". Och det är inte heller särskilt sannolikt att folk plötsligt skulle bege sig ut och åka långa resor varenda dag bara för att de kan. Nyhetens behag och allt det där.

Och det är som du säger att att skattebetalarna får betala. Men det får de redan göra med kollektivtrafiken generellt. Den är kraftigt subventionerad redan. Då tycker jag det är bättre om man försöker fylla de där subventionerade fordonen, för det ger följdeffekter på platserna som folk besöker. För vad är bäst, subventionerade fordon som rullar tomma, eller om de är fulla med folk som faktiskt göder ekonomin efter några coronaår när folk mest har hållit sig hemma? Det är ju folk med plånböcker som göder ekonomin, inte bilar. Så rent logiskt är det bäst att se till att folk kan röra på sig. Och kollektivtrafiken har mycket kapacitet att ta av.

I höst så återgår efterfrågan till det normala, och det finns inget behov av dessa billiga biljetter. Och då finns det tid att studera utfallet.
 
Ett fullständigt idiotiskt beslut, verkar som att många politiker tappat sin hjärna helt på sistone. Tyska tåg är fulla även i vanliga fall så räkna med totalt smockfullt överallt från och med idag till och med sista augusti. Nu mer än någonsin kommer det vara motiverat att åka 1 klass IC och ICE, där dessa "Neuneurotickets" ändå inte gäller.
Man kan också notera att bränsleskatten sänks med 30 öre nånting i Tyskland under exakt samma tidsperiod... :rolleyes::oops::mad: så...
Två helt meningslösa åtgärder som inte kommer ändra några beteenden efter 31 augusti men som däremot kommer leda till enorm trängsel på både tåg och vägar och sluka skattemedel i en tid när det inte direkt är brist på hål att fylla med pengar.

Förstår att det ser otroligt bra ut på pappret att kunna åka i princip gratis överallt i hela Tyskland en hel månad både i och mellan städer, men det kommer bli fullt, fullare, fullast..
Du menar 30 cent dvs ca 3,2 kr?
 

NyfikenGrau

Medlem
Det är väl klart att det finns linjer som är mer belastade än andra. Det säger sig själv. Det är ju därför det ibland går tokmycket tåg på söndagar ut i naturen t.ex. Men generellt är det en rejäl nedgång på den lokala tågtrafiken även i Tyskland under somrarna. Tågen och bussarna som går till stränderna eller populära besöksorter i Sverige är också knökfulla under sommaren. Medan tåget mellan typ Västerås och Sala går nästan tomt.

Fast det finns en jäkla massa fler sådana knökfulla sträckor i ett land där storstäderna ligger i snitt ungefär en timme från varandra, även relativt sett. Det är knappast tomt ens åt Frankfurt/Oder, Cottbus eller Magdeburg heller räknat från Berlin en dag i juli.

Prisjämförelsen håller, du måste jämföra med vad det kostar vanligtvis. Ett årskort i t.ex Berlin kostar 540 kr/månaden, så med 9 euro per månad ger dig lite över 75% rabatt. Så att du får 75% rabatt på resandet under sommaren i Skåne är definitivt relevant i jämförelsen.

Fast nu jämför du ju Berlin och Skåne - dessa biljetter för en hundralapp gäller ju hela Tyskland, så du kommer komma upp i långt större belopp i Tyskland om du ska göra en relevant jämförelse.

Men vi får se om det lönat sig i höst då, jag tror det blir en förlustaffär.

Du menar 30 cent dvs ca 3,2 kr?

Haha jo precis, sorry, hade inte varit så stor mening med 30 öre kanske.
 

rsimon

Medlem
Fattar jag rätt att vid köp ex. München- Salzburg med lokaltåg, så gäller biljetten även lokaltrafiken i München under en månad?

Japp, Salzburg fungerar som en av de yttre gränserna för järnvägen i Tyskland. Du kan åka med Bayrische Regiobahn som har trafik varje timma under dagen.

Das 9-Euro-Ticket gilt nur in Deutschland, es endet am letzten Bahnhof in der Bundesrepublik. Allerdings gibt es Ausnahmen. So fährt die BRB in ihrem Netz Chiemgau-Inntal bis Kufstein und Salzburg.
 

011430121

Medlem
Yes, man väljer månad vid köp. Jag tolkade frågan från @011430121 som huruvida man kan köpa en enkel biljett mellan ex München Salzburg och sen åka vidare med _samma_ biljett resten av månaden, vilket jag antar inte funkar. Så det får hostas upp 9eur till. :)
Ja, det är en speciell biljett man måste köpa, det duger inte med vilken lokalbiljett för €9 som helst. Dessutom ligger väl Salzburg i Österrike och jag har inte läst något om att biljetten gäller där.
Tack för svar.
Jag har köpt en biljett för resa den 5 juni München-Salzburg-München för 9€ på DB hemsidan, det står att biljetten gäller under juni.
Skall jag köpa en ny 9€ biljett för att åka från MUC in till Hilton för att kunna åka på lokaltrafiken i München?
 

NyfikenGrau

Medlem
Tack för svar.
Jag har köpt en biljett för resa den 5 juni München-Salzburg-München för 9€ på DB hemsidan, det står att biljetten gäller under juni.
Skall jag köpa en ny 9€ biljett för att åka från MUC in till Hilton för att kunna åka på lokaltrafiken i München?


Det låter ju som att du har köpt just denna "specialare" alltså 9 euro kalendermånadsbiljett och i så fall gäller den överallt på Münchens kollektivtrafik också. Och all annan kollektivtrafik i alla tyska städer.Vad jag vet är undantagen: ICE, IC, EC, Interregio IR samt all 1 klass (det ska inte ens gå att betala tillägg vad jag vet).
 
Toppen