Senaste nytt

Är Thai så bra som "alla" säger?

Nja, då kan dom rikta sig till en marknad som efterlever deras seder och traditioner istället kan jag tycka.

Arbetar man i ett service yrke (vilket ett flygbolag faktiskt är, likt ett hotell etc) så sätter man kunden i första fokus. Då ett icke fungerande ife och framförandet av klagande på detta inte är någon form av extraordinärt/krävande klagomål så ska man sätta kundens (som indirekt betalar deras löner) önskemål i första hand!

Som sagt, hur man än tycker att det borde vara så är det inte så människor fungerar. Desto mer man vet om människors beteenden desto lättare och bättre blir kommunikationen. Det som händer om man avsiktligt eller oavsiktligt kränker en annan människa, speciellt inför andra, är att personen agerar med sina försvarsmekanismer, och din önskade service blir prio 2. Så funkar alla människor. Det handlar inte om vilket bolag man flyger med eller vilken tro man har. Så om man vet hur man kan undvika att försätta andra i situationer som triggar deras försvarsbeteende, så är det klokt att görs det. Både för deras skull, men även för din service skull.
 

MrDollar

Medlem
Så du menar att man ska lära sig alla världens /religoners olika etik och moral innan man boardar ett flygplan?
Fråga: Tror du passagerare från andra kulturer/religioner tar hänsyn till det när dom boardar ett flygbolag från tex skandinavien?
Tex om SAS enbart skulle servera griskött på samtliga flighter? Inget annat alternativ? Hade dom då "tagit seden dit dom kommer?"


Som sagt, hur man än tycker att det borde vara så är det inte så människor fungerar. Desto mer man vet om människors beteenden desto lättare och bättre blir kommunikationen. Det som händer om man avsiktligt eller oavsiktligt kränker en annan människa, speciellt inför andra, är att personen agerar med sina försvarsmekanismer, och din önskade service blir prio 2. Så funkar alla människor. Det handlar inte om vilket bolag man flyger med eller vilken tro man har. Så om man vet hur man kan undvika att försätta andra i situationer som triggar deras försvarsbeteende, så är det klokt att görs det. Både för deras skull, men även för din service skull.
 

NotRyan

Medlem
Så du menar att man ska lära sig alla världens /religoners olika etik och moral innan man boardar ett flygplan?
Fråga: Tror du passagerare från andra kulturer/religioner tar hänsyn till det när dom boardar ett flygbolag från tex skandinavien?
Tex om SAS enbart skulle servera griskött på samtliga flighter? Inget annat alternativ? Hade dom då "tagit seden dit dom kommer?"
Det handlar inte om vad som är rätt och fel. Det handlar om att förstå andra människors kulturer, om man gör det fungerar interaktionen mellan människor från olika delar av världen så mycket bättre.
 
Nu har jag landat i cph efter en för Thai "normal" flight.

Bara för att tydliggöra. Efter 20 års resande i en roll där kunskap om andra kulturer är A och O så vet jag hur man skall agera :)
Jag vet inte men min uppfattning är att just Thai människor verkar ha fastnat så mycket i sin egna kultur så de har börjat att missa vad den egentligen innebär. Mantran har blivit självuppfyllande mer för mantrats skull och inte vad den egentligen innebär.
Buddhismen är 2 vägs och givetvis skall ett bolag anno 2018 kunna ha personal som förstår balansgången i kontakten med pax som är medvetna om kulturskillnader. Världen utvecklas och då måste båda parter göra det.
Nu är Thailand inne i ett förändringsarbete där det i många fall är svårt för folket att veta vilket ben de skall stå på.
Skall Thai lyckas med sina satsningar de håller på med så måste de börja med att rannsaka sig själva utan att för den skull göra avkall på sin kultur.
Nu är det iofs inte speciellt unikt för Thai men andra bolag har kommit betydligt längre i sitt arbete och vad jag har sett hittills från Thai visar att de går åt helt fel håll.
 
Det handlar inte om vad som är rätt och fel. Det handlar om att förstå andra människors kulturer, om man gör det fungerar interaktionen mellan människor från olika delar av världen så mycket bättre.
Precis. Men det gäller åt båda håll och i vanliga livet kan man ha större acceptans för skillnader men Thai verkar i ett service yrke och då måste man ha högre till tak (om man vill lyckas)
 

Jönsson

Medlem
Som så ofta landar diskussionen i vad som är rätt eller fel och hur någon borde bete sig. Min och Dr.Miles och Mattias Holméns kommentarer var aldrig avsedda att säga vem som har rätt eller fel och vem som borde bete sig annorlunda. Vi bidrog bara med en möjlig förklaring till VARFÖR det blev som det blev.

Förmågan att förstå ett beteende inte är samma sak som att ursäkta ett beteende eller att acceptera ett beteende. Den insikten är något många av oss har svårt för. Vi hamnar istället lätt i diskussionen om vem som har rätt eller fel.

Vi kan välja att lyssna på förklaringar till varför dessa problem uppstår och lära oss av det. Eller så kan vi välja att ignorera och se dem som onödiga eftersom vi anser att det är fel att behöva anpassa oss till en annan kultur. Det finns inget korrekt val men väljer vi att ignorera så får vi räkna med att problemen kommer att uppstå igen. Oavsett vad vi tycker är rätt eller fel i världen så kommer vi antagligen komma lite längre genom att lära oss om hur andra människor fungerar och hur de reagerar i olika situationer. Det kommer också att hjälpa oss att uppnå våra egna mål eftersom vi kan tackla uppkomna problem från en annan vinkel. Att lugnt och behärskat lyfta ett problem, diskret mellan fyra ögon, med någon från Thailand (och stora delar av Asien) kan vara en bättre förhandlingsstrategi än att låta denne tappa ansiktet. Även om vi anser att vi har rätt i sak så kommer vi med anpassad strategi lättare nå våra mål.
 
Last edited:
Så du menar att man ska lära sig alla världens /religoners olika etik och moral innan man boardar ett flygplan?
Fråga: Tror du passagerare från andra kulturer/religioner tar hänsyn till det när dom boardar ett flygbolag från tex skandinavien?
Tex om SAS enbart skulle servera griskött på samtliga flighter? Inget annat alternativ? Hade dom då "tagit seden dit dom kommer?"

Nej det är inte alls så jag menar, du missförstår mig, jag ska försöka vara tydligare

Jag menar att om man vill ha så bra service som möjligt kan man med fördel försöka ta hänsyn till hur olika människor är vana att interagera med varandra.

Ett enkelt exempel är oskrivna regler och normer när det kommer till social interaktion. Om vi tar något så trivialt som bussåkande. I vårt samhälle (Sverige) har vi många strategier för att upprätthålla de normer som råder. Dessa strategier sitter i vår ryggrad och utförs av oss utan att ens tänka på det. Utan att skriva en uppsats om det så tänkte jag ge exempel på hur detta kan fungera.

Du sitter i en halvfull buss och endast fönsterfärgerna är tagna (normen är att värna om din privata zon). Ingen vill väll sitta med en främling om man inte måste, eller? Endel står hellre än att bryta mot normen och be någon flytta sin väska. Men vad händer när en ny passagerare kommer ombord? En del strategier som kommer att användas är att lossas att inte se den nya passageraren genom att blunda och ”sova/vila”, eller aktivt titta ut genom fönstret. Någon annan visar att den har noterat den nya passageraren men låter ändå sin väska stå kvar på sätet bredvid för att blockera sätet.

Det finns många strategier, och de fungerar utan problem så länge normerna inte bryts. Men om någon som kommer från ett annat normsamälle, eller någon som helt enkelt bara bryter mot normerna, så uppstår friktion. Låt säga att en man från Syrien kliver på bussen utan att förstå hur vi svenskar agerar och föredrar för seating på bussen, ja då kommer han antagligen att bryta mot normerna och sätta sig bredvid någon av de ensamma passagerarna, för där han kommer ifrån och i hans ryggrad är strategien sådan.

Så vad är det jag säger? Att mannen från Syrien måste ta seden dit kan kommer och sitta ensam på bussen och känna dig obekväm i att gå emot sina normer? Nej, det behöver han verkligen inte, men om han har kunskap om att folk blir smått frustrerade och börjar skruva på sig och absolut inte vill småprata med en främling, så kommer hans bussåkande bli betydligt behagligare för honom. Det är hans val.

Men det handlar inte om han gör rätt eller fel, utan bara att han har ett val att göra, och de olika vaken ger oftast olika resultat.

Jag tänker att detta resonemang kan applicerad på en situation inom service där personer med olika normer interagerar. Tex någon från Sydostasien som tappar ansiktet framför andra kunder.

Edit: jag inser nu att detta vart väldigt off-topic, men och andra sidan är det väll inte normbrytande på BC så jag kanske kommer undan arga kommentarer. Fast jag får nog räkna med att någon ifrågasätter vad detta är med rubriken att göra ;)
 
Last edited:
Som så ofta landar diskussionen i vad som är rätt eller fel och hur någon borde bete sig. Min och Dr.Miles och Mattias Holméns kommentarer var aldrig avsedda att säga vem som har rätt eller fel och vem som borde bete sig annorlunda. Vi bidrog bara med en möjlig förklaring till VARFÖR det blev som det blev.

Förmågan att förstå ett beteende inte är samma sak som att ursäkta ett beteende eller att acceptera ett beteende. Den insikten är något många av oss har svårt för. Vi hamnar istället lätt i diskussionen om vem som har rätt eller fel.

Vi kan välja att lyssna på förklaringar till varför dessa problem uppstår och lära oss av det. Eller så kan vi välja att ignorera och se dem som onödiga eftersom vi anser att det är fel att behöva anpassa oss till en annan kultur. Det finns inget korrekt val men väljer vi att ignorera så får vi räkna med att problemen kommer att uppstå igen. Oavsett vad vi tycker är rätt eller fel i världen så kommer vi antagligen komma lite längre genom att lära oss om hur andra människor fungerar och hur de reagerar i olika situationer. Det kommer också att hjälpa oss att uppnå våra egna mål eftersom vi kan tackla uppkomna problem från en annan vinkel. Att lugnt och behärskat lyfta ett problem, diskret mellan fyra ögon, med någon från Thailand (och stora delar av Asien) kan vara en bättre förhandlingsstrategi än att låta denne tappa ansiktet. Även om vi anser att vi har rätt i sak så kommer vi med anpassad strategi lättare nå våra mål.

Bara för att vara tydlig från min sida så ger jag aldrig människor ansiktet. Jag är väl medveten om att man inte skall använda stora bokstäver, lyfta händerna högre än axlarna, inte peka, inte använda dina fötter på något vis, inte säga saker anklagande eller negativt utan ta det från en så "positiv" synvinkel som möjligt, osv osv.
Tycker dock fortfarande att Thailändarna börjar missa essensen i buddismen i sin iver att förespråka den och att det i många fall gör att vissa situationer kommer att sluta på fel sätt hur man än gör.
Med all respekt för all kultur men i min värld måste det ändå finnas en rimlig nivå åt båda håll när det handlar om resor och service oavsett hur "kulturellt" betingat ett beteende kan vara. Det finns alltid "fritänkare" i alla kulturer och det är de man skall leta efter och anställa - först då kan man nå win win lösningar för alla.
Det är även i min värld lite för enkelt och lite fegt att ta kulturen som en ursäkt för att göra ett dåligt jobb. Jag vet precis hur man lirkar med folk för att få dem dit man vill men med Thai är det jädrigt svårt. För 20 år sedan var det betydligt mer manjana manjana och kinesisk fixarkultur än vad det är idag.
Jag kan återkomma i det "ärende" jag har just nu med Thai:s customer service. Det kommer att exemplifiera vad jag menar.
 
Enig med deg. Thai er et oppskytt selskap. Smilet er der ikke og servicen langt uder det du får i andre selskaper.
Prisen er også bladt de dyre (reiser selv business med dem).
 

Dr. Miles

Expert
Det kanske hänger ihop med förväntningarna och i vilken kabinklass man reser.
Jag har dock inga problem med servicen jag har fått på THAI flygningar, oavsett om det var i First, Business eller i Economy class.
Jag är van vid servicen bl a på SAS, kinesiska flygbolag och LCC, så min förväntningströskel är säker låg.

Däremot jag har slutat att köpa THAI biljett för att THAI:s billiga Economy class biljetter i V, W klass ger 0% poäng till SAS EuroBonus.
(sedan 2017-APR-01 får man 25% miles om man krediterar till United Mileage Plus dock)

EuroBonus-partner – Thai Airways International | SAS
Fly with THAI Airways
 
Toppen