Senaste nytt

Är SAS Lounge på Landvetter öppen ?

Hachans

Medlem
Jag flög mycket med SAS inrikes i juni och hade då hela tiden ansiktsskydd FFP2 med ventil. Så plötsligt på sista flighten i juni kom besked vid boarding att masker med ventil inte var tillåtna vilket var något nytt som inte stämde med det SAS skrev på hemsidan. Jag fick lov att byta till ett kirurgiskt munskydd som jag hade i bagaget för att få gå ombord. Så man vet aldrig riktigt säkert vad som gäller.

Eftersom tanken med maskerna är att utandningsluften ska filtreras så gör ventilen masken tämligen meningslös. Därför är de förbjudna.
 

GoranC

Medlem
Min point var dock inte detta utan att plötsligt ändras reglerna och i detta fallet genom att påstigande crew meddelade det till personalen som stod i boardingdisken som meddelade det i högtalarna till oss som väntade. Jag pratade med personalen där och det var en total nyhet även för dem.
 
Last edited by a moderator:

palmen

Moderator
Jag antar dock att mask inte krävs när man äter eller dricker, då får man ju se till att göra detta så mycket som möjligt :)
Nej, av förklarliga skäl får du äta/dricka utan munskydd. I Tyskland är det dock krav på munskydd inomhus på restaurang (och jag antar lounge räknas som det) så länge du inte sitter, behöver du resa på dig och gå på muggen så ska munskyddet vara på.
Det är bara dumt att försöka gå runt reglerna genom att vara "smart", bättre att följa landets restriktioner och göra så som man blir ombedd att göra.
 

Kimmen00

Medlem
Ett tips är att verkligen läsa på vad som gäller dit man åker. En rent allmän observation är att utanför Norden är munskydd obligatorisk i inomhusmiljöer. Samma gäller alla flygningar.

OT: hur är det i England? Har de inte med avskaffandet tagit bort munskydd inomhus där? Men det är krav i kollektivtrafiken har jag för mig..
 

Tomas E

Medlem
OT: hur är det i England? Har de inte med avskaffandet tagit bort munskydd inomhus där? Men det är krav i kollektivtrafiken har jag för mig..
Det är ganska vanligt att också bl.a. butiker, shoppingcenter och museer fortfarande har skyltar om att man ombeds bära munskydd. Smittspridningen är ju fortfarande på ganska hög nivå, så det finns helt klart de som fortfarande är bekymrade. Jag uppfattar efterlevnaden som lite högre än vad @Moco säger, men det beror nog på var man är, och vilken typ av ställe.
(Vad nu detta hade med SAS-loungen på GOT att göra?)
 

Kimmen00

Medlem
Det är ganska vanligt att också bl.a. butiker, shoppingcenter och museer fortfarande har skyltar om att man ombeds bära munskydd. Smittspridningen är ju fortfarande på ganska hög nivå, så det finns helt klart de som fortfarande är bekymrade. Jag uppfattar efterlevnaden som lite högre än vad @Moco säger, men det beror nog på var man är, och vilken typ av ställe.
(Vad nu detta hade med SAS-loungen på GOT att göra?)

Skrev ju OT..:)
 

palmen

Moderator
Vi avbryter diskussionen om mask på eller av i olika delar av världen. Totalt off topic i denna tråd.
Huruvida masken skyddar eller ej är också en fråga för andra forum. Vill man diskutera vidare om man måste ha mask på utomlands så starta en ny tråd för ämnet eller använd en befintlig som inte är off topic.

/Moderator
 
Toppen