Senaste nytt

Är Indien värt att besöka?

Kul tråd, ny användare här. :)

Det funkar att köra bil. Men det finns två regler som gäller bilkörning i hela södra asien:
1. Kör inte bil när det är mörkt.
2. Kör du på/över någon stackars fotgängare/cyklist - stanna inte vid olycksplatsen.

Själv brutit mot regel 1, lyckligtvis klarat mig från att behöva applicera regel 2.
Well... bryt mot nummer två i Singapore så är det nog det sista du gör.

Men en överraskning var klimatet när jag var på konferens i Bangalore i slutet av juni, var nog runt 25-30 och inte uppåt 40 som jag i min okunskap hade förväntat mig.
Bengaluru ligger i Deccan Plateau (ca 920 meters höjd) och deras torrsäsong är runt april - maj. Så i juni börjar det bli lite svalare.

Dessutom kan man väl tillägga att det är vänstertrafik. Av ren självbevarelsedrift hyr jag inte ens scooter i länder med vänstertrafik, hade nog med att hålla mig på vänster sida när jag var ute med Bangkok by bike. Och då har jag ändå kört scooter i rusningstid i Ho Chi Minh City, men där är högertrafik:) Fö har jag tre korta vistelse i Indien och känner igen en del beskrivningar. Men en överraskning var klimatet när jag var på konferens i Bangalore i slutet av juni, var nog runt 25-30 och inte uppåt 40 som jag i min okunskap hade förväntat mig.

Fast att det är vänstertrafik märks ju knappt. Det är ju bilar i alla riktningar överallt ändå... Jag skulle nog säga att i Sverige har vi högertrafik, i England är det vänstertrafik och i Indien är det trafik.

Kör du motorcykel så är det ett riktigt kul land att köra i – så länge du håller dig borta från de större städerna. Det är betydligt enklare och smidigare än bil. Annars finns det gått om kollektivtrafik om du inte vill bli lurad av taxichaufförer.
Är kollektivtrafiken någorlunda funktionell, eller lika kaotisk som biltrafiken?

Nja det är väl att överdriva tycker jag. Bokar man en förstaklass tågresa så är det både gått om plats och lugnt. Bussar är såklart ganska kaotiska, men ska man ta sig mellan städer är det få ställen dit det inte går tåg.

Jag menade mest stadsbussar, då det var dem jag såg mest av. Ber om ursäkt att jag inte skrev tydligare.

Delhi har en tunnelbana bör kanske också tilläggas. Den rullar smidigt om man undviker värsta rusningstiden – då det kan bli ganska långa köer till säkerhetskontrollen.

Stadsbussarna håller jag med om är kaotiska.

(Nu antog jag bara att det var Delhi som du mest funderade över)

Sommaren känns nog ändå som den tid som passar mig bäst att resa, trots det varma klimatet i Indien. Har kikat på lite hotell i Agra och Jaipur, där priserna är väldigt rimliga. Planen skulle i sådana fall vara att spendera cirka 4-5 nätter på vardera stad, och skippa Delhi helt och hållet. Brukar hotellen kunna fixa med transfer från Delhis flygplats till Agra, förutsatt att det inte kostar en förmögenhet. Eller finns det andra alternativ för transfer från flygplats? Likaså hur man tar sig från Agra till Jaipur och därifrån till Delhis flygplats. Är hyrbil fortfarande ett dåligt alternativ om man kör mellan städer?

Toppen