Tonton
Medlem
Kapar tråden lite. Har hört om dyra skatter från LHR.
Därför blev jag chockad när min resa Cph-lhr-sin-dps bara kostade 1244kr inkl 450kr i Star Alliance avgift.
Då har jag alltså lärt mig att om resan STARTAR i London det är då skatten sticker iväg?
För att förtydliga, inte bara om du startar resan, utan det beror också på hur lång din transit är i London. ingen APD tillämpas vid transit på <24h.
Kort exempel nedan. För enkelhets skull antar vi att det är i Business Class
Scenario 1:
ARN-LHR-BKK alternativt BKK-LHR-ARN där du har en transit i London som är <24h. I detta fall betalar du ingen ADP.
Scenario 2:
ARN-LHR-BKK där du har en transit som är >24h I detta fall betalar du £172 i ADP
Scenario 3:
BKK-LHR-ARN där du har en transit som är >24h. I detta fall betalar du £24 i ADP.
HUGA. Det är när man läser sånt här som man inser att BC borde ha en lwhite/black list på vilka länder man bör prioritera/undvika vad gäller skatteavgifter för award fares.
Jag skulle betala 3500 SEK för min award från London. När jag startade från Brussel så blev det 1100kr + 400kr för Eurostar... Inte mycket mer osmidigt än att ta sig ut till Heathrow och en ganska markant besparing ändå