Senaste nytt

Är följande route giltig på en SAS Eurobonus bokning?

Kapar tråden lite. Har hört om dyra skatter från LHR.
Därför blev jag chockad när min resa Cph-lhr-sin-dps bara kostade 1244kr inkl 450kr i Star Alliance avgift.
Då har jag alltså lärt mig att om resan STARTAR i London det är då skatten sticker iväg?

För att förtydliga, inte bara om du startar resan, utan det beror också på hur lång din transit är i London. ingen APD tillämpas vid transit på <24h.

Kort exempel nedan. För enkelhets skull antar vi att det är i Business Class

Scenario 1:
ARN-LHR-BKK alternativt BKK-LHR-ARN där du har en transit i London som är <24h. I detta fall betalar du ingen ADP.

Scenario 2:
ARN-LHR-BKK där du har en transit som är >24h I detta fall betalar du £172 i ADP

Scenario 3:
BKK-LHR-ARN där du har en transit som är >24h. I detta fall betalar du £24 i ADP.

HUGA. Det är när man läser sånt här som man inser att BC borde ha en lwhite/black list på vilka länder man bör prioritera/undvika vad gäller skatteavgifter för award fares.

Jag skulle betala 3500 SEK för min award från London. När jag startade från Brussel så blev det 1100kr + 400kr för Eurostar... Inte mycket mer osmidigt än att ta sig ut till Heathrow och en ganska markant besparing ändå :)
 
För att förtydliga, inte bara om du startar resan, utan det beror också på hur lång din transit är i London. ingen APD tillämpas vid transit på <24h.

Kort exempel nedan. För enkelhets skull antar vi att det är i Business Class

Scenario 1:
ARN-LHR-BKK alternativt BKK-LHR-ARN där du har en transit i London som är <24h. I detta fall betalar du ingen ADP.

Scenario 2:
ARN-LHR-BKK där du har en transit som är >24h I detta fall betalar du £172 i ADP

Scenario 3:
BKK-LHR-ARN där du har en transit som är >24h. I detta fall betalar du £24 i ADP.



Jag skulle betala 3500 SEK för min award från London. När jag startade från Brussel så blev det 1100kr + 400kr för Eurostar... Inte mycket mer osmidigt än att ta sig ut till Heathrow och en ganska markant besparing ändå :)


Dåså,

Ringde och gjorde lite ändringar.

GOT-CPH-LHR-SIN-BKK // BKK-SIN-LHR-CPH-GOT

= 1595 sek excl Service Fee. Helt OK.
 
Ringde Tallinn idag för att testa några tänkbara bokningar. Agent godkände inte OSL-VIE-TPE-BKK (ajaj, inte resa baklänges!), Inte godkände
hon TPE-HKG heller. BKK-SIN-PVG-FRA var också no-no. Fick inte åka från BKK till PVG via SIN. Om jag startade i KUL var det ok. Inte ens
Skandinavien-London via kontinenten godkändes (ex ARN-VIE-LHR). Har jag stött på en ovanligt petig agent eller är det detta som gäller i fortsättningen?
 
Ringde Tallinn idag för att testa några tänkbara bokningar. Agent godkände inte OSL-VIE-TPE-BKK (ajaj, inte resa baklänges!), Inte godkände
hon TPE-HKG heller. BKK-SIN-PVG-FRA var också no-no. Fick inte åka från BKK till PVG via SIN. Om jag startade i KUL var det ok. Inte ens
Skandinavien-London via kontinenten godkändes (ex ARN-VIE-LHR). Har jag stött på en ovanligt petig agent eller är det detta som gäller i fortsättningen?

Så har reglerna egentligen alltid varit. Most reasonable routing är det som gäller.

Men med tanke på hur mycket det skrivs här om vilka hål som finns i systemet för att få igenom knasiga bokningar så är det inte så konstigt och oväntat om det stramas upp anser jag.
 
Ringde Tallinn idag för att testa några tänkbara bokningar. Agent godkände inte OSL-VIE-TPE-BKK (ajaj, inte resa baklänges!), Inte godkände
hon TPE-HKG heller. BKK-SIN-PVG-FRA var också no-no. Fick inte åka från BKK till PVG via SIN. Om jag startade i KUL var det ok. Inte ens
Skandinavien-London via kontinenten godkändes (ex ARN-VIE-LHR). Har jag stött på en ovanligt petig agent eller är det detta som gäller i fortsättningen?

ARN-XXX-LHR-YYY har aldrig varit ett problem tidigare. Ring igen.
 
Så har reglerna egentligen alltid varit. Most reasonable routing är det som gäller.
Om vi ändå kände till reglerna. Att flyga från sydostasien till Europa via Kina är väl inte "most reasonable"- Förut har, vad jag har förstått, varit ok att
lägga in två legs i Europa utan att behöva tänka på om man hamnar några längdgrader fel.
 
Om vi ändå kände till reglerna. Att flyga från sydostasien till Europa via Kina är väl inte "most reasonable"- Förut har, vad jag har förstått, varit ok att
lägga in två legs i Europa utan att behöva tänka på om man hamnar några längdgrader fel.

Ja, men, systemet har varit slappt och har överutnyttjats och därför skärps det till. Skulle jag tro iaf. Hade jag jobbat på SAS och sett hur systemet används på ett sätt som det inte var tänkt så hade jag också satt ner foten.
 
Ja, men, systemet har varit slappt och har överutnyttjats och därför skärps det till. Skulle jag tro iaf. Hade jag jobbat på SAS och sett hur systemet används på ett sätt som det inte var tänkt så hade jag också satt ner foten.
Vad är det som är slappt? Det enda som för mig är känt av regler är max 8 legs på en tur och retur och most reasonable routing. Vad det betyder vet väl ingen utom SAS? Varför ska vi som kunder skämmas för att utnyttja systemet så mycket som det går? Det enda jag vill ha är tydliga regler och inte någon slags godtycklighet från enskilda agenter i Tallinn.
 
Vad är det som är slappt? Det enda som för mig är känt av regler är max 8 legs på en tur och retur och most reasonable routing. Vad det betyder vet väl ingen utom SAS? Varför ska vi som kunder skämmas för att utnyttja systemet så mycket som det går? Det enda jag vill ha är tydliga regler och inte någon slags godtycklighet från enskilda agenter i Tallinn.

Håller helt med. En max permitted mileage-faktor på t ex max 1.5x kortaste möjliga rutten med Star alliance hade varit klart och enkelt att förstå.
 
Toppen