Senaste nytt

Är följande route giltig på en SAS Eurobonus bokning?

Håller med, men man kan väl ändå uppmärksamma användare på routings som andra användare har gjort?
Det finns det en hel tråd om.

Som @Dr. Miles redan påpekat så är det inte så svårt om det är rimliga routings, men när man försöker hitta på konstigheter och maximera in absurdum så kan det vara olika mellan olika agenter och från dag till dag.

Personligen är jag rätt nöjd med att det inte finns en fast gräns utan att det finns lite spelrum för vad som är OK. Tyvärr kommer det att bli stopp på det ifall folk försöker med en massa dumheter hela tiden, så jag skulle tex inte uppmana någon att ringa flera gånger för att försöka få till en routing som ligger på gränsen för vad som är rimligt.

Brukar Tallin kunna svara på om en viss routing är tillåten direkt, eller måste man mata in alla delsegment innan dom kan svara på det? Har aldrig ringt dit så känner mig rätt grön på hur det funkar med bokningsprocessen.
Jag har aldrig sagt i förväg hur jag vill åka utan tar det segment för segment tills resan är ihopsatt. Någon enstaka gång har jag fått nej men jag har nästan alltid hållet mig till reglerna som funnits vilket då av förklarliga själ fungerar.
Utgå ifrån att du måste åka most reasonable routing, en tumregel kan vara att det brukar vara ok att lägga på ca 25% längre resa än vad rakaste vägen skulle varit. Håller man sig inom det borde det fungera bra.

Fungerar utan problem

Antar att ARN-PEK-TPE; SIN-PEK-ARN också är tillåten då? Har en bokning ARN-PEK-SIN; SIN-PEK-ARN som jag tänkte ändra. Har varit i Singapore förut men aldrig i Taiwan så blev lite sugen på den ändringen. Tänkte köpa en egen biljett TPE-SIN utanför award-bokningen.

Antar att ARN-PEK-TPE; SIN-PEK-ARN också är tillåten då? Har en bokning ARN-PEK-SIN; SIN-PEK-ARN som jag tänkte ändra. Har varit i Singapore förut men aldrig i Taiwan så blev lite sugen på den ändringen. Tänkte köpa en egen biljett TPE-SIN utanför award-bokningen.

Det kommer med all säkerhet att det bli godkänt :)

Edit: Vid närmare eftertanke. Taiwan hör till Central/Östasienzonen. Osäker på om det är ok att ha open jaw i olika zoner nu. Någon som vet?

Vid närmare eftertanke. Taiwan hör till Central/Östasienzonen. Osäker på om det är ok att ha open jaw i olika zoner nu. Någon som vet?

Ja det var ju just det som jag var osäker på...

@palmen - vet du vad som gäller i detta fall?

Last edited:
Nu vet jag inte om jag postar det här helt rätt men jag tittar på en resa till DPS (till exempel Jakarta dit och Denpasar hem).

Optimala resrutten vore ju
ARN-FRA LH C
FRA-HND/NRT LH F
NRT-BKK THAI F
BKK-JKT THAI C (eller liknande)

DPS-BKK THAI C
BKK-ICN THAI F/C
ICN-FRA Asiana F
FRA-ARN LH C

Nu till min fråga. LH F släpps ju 14 dagar innan så vad bokar jag för att säkra upp en First på utresan om nu inga platser öppnas upp i LH F? Jag vet att Thai som sagt flyger First mellan ICN och BKK men där finns noll och ingenting för 2 personer i Juni Juli och byte mellan ICN-HND/NRT går väl inte eftersom det är två byten i tredje zon?

Bokar jag Asiana till ICN så är risken att jag inte heller får någon tur med Thai i F eftersom jag inte kan ha resan säkrad mellan NRT-BKK där det finns tillgänglighet.

Ber om ursäkt för ganska rörigt inlägg men tacksam för alla ruttförslag/tips.

Detta är numera ok med de nya mindre restriktiva routingreglerna.

AH intressant!

Däremot antar jag att de inte godkänner nedan t.ex eftersom det är 9 legs?
ARN-FRA-ICN-HND/NRT-BKK-DPS
JKT-BKK-ICN-FRA-ARN

Är väl iofs ett alternativ att bara boka från Frankfurt för att säkra dem viktiga resorna och sen komplettera med ARN-FRA och FRA-ARN ett par dagar innan när man vet om LH F finns och då försvinner ju i så fall ett leg.

Toppen