Senaste nytt

Är följande route giltig på en SAS Eurobonus bokning?

Hej! Behöver lite snabb hjälp här kring reglerna vid tillåtna routings.

Är det ok att boka följande routing eller bryter man några regler gällande en AMEX 2-4-1 ?

ARN-FRA-HND-BKK-KUL (Destination) - BKK-FRA-ARN

Den routingen fungerar utmärkt. Jag gjorde exakt din utresa i April i år, se detaljer i "bonusresatråden" här, och jag gör ytterligare en liknande om ett par veckor. Tycker subjektivt att den routingen maximerar njutningen. Man får många timmar i Frankfurts FCT med bil till/från planet (oftast), Lufthansa F, 12 timmar eller mer i Tokyo, ANAs fantastiska F lounge på HND, Thai F, Thais magiska F lounge med massage vid BKK och sedan en trevlig destination i KUL.

Ha en trevlig resa!

Är det tillåtet att byta i 2 olika zoner när man flyger open jaw? (För priset 240k tur och retur med amex 2-4-1)

Jag tänker mig nåt i stilen med

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Eller möjligtvis:

Enda info som givits är att bytet i 3e zon måste vara samma zon. Inga rapporter om att något annat gäller vid open jaw.
Man kan ju dock alltid ha tur i rouletten.

Enda info som givits är att bytet i 3e zon måste vara samma zon. Inga rapporter om att något annat gäller vid open jaw.
Man kan ju dock alltid ha tur i rouletten.

Ja, verkar inte bättre..
Har skummat igenom tråden och kollat på lyckade open jaw bokningar men inte funnit annan info

Ja, verkar inte bättre..
Har skummat igenom tråden och kollat på lyckade open jaw bokningar men inte funnit annan info
Du kan läsa mitt inlägg i den här tråden.
Jag blev tillsagd av kundtjänsten i Tallinn att man inte får byta i olika tredjezoner även när man bokar som Open jaw.

Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2016 | Sida 69 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Bonusprogram: SAS EuroBonus
Flygbolag: SAS, Brussels Airlines, ANA, THAI, Turkish Airlines
Kabinklass: Business
Avreseort: Stavanger
Destination: Tokyo // Bangkok (Open Jaw)
Enkelresa eller Tur&retur: Open Jaw
Antal poäng (per person): 70.000 poäng med Amex 2-4-1 voucher
Skatter&avgifter (per person): 3.077 SEK
När: aug 2016
Bokad: jul 2016

Stavanger-Köpenhamn: SAS Plus
Köpenhamn-Bryssel: Brussels Airlines Business
Bryssel-Tokyo NRT: ANA Business

// Open jaw //

Bangkok-Seoul ICN: THAI Business
Seoul ICN-Istanbul: Turkish Airlines Business
Istanbul-Stockholm ARN: Turkish Airlines Business
Stockholm ARN-Stavanger: SAS Plus

Ursprunglien försökte jag att boka:

Köpenhamn-Wien: Austrian Business
Wien-Bangkok: Austrian Business
Bangkok-Tokyo HND: THAI Business

// Open jaw //

Istanbul-Düsseldorf: Turkish Airlines Business
Düsseldorf-Stockholm ARN: SAS Plus

Men det gick inte för att det var "Double open jaw". Enligt kundtjänsten på Tallinn behöver man två st Amex 2-4-1 voucher då = som kombination av två bonusresor.

Sedan modifierade bokningen till:

Köpenhamn-Wien: Austrian Business
Wien-Bangkok: Austrian Business
Bangkok-Tokyo HND: THAI Business

// Open jaw //

Men den godtogs inte heller med hänvisning till att man inte får passera olika tredjezoner. Denna regel gäller även vid bokning av Open Jaw bonusresor.
I detta fall byter jag i Sydostasien på utresan och byter i Norra Asien på hemvägen.

Till slut modifierade utresan via Bryssel till Tokyo så att jag inte flyger via en tredje zon på utresan.
Jag behöver att vara i Seoul efter jag har besökt Japan så ville jag inte ändra hemresans routing.

Köpenhamn-Bryssel: Brussels Airlines Business
Bryssel-Tokyo NRT: ANA Business

// Open jaw //

Du kan läsa mitt inlägg i den här tråden.
Jag blev tillsagd av kundtjänsten i Tallinn att man inte får byta i olika tredjezoner även när man bokar som Open jaw.

Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2016 | Sida 69 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Tack Doktorn!
Finns då knappast annat hopp än att byta i BKK då jag ska till Perth som endast trafikeras från Johannesburg, Auckland, Singapore och Bangkok och åka hem från Nya Zeeland..

(Skönt på nåt vis, så slipper jag fortsätta leta ihjäl mig) :)

Har sett alla möjliga bokade kombinationer i posta lyckade bokningar tråden, men varje gång jag pratar med Tallinn så blir det något steg som är ogiltig. Finns det någon tumregel för vilken "via" flygplats som aldrig går igenom?

Tex får jag ofta nej på Tokyo - Singapore - Vidare där Singapore är ogiltig. Varför det? Har aldrig blivit klok på zonerna trots att jag försökt läsa på. Enda jag vet är att jag inte får back-tracka.

Har sett alla möjliga bokade kombinationer i posta lyckade bokningar tråden, men varje gång jag pratar med Tallinn så blir det något steg som är ogiltig. Finns det någon tumregel för vilken "via" flygplats som aldrig går igenom?

Tex får jag ofta nej på Tokyo - Singapore - Vidare där Singapore är ogiltig. Varför det? Har aldrig blivit klok på zonerna trots att jag försökt läsa på. Enda jag vet är att jag inte får back-tracka.
Försöker du att boka t ex Europa-Tokyo-Singapore-Hong Kong, Seoul, Taipei (alltså tillbaka till Fjärran Östern)?

Försöker du att boka t ex Europa-Tokyo-Singapore-Hong Kong, Seoul, Taipei (alltså tillbaka till Fjärran Östern)?

Nja, vet inte vad jag försöker med egentligen. Sitter just nu bara och klickar runt för att hitta något kul att bränna lite poäng på.
Vill ju testa Asiana men från ICN blir det ju i princip bara Tokyo för att inte åka på någon no-no back-tracking regel.
Vill besöka SIN några timmar. Vill flyga TG F vart som helst. Vill träffa en kund i KUL en dag och vara i Tokyo på ett möte 2 dagar.

När jag ringde och försökte boka här om dagen så gick det inte att boka ARN-FRA-ICN-HND-NRT-SIN-DEL-LHR-ARN och man hänvisade till att SIN blev ett stopp för mycket i samma zon. Hur jag än försökte så var SIN återkommande boven i dramat.

Nja, vet inte vad jag försöker med egentligen. Sitter just nu bara och klickar runt för att hitta något kul att bränna lite poäng på.
Vill ju testa Asiana men från ICN blir det ju i princip bara Tokyo för att inte åka på någon no-no back-tracking regel.
Vill besöka SIN några timmar. Vill flyga TG F vart som helst. Vill träffa en kund i KUL en dag och vara i Tokyo på ett möte 2 dagar.

När jag ringde och försökte boka här om dagen så gick det inte att boka ARN-FRA-ICN-HND-NRT-SIN-DEL-LHR-ARN och man hänvisade till att SIN blev ett stopp för mycket i samma zon. Hur jag än försökte så var SIN återkommande boven i dramat.

Om TYO är din destionation kan du inte byta i en 2:a "3e zon" ARN -FRA-ICN-HND-NRT-SIN-LHR hade tex fungerat

Toppen