Senaste nytt

Är Amex Platinum rätt val för mig?

Angående spend så är min tanke att ansöka om ett SAS Premium och lägga all spend på det kortet för att nå voucher, och endast utnyttja Platinum för förmånerna. När det kommer till välkomstbonusen undrar jag ifall jag måste lägga spend på Platinumkortet under de första tre månaderna för kunna ta del av bonusen eller om det kan läggas på SAS-kortet? 200K Membership Rewards motsvarar lite drygt 18K EuroBonuspoäng.
Som andra redan påtalat så måste du lägga spenden på platinum kortet för att få den bonusen.
Men skaffa sas premium redan nu, finns ingen anledning att vänta då det är gratis med platinum, och vill du maximera poängintjäning så ska ju det kortet användas vid köp av SAS-resor om du ändå kommer upp i spenden på 20k under 3 månader.
Jag skulle inte heller växla in MR-poängen förrän du behöver dom hos SAS, ser Amex som ett säkrare ställe att ha poäng än hos SAS.

En annan sak att tänka på är om du bjuder in folk framöver, det är olika länkar beroende på om du bjuder in via ditt platinum eller sas amex, spelar roll beroende på om du vill ha MR-poäng eller Eurobonus-poäng när du värvar folk.

Funderar som många andra på att komplettera mitt Elite med ett Platinum för att få hyrbilsförsäkringen, hotellförmåner, pp och Amex-lounger. Planerar dock i så fall att ändå lägga alla spend på Elite och MC Premium.

Frågan är om det finns någon annan bra kampanj för detta nu utöver den med 1 kvartal gratis. Finns det något mervärde av att bli värvad av någon (och eventuellt mervärde för den andra personen också?) eller är det bara signa upp online?

Tjo!
Blir du värvad får du 200000 rewards poäng som blir 20.000 EB poäng
Den som värvar får samma :)

Funderar som många andra på att komplettera mitt Elite med ett Platinum för att få hyrbilsförsäkringen, hotellförmåner, pp och Amex-lounger. Planerar dock i så fall att ändå lägga alla spend på Elite och MC Premium.

Frågan är om det finns någon annan bra kampanj för detta nu utöver den med 1 kvartal gratis. Finns det något mervärde av att bli värvad av någon (och eventuellt mervärde för den andra personen också?) eller är det bara signa upp online?

Har precis skaffat kortet och har en bilhyra idag hos Avis Stockholm C. Vet av erfarenhet att detta kontor är rätt nitiska vad gäller skador. Är det bara att tacka nej till alla försäkringsförslag och hänvisa till Amex Platinum så läggs koderna in automatiskt? Eller blir det så vid återlämnandet att diverse skador skjuts över på mig, och jag får kriga i efterhand? Eftersom jag inte tecknar några CDW etc. blir jag ju ett lovligt byte.

Har precis skaffat kortet och har en bilhyra idag hos Avis Stockholm C. Vet av erfarenhet att detta kontor är rätt nitiska vad gäller skador. Är det bara att tacka nej till alla försäkringsförslag och hänvisa till Amex Platinum så läggs koderna in automatiskt? Eller blir det så vid återlämnandet att diverse skador skjuts över på mig, och jag får kriga i efterhand? Eftersom jag inte tecknar några CDW etc. blir jag ju ett lovligt byte.

Du hyr bilen utan några försäkringar. Ifall någonting händer så fakturerar Avis dig. Under skedet kontaktar du Amex Skadeservice, som i sin tur kommer begära in faktura och bevis på kostnaden. Fungerade jättesmidigt sist detta hände mig.

Obs: tänk på att för bilhyreförsäkringen ska gälla så måste du vara utomlands alternativt ha en bokad natt inplanerad någonstans under bilhyran.

Toppen