Senaste nytt

Ännu mer handbagage - SAS överväger bagageavgifter

Jag tittade på en SAS-biljett idag via Travellink och fick upp denna när jag vidare till betalning.

ImageUploadedByTapatalk1438795891.107727.jpg

Mycket intressant. Vad sökte du för rutt och datum? Blir det samma om man försöker boka hos SAS själva?

Vet inte om det är ett default svar, använder inte Travellink så ofta. Rutten var HEL-CPH-CDG-ARN, allt med SAS.

Edit: Sökte på en annan sida och där stod det att incheckat bagage ingår (opodo).

Last edited:
Lufthansa-gruppen och Finnair har väl också sådana biljett-typer nuförtiden. Känns inte som det skulle göra så stor skillnad. Kanske på vissa rutter.

Finnair har dessa biljetter, men finns aldrig någon anledning att boka dessa då intjäning är 50% och ej 100%, som de billigaste med bagage är (merkostnad ca 100-150 kr/väg). Finnair har dessutom mycket sällan problem med för mycket handbagage - vet inte varför, men brukar aldrig vara särskilt trångt där.

Flyg inrikes i USA innan ni börjar gnälla gällande handbagage. Inte för att jag drabbas då jag får gå ombord bland de första men spektaklet är ... utom kontroll. Dessutom så har de oftast en Big Gulp i ena handen och en pizzaslice i andra medan de skall försöka få upp bagaget som utan tvekan väger för mycket.
Det är ju det jag fasar för. Det är så galet.

Ligger inte detta i linje med både vad Lufthansa har presenterat och Swiss haft ett tag. Jag har inget emot det utan funderar nog mest på intjäning kopplat till biljettpriset. OT är jag mer fundersam över det pausade IATA Cabin Ok-projektet...

Edit - Jag har för mig att LX hade light-koncept men nu blev jag osäker...

Håller med. Eller så gör man en BA och tar bort gratis bagage mm för alla, och då blir det inte bra. SAS har ju ofta en förmåga att krångla till saker.

Jag rider vidare på min gamla käpphäst: gör det gratis att checka in bagage och ta betalt för kabinväskor!

Kunne ikke vært mer enig. Hvis man samtidig delte opp bagasjeplassen i avdelinger lik grensen på kabinbaggasje vil alt vært enkelt og greit å forholde seg til.

Toppen