Senaste nytt

Klarna utmanar kreditkorten med nytt medlemskap som ger flygpoäng

För att fortsätta, om vi jämför valutaväxling och värdet av det hos Amex (där du får fler poäng) jämfört med Klarna:

Exempel, handel i USD idag:
1 USD Klarna (Visas valutaväxlingsavgift, inget ytterligare påslag): 9,243 kr (0,43% påslag på ECB)
1 USD Amex (Amex valutaväxlingsavgift): 9,375 kr (1,867% påslag på ECB)

Med Amex jämfört med Klarna betalar du alltså 13,2 öre extra per dollar.

Om vi då är utomlands och handlar för 100 USD blir det:
Amex points plus/gold rewards: 937,5 kr => 7500 poäng => 258 EB-poäng
Klarna Premium: 924,3 kr => 9,24 cashback => 104 EB-poäng

Merkostnaden med Amex blir 13,2 kronor.
Jämförelse:
Amex points plus vs Klarna premium: 8,5 öre per poäng extra

Så vad gäller dollar, om du värderar 1 EB-poäng till 20 öre, vid handel i USA så är:
Amex points plus/gold rewards > Klarna Max > SAS Elite > Klarna Premium > SAS Premium > Klarna Core.

Jag började också räkna med om man använder cashbacken som pengar istället. Då blir merkostnaden med Amex upp till 3% istället, vilket väl svarar till en kostnad av över 10 öre per EB för Amex del, jämfört att handla med Klarna. Avgifter oaktade. Har jag tänkt rätt?

Man får tydligen 13-14 Hilton-poäng när man växlar 1 Klarnas cashback. Men om man köper poäng istället får man 21-22 istället när det är dubbla poäng-kampanj.

Verkar för övrigt som att man inte får cashback om man köper Hilton-poäng, trots att det inte faller under de örton kategorierna som exkluderas från cashback. Känns lite som man får chansa om man får cashback eller ej. Supporten är en AI-bot. :-(

Jag har testat diverse köp. Alla “vanliga” har gått igenom. Det som inte gav poäng var top up till Lunar/Revolut eller USDT köp. Insättning till Svenska Spel nekas t o m nu efter 1maj med ny lag trots att Klarna inte är ett kreditkort.

Jag har testat diverse köp. Alla “vanliga” har gått igenom. Det som inte gav poäng var top up till Lunar/Revolut eller USDT köp. Insättning till Svenska Spel nekas t o m nu efter 1maj med ny lag trots att Klarna inte är ett kreditkort.
Det är sannolikt inte klassat som ett ”riktigt” debitkort heller. Nu är det iofs ett tag sedan jag jobbade med inlösen men på den tiden betalade handlare normalt typ 1kr/transaktion för debitkort och 1kr +x% av köpesumman för kreditkort. Om klarna endast skulle få vara med och dela på kakan som är 1kr per köp så skulle de inte ha råd att dela ut massa poäng. Min gissning är därför att det är klassat som ett kreditkort i systemen eller att det tillkommit någon klassning oavsett så har väl svenska spel ställt in att enbart rena debit är ok, gissar jag.

På mitt kort står det "credit" och det är registrerat som det också.

1778524202785.png

Toppen