Senaste nytt

Klarna utmanar kreditkorten med nytt medlemskap som ger flygpoäng

Kortet funkar bra, och med deras webshopping kan man få in en del härlig cashback.
Jag handlar relativt ofta från ett par av de sidorna som är med.

Överföring till Finnair gick extremt fort och än så länge är det enda negativa "Premium Kundservice"
Hade ett par nekade betalningar och de hade inga bra svar. Appen är också lite "laggig" och rörig ibland men än så länge helt OK.

Skaffade premium nu. Min fru kör Bookbeat i vanliga fall men övertygar jag henne att gå över till Storytel sparar vi 70 kronor/månad. Hyrbilsförsäkring + slippa valutapåslag (men ändå få bonus) på bara 1 planerad kommande resa räknar jag sparar oss ca 800. Med 10 000 eurobonuspoäng (värderat till 1000 kronor) så har jag redan räknat hem första årets årsavgift.

Utveckla gärna hur du räknar, du kan inte ha räknat hem årsavgift redan nu?
Årsavgift för Klarna premium 12*189 = 2268 kronor

Bookbeat kostar 99/månad, med Klarna får jag motsvarande tjänst hos Storytel för 17,50/månad. Besparing på 81,5/månad.
Hyrbilsförsäkring: 500 kronor (vad tillägget hade kostat)
Räknar med ca 25 000 i spend på kommande utlandsvistelse. Hade jag använt Klarna utan Premium hade jag gått miste om 1% cashback. Om jag använt ett Amex med bra cashback kanske jag hade fått 3% cashback men samtidigt betalat 2% valutapåslag. Oavsett så räknar jag att detta ger ungefär 250 kronor i cashback jag inte fått annars.
10 000 eurobonuspoäng som jag får om jag har kortet 12 månader, värderar dem till ca 1 000 kronor.

12*81,5 + 750 + 1000 = 2728

Så knappt 500 kronor netto i besparingar/cashback på första året. Och då har jag inte ens räknat med all spend under året som i vanliga fall går på ett MC med sämre cashback än 1%.

Jag testade lite - verkade riktigt dåligt. TLC-sidan var brutalt slow och själva krediten verkar man inte kunna använda i ett svep utan sidan bestämmer hur mycket kredit som kan användas på respektive bokning av aktivitet/hotell etc. Gav det 30 minuter och det var 30 minuter jag inte får tillbaka...

Jag har också skaffat Premium som komplement till Plat+ och SAS MC.

Jag har testat diverse saker redan.
Avgift 1,5% top up från SAS MC, noll EB.
Gratis och fungerar från Revolut och Lunar, bra för mig med utländska inkomster, slippa ta omvägen via min bank, inga poäng dock.

Blixtsnabb överföring till EB. Perfekt back up till FP vid behov.

Mitt räknestycke 2 år
189x24=4 536kr
-80x8=-640kr (3m bonus)
-128x24=-3 072kr (om Lunar sägs upp)
-10000x0,12=-1 200kr (mitt värde EB)

Summa: +376kr och ~50% fler EB mot idag om jag kör två år till att börja med. Första intrycket är att det är bättre än mitt SAS Lunar som komplement. Speciellt med välkomstbonusen t o m idag.

Toppen