Senaste nytt

Plåta porslinet - mat i SAS Business inom Europa

Man kan ju tycka att de borde differentiera rätterna något beroende på distans eller dela in flygningarna i olika band som BA och Lufthansa gör. Varm lunch hade nog varit mer på sin plats för en flygning av den distansen.
När nu SAS fokus är att driva all trafik via CPH så kan man ju tycka att det vore rimligt att ha en rätt till CPH och en annan från CPH, så att man inte får två likadana efter varandra samma dag.

Frukost vid 07:15 CPH-BCN
Äggprylen med tomatsås var riktigt gott!

20251023_071711.jpg
20251023_062133.jpg

Detta är ju rätt så lätt löst genom att aldrig ha samma maträtter från ARN, CPH och OSL.
Rätt otroligt att ingen av dom på SAS catering tänkt på detta, men man är ju inte direkt förvånad heller!

Med tanke på att dom verkar ha minst 3 liknande kalla rätter så kan dom ju bara dela upp dom "Idag kör vi rökta ankan från OSL, laxrätten från CPH och så kör vi kaviar och wagyu från ARN"

Första flighten med nya SAS Bussinesclass intra E idag , är inte så nöjd med serveringen, smaklös förrätt av kall gul "ärtsoppa" jag vet för mycket för att äta lax , smakade ändå men något med smaken av tillagningen ? och saknaden av något krämigt ... inget bröd ... Dokk efterrätten San sebastian cheesecake är bland det godaste jag ätit som efterrätt, letar efter recept för att kunna laga det själv

Satt på rad 4 och matbrickan och menyn "kastades" snabbt efter att lampan till säkerhetsbälten släckts , sen kom drickavagnen , när jag blev tillfrågad om dryck , jag sa jag champagne , det fanns inte på vagnen ingen annan hade frågat efter det, omedvetna pax före mig ? , klockan var efter 16:00 en lördag , flygvärdinnan fick gå till gallay och öppna en flaska , hon kom aldrig tillbaka och frågade om påfyllning ...

Attachments

• Screenshot_20251025_205300_Gallery.jpg
    Screenshot_20251025_205300_Gallery.jpg
    {memory} MB · Visningar: 118
  • Screenshot_20251025_205312_Gallery.jpg
    Screenshot_20251025_205312_Gallery.jpg
    1 021,4 KB · Visningar: 121
, flygvärdinnan fick gå till gallay och öppna en flaska , hon kom aldrig tillbaka och frågade om påfyllning

Jag tror att det är en del av konceptet iom att de har champagne på stor flaska. De häller upp i galley och kommer med glaset.
Håller med om att det inte är helt effektivt men tror inte det är upplagt så av snålhet. Mer att det ska vara lite diskret och elegant. Föredrar detta över att få serverat en liten flaska. Jag har noterat att de inte smäller smäller inte korken heller, tycker det är bra att business class inte låter som ett nyårsparty i resten av flygplanet.

Men visst, på en kort flygning när en värdinna behöver få tillbaka till galley en eller flera gånger per rad blir takten lite för låg.

Jag tror att det är en del av konceptet iom att de har champagne på stor flaska. De häller upp i galley och kommer med glaset.
Håller med om att det inte är helt effektivt men tror inte det är upplagt så av snålhet. Mer att det ska vara lite diskret och elegant. Föredrar detta över att få serverat en liten flaska. Jag har noterat att de inte smäller smäller inte korken heller, tycker det är bra att business class inte låter som ett nyårsparty i resten av flygplanet.

Men visst, på en kort flygning när en värdinna behöver få tillbaka till galley en eller flera gånger per rad blir takten lite för låg.
På mitt senaste flyg hade de flaskan på vagnen och serverade från den.

Första flighten med nya SAS Bussinesclass intra E idag , är inte så nöjd med serveringen, smaklös förrätt av kall gul "ärtsoppa" jag vet för mycket för att äta lax , smakade ändå men något med smaken av tillagningen ? och saknaden av något krämigt ... inget bröd ... Dokk efterrätten San sebastian cheesecake är bland det godaste jag ätit som efterrätt, letar efter recept för att kunna laga det själv

Satt på rad 4 och matbrickan och menyn "kastades" snabbt efter att lampan till säkerhetsbälten släckts , sen kom drickavagnen , när jag blev tillfrågad om dryck , jag sa jag champagne , det fanns inte på vagnen ingen annan hade frågat efter det, omedvetna pax före mig ? , klockan var efter 16:00 en lördag , flygvärdinnan fick gå till gallay och öppna en flaska , hon kom aldrig tillbaka och frågade om påfyllning ...
Jag vet för lite för att inte äta lax.
Vill du upplysa mig om vad du syftar på?

ARN-MAN 19:15
2 rader 3 pax
Fanns mycket att anmärka på
Tog låång tid innan det serverades drinkar,
menyn delades ut långt senare tillsammans med maten,
så det förutsätts tydligen att man ska känna till dryckessortimentet när man tillfrågas vad man vill dricka.
Champagnen var ljummen.
Mycket smör men inget bröd.
Huvudrätten var bra, efterätten mindre bra - chokladröra med sand i.

20251027_183307.jpg
I .

Toppen