Senaste nytt

Courtesy upgrade på SAS longhaul som Eurobonus Diamond/Pandion

Aldrig fått en på poäng biljetter - så får du det är det nog en opup snarare än courtesy.

Jag har å andra sidan inte fått någon courtesy upgrade alls sedan före pandemin så egentligen vet jag inte :) och de verkar ha tagit bort all info från hemsidorna?
Jag vet inte om det är jag som är förvirrad just nu, men courtesy upgrade för EBD har väl aldrig varit en publicerad förmån, d.v.s. det har aldrig funnits någon info på webbplatsen? Kolla de första sidorna i tråden, de inläggen om reglerna för courtesy upgrade bygger på "läckor" av SAS interna info när detta infördes.
 
Hittade inte heller någon information längre. SAS har spammat med både mail och SMS om uppgraderingar så det är många lediga platser i Business. Är mer än 9+ som var köpbara så får se vad som händer, men la in ett bud istället.
Det som brukar avgöra var åtminstone tidigare hur fullt det var i kabinen du uppgraderade *från*, inte hur det såg ut i den du uppgraderade *till*.

Jag har inte heller fått courtesy upgrade sen före pandemin men på den tiden hindrade inte bud från courtesy upgrade. Fick flera gånger att budet inte gick igenom och därefter mail om courtesy upgrade.
Japp, det mönstret hade jag också före pandemin.
 
Ny när Business kommer intra Europa, borde inte courtesy upgrade då finnas där med. Hoppas på det iaf
Varför skulle det göra det? Varit väldigt tydligt med när det lanserades att detta var för longhaul och inget annat.
  • Gäller betalda biljetter i Go/Plus på longhaul och kan ge uppgradering till både Plus (från Go) och Business (från Go/Plus).
Det lär ju dock finnas möjlighet till opup om inte kabinen är fylld. Oklart om de flyttar gardinen mellan flighter, gör de inte det kan det ju bli rätt många tomma rader som behöver fyllas upp från go och då ligger ju en EBD bra till
 
Varför skulle det göra det? Varit väldigt tydligt med när det lanserades att detta var för longhaul och inget annat.
  • Gäller betalda biljetter i Go/Plus på longhaul och kan ge uppgradering till både Plus (från Go) och Business (från Go/Plus).
Det lär ju dock finnas möjlighet till opup om inte kabinen är fylld. Oklart om de flyttar gardinen mellan flighter, gör de inte det kan det ju bli rätt många tomma rader som behöver fyllas upp från go och då ligger ju en EBD bra till

Jag vet att texten ovan är tydlig, men när den skrevs fanns inte heller Business nån annanstans än på long-haul.
Hade bara varit trevligt om det infördes i Europa, det var allt jag menade.
 
Last edited by a moderator:
Varför skulle det göra det? Varit väldigt tydligt med när det lanserades att detta var för longhaul och inget annat.
  • Gäller betalda biljetter i Go/Plus på longhaul och kan ge uppgradering till både Plus (från Go) och Business (från Go/Plus).
Det lär ju dock finnas möjlighet till opup om inte kabinen är fylld. Oklart om de flyttar gardinen mellan flighter, gör de inte det kan det ju bli rätt många tomma rader som behöver fyllas upp från go och då ligger ju en EBD bra till
Var kommer texten ifrån? Kom vi inte precis fram till att det aldrig varit en publicerad förmån?

Hur gör AF/KLM? Mycket SAS gör i nuläget är ju för att linjera med dom.
Sen spelar det ju ingen roll om det kallas för opup eller courtesy upgrade resultatet för resenären är ju sak samma.

Håller dock med @Johan Hbg att det vore trevlig om man fick det blir möjlighet till uppgradering.
I nuläget funderar jag på om det är värt att jaga diamant för fri dryck och en app-chatt som inte fungerar men det är väl en annan diskussion.
 
Var kommer texten ifrån? Kom vi inte precis fram till att det aldrig varit en publicerad förmån?

Hur gör AF/KLM? Mycket SAS gör i nuläget är ju för att linjera med dom.
Sen spelar det ju ingen roll om det kallas för opup eller courtesy upgrade resultatet för resenären är ju sak samma.

Håller dock med @Johan Hbg att det vore trevlig om man fick det blir möjlighet till uppgradering.
I nuläget funderar jag på om det är värt att jaga diamant för fri dryck och en app-chatt som inte fungerar men det är väl en annan diskussion.
Läs första inlägget i tråden. Även om inget publicerats offentligt så läcker vissa saker ut ibland.

Det är stor skillnad på opup och cu.
Opup görs för att man måste (tex överbokad ekonomi kabin).
CU görs som en förmån, dvs har inget med beläggning att göra utan sker till högre kabinklass om det finns lediga stolar och sas anser att man ska uppgraderas.

Alla flygbolag gör opup när det behövs. Lufthansa gruppen är ett exempel på när det händer väldigt ofta på vissa linjer.

AF/KLM har mig veterligen ingen courtesy upgrade. Däremöt säljer de uppgraderingar, likt vad sas gör.

Personligen tror jag det är större risk CU försvinner på longhaul än att det införs inom Europa. Men ibland är det ju positivt att ha fel.

Huruvida du ska jaga EBD är en annan diskussion. Kostar det inte för mycket och man flyger mycket SAS är det extremt bra värde, för att kunna byta avgångar gratis tex. Finns mycket mer än app chat och gratis dryck med stort värde som EBD.
 
Läs första inlägget i tråden. Även om inget publicerats offentligt så läcker vissa saker ut ibland.

Det är stor skillnad på opup och cu.
Opup görs för att man måste (tex överbokad ekonomi kabin).
CU görs som en förmån, dvs har inget med beläggning att göra utan sker till högre kabinklass om det finns lediga stolar och sas anser att man ska uppgraderas.

Alla flygbolag gör opup när det behövs. Lufthansa gruppen är ett exempel på när det händer väldigt ofta på vissa linjer.

AF/KLM har mig veterligen ingen courtesy upgrade. Däremöt säljer de uppgraderingar, likt vad sas gör.

Personligen tror jag det är större risk CU försvinner på longhaul än att det införs inom Europa. Men ibland är det ju positivt att ha fel.

Huruvida du ska jaga EBD är en annan diskussion. Kostar det inte för mycket och man flyger mycket SAS är det extremt bra värde, för att kunna byta avgångar gratis tex. Finns mycket mer än app chat och gratis dryck med stort värde som EBD.
Absolut, jag menar bara att bara för att något läckte ut för 10 år sedan så behöver inte det vara sanningen idag. Därför frågade jag om det plötsligt var något som hade publicerats.

Jag håller också med dig att det är stor skillnad för i varför en uppgradering görs om det är opup eller courtesy men för resenären som får uppgraderingen så är det ingen skillnad. Alltså om SAS har en opublicerad förmån där man random kan få gratis uppgradering så är det för resenären exakt samma sak som att random få en uppgradering för att flygplanet är överbokat i eco, det kan ju tom vara så att flygbolaget kan vara i behov av opup men väljer att kalla det för courtesy up.

Vad jag vet så säljer SAS inte alls uppgraderingar på det sätt som AF/KLM gör utan enbart via budgivning. Om du har information om att man kan köpa uppgradering på SAS så är jag intresserad av den. En av anledningarna att jag ofta numera åker med LH är att man kan köpa till bekräftad uppgradering vilket som jag förstått det även erbjuds av AF/KLM.

Slutligen håller jag även med dig om att det finns andra bra förmåner, exempelvis att ge bort guld och ankomst lounge är bra saker men poängen var mer att svårigheten (som jag upplever det) till uppgraderingar på SAS får mig att delvis välja andra bolag.
 
Jag håller också med dig att det är stor skillnad för i varför en uppgradering görs om det är opup eller courtesy men för resenären som får uppgraderingen så är det ingen skillnad. Alltså om SAS har en opublicerad förmån där man random kan få gratis uppgradering så är det för resenären exakt samma sak som att random få en uppgradering för att flygplanet är överbokat i eco, det kan ju tom vara så att flygbolaget kan vara i behov av opup men väljer att kalla det för courtesy up.
För mig är det stor skillnad, en opup kan jag räkna ut ibland när det är stor chans att den sker. En CU kommer vara svår att förutse.
Men slutet är ju detsamma, man hamnar i en högre kabinklass
Vad jag vet så säljer SAS inte alls uppgraderingar på det sätt som AF/KLM gör utan enbart via budgivning. Om du har information om att man kan köpa uppgradering på SAS så är jag intresserad av den. En av anledningarna att jag ofta numera åker med LH är att man kan köpa till bekräftad uppgradering vilket som jag förstått det även erbjuds av AF/KLM.
Det jag menar är att SAS säljer uppgraderingar, dels via bud och dels på flygplatsen. Det har tidigare även funnits en möjlighet att köpa "garanterad uppgradering", om den möjligheten är kvar låter jag vara osagt.
Slutligen håller jag även med dig om att det finns andra bra förmåner, exempelvis att ge bort guld och ankomst lounge är bra saker men poängen var mer att svårigheten (som jag upplever det) till uppgraderingar på SAS får mig att delvis välja andra bolag.
Tycker personligen att jag får relativt många uppgraderingar på SAS som EBD. Betydligt fler än vad jag fått 10 år som BA Gold när jag flygit med BA.
Bud har oftast gått igenom för uppgradering, förutom när kabinen varit mer eller mindre full.
 
Toppen