Jonas C
Medlem
Problemet med EuroBonus är att värdet i programmet till 90% är byggt på ryggen av sina partners. Utan möjligheten till partner awards är programmet mer eller mindre stendött. Kikar man på trenden i branschen så är de flesta program påväg bort från partner awards, både i form av att flygbolagen är mindre benägna att släppa bonusplatser till sina partners, samt att många program begränsar tillgänglighet eller höjer poängpriser.
Nu senast så kommer t.ex Aeroplan att införa dynamisk prissättning för bonusresor på United och Etihad, två flygbolag som tidigare kunde bokas till fasta priser. Aeroplan blockerar för övrigt även möjligheterna att söka vissa flygbolag (däribland ANA och Thai Airways) online just i syfte att begränsa antalet bokningar. Även LifeMiles har tokhöjt sina awards på partners (enkelresa i business över Atlanten gick från 63K, till 70K till 80K miles inom loppet av ett år).
EuroBonus i sin nuvarande skepnad är ingen modell som kommer att hålla i framtiden. De möjliga utvägar som jag ser är att man antingen höjer kostnaderna för partner awards ganska kraftigt och/eller fortsätter att begränsa tillgängligheten likt idag, därav riskera att döda värdet i programmet. Alternativt att man övergår till Flying Blue fullt ut och får tillgång till en större flygbolagskoncern med större kapacitet och därmed bättre tillgänglighet på egna bolagen.
Nu senast så kommer t.ex Aeroplan att införa dynamisk prissättning för bonusresor på United och Etihad, två flygbolag som tidigare kunde bokas till fasta priser. Aeroplan blockerar för övrigt även möjligheterna att söka vissa flygbolag (däribland ANA och Thai Airways) online just i syfte att begränsa antalet bokningar. Även LifeMiles har tokhöjt sina awards på partners (enkelresa i business över Atlanten gick från 63K, till 70K till 80K miles inom loppet av ett år).
EuroBonus i sin nuvarande skepnad är ingen modell som kommer att hålla i framtiden. De möjliga utvägar som jag ser är att man antingen höjer kostnaderna för partner awards ganska kraftigt och/eller fortsätter att begränsa tillgängligheten likt idag, därav riskera att döda värdet i programmet. Alternativt att man övergår till Flying Blue fullt ut och får tillgång till en större flygbolagskoncern med större kapacitet och därmed bättre tillgänglighet på egna bolagen.