Senaste nytt

Ta sig mellan Lund och Sturup utan taxi

De skriver iofs att Närtrafik gäller för den som bor där det saknas buss, så det kanske faller på det.

Jag har använt mig av Närtrafiken flera gånger utan att bo i området (men det var Närtrafik i ett annat område i närliggande kommun till Svedala), det går utmärkt. Om man nu gillar att irra omkring, försöka hitta hållplatser, vänta på en taxi som inte kommer, vänta i taxin med föraren springer och letar efter patienter på lokala vårdinstanser som de ska samköra och tjata på chaufförer som inte vet att de kör Närtrafik utan tror de kör färdtjänst. Jag har svårt att se att de har rätt att ställa krav på att offentligt finansierad kollektivtrafik enbart får utnyttjas om man bor där. Men det är ju tänkt i huvudsak för de som bor där, och det är något som reflekteras i skrivningen utan att någon egentligen tänkt över det.

Men skriv till Skånetrafiken och hör annars.

Politikerna vill göra ett nytt försök med buss mellan Sturup och Svedala station från sommaren 2026. Tåg Svedala-Lund tar 42 minuter.

Jag håller inte ofta med Andreas Schönström, men han har rätt. Sturups flygplats är i en nedåtgående spiral, och att avsätta pengar för att ha bussförbindelser till Sturup kommer inte att locka fler flygbolag. Det är otillräckligt att ändra efterfrågeprofilen.

Ett problem som behöver lösas för att få upp lite efterfrågan är att Svedala, Lund och Malmö kommun har en resepolicy som förbjuder flyg MMX-ARN

Kanske man hade kunnat paketera lösningen som en kostnadseffektiv transfer på svenska sidan för charter-resor. Men fortfarande enklare för de flesta att sätta sig på tåget till CPH och väldigt mycket större utbud av avgångar.

Kan de inte anlita några experter på Skånetrafiken för frågor som detta?

En buss som bara går Svedala-Sturup kommer aldrig bära sig eller ha några resenärer alls. Restiden är för lång och det som straffar ut dem helt är ett byte längs vägen.

Gör en linje som knyter ihop även andra ställen. Då kan det funka, typ kör från Trelleborg till Sturup och vidare till Lund och vv. Eller ännu hellre bara integrera flygbussarna i den reguljära busstrafiken. För sex miljoner kan säkert vy tänka sig köra med gula bussar och ta Skånetrafikens biljetter.

I stort sett alla kommuner och regioner har flygförbud på inrikes resor.
Absolut, och det är ju en anledning till att inrikesflyget sakta dör, samtidigt vill inga kommuner att just deras flygplats ska försvinna.
Positivt är dock att flera kommuner och företag börjar vakna och har förstått att om det ska finnas en flygplats måste den användas.
Om inte blir det ju verkligen ett moment 22 (som jag tycker mig se på MMX)
Malmö kommuns policy är ju rätt hård minst sagt
1739006885310.png

För exempelvis Östersund och Umeå är flyget numera ett alternativ igen för resor

Övik likaså, där förespråkas till och med flyg. Även BAe som är stora i Övik förbjuder sina anställda att flyga till/från Umeå

Även för anställda i Ängelholm och Ronneby kommun är flyg är alternativ!
Dessa är ett axplock av kommuner med liknande avstånd till Stockholm som Skånekommunerna som jag nämnde ovan.

För mig känns det ju hål i huvudet att förbjuda flyg och istället tvinga anställda att åka med tåg dagen innan och bo på hotell och på så vis maximera tiden från sin familj. Rätt stor skillnad att kunna få en söndagkväll hemma och kunna komma hem till middagstid än att behöva åka söndag eftermiddag och komma hem närmare midnatt! Miljövinsten där känns rätt tveksam dessutom med lakan/handdukar som ska tvättas etc.

Det som behövs är ett samspel mellan alla trafikslag, Tyskland, Österrike mfl verkar kommit längre där man kan köpa resor innehållande både flyg och tåg.
Minns att det fanns nåt som hette flyrail med SAS/SJ för typ 15 år sen, men det slog aldrig om jag minns rätt!

Och möjlighet att välja flyg när det passar sin livssituation med familj etc, att lägga till biofuel är väl kanon!?

Kan de inte anlita några experter på Skånetrafiken för frågor som detta?

En buss som bara går Svedala-Sturup kommer aldrig bära sig eller ha några resenärer alls. Restiden är för lång och det som straffar ut dem helt är ett byte längs vägen.

Gör en linje som knyter ihop även andra ställen. Då kan det funka, typ kör från Trelleborg till Sturup och vidare till Lund och vv. Eller ännu hellre bara integrera flygbussarna i den reguljära busstrafiken. För sex miljoner kan säkert vy tänka sig köra med gula bussar och ta Skånetrafikens biljetter.
Enig, Back in the day (runt 2008) så körde Flygbussarna från Sturup till Malmö, Lund och Svedala. Svedala gick med nån form av minibuss och den var den första linjen som las ner. Nu är det bara Malmö kvar.
Lite kuriosa från 2008 är att om minnet inte sviker flög Malmö Aviation 12-13 gånger om dagen, SAS 8-9 och Norwegian 4-5 turer

Last edited:
Kanske man hade kunnat paketera lösningen som en kostnadseffektiv transfer på svenska sidan för charter-resor. Men fortfarande enklare för de flesta att sätta sig på tåget till CPH och väldigt mycket större utbud av avgångar.
CPH är enkelt att ta sig till kollektivt om man bor nära Lund/Malmö C eller om man flyger/ankommer vid vettiga tider. Däremot kan det vara krångligare vid andra tider, tycker det händer nästan varje gång jag åker kvällstid att man hör att någons flyg varit försenat och att de därför missar de sista tåget/bussen mot Alvesta, Halmstad, Markaryd eller något annat ställe.

Det har väl varit Sturups fördel, lätt att ta sig dit med bil, så att du inte är beroende av kollektivtrafik när du skall hem. Även förr så var Flygbussarna inte anpassade för charter.

Vill man fixa kollektivtrafik till Sturup hade kanske ett alternativ varit att låta buss 165 Lund-Svedala ibland gå via Sturup, men det hade nog inte uppskattats av övriga resenärer.

Toppen