1ClassJocke
Medlem
Håller med om att man kan "utreda" så mycket man vill.Detta igen.
Och tron på att bara för att man har en kanonfin flygplats så ska det strömma in resenärer från när och fjärran.
Det behövs massor av investeringar i Mälardalens infrastruktur, bostadsbestånd och serviceutbud för att det ska bli lockande att resa hit till en början. Så det kan man inte förlita sig på. Hur kul är det som ett företag att etablera sig när man inte kommer kunna locka till sig arbetskraft? 11 år i bostadskö ger en lägenhet i Haninge.
Och sen att man tror att Stockholm ligger bra rent fysiskt globalt. Flyglogistiskt är Stockholm mest en slutdestination (eller återvändsgata om man vill vara elak) med enstaka anslutningsflyg norrut. Så man kan inte heller kalla sig Nordens Frankfurt och specialisera sig på någon navtrafik.
Och nu när SAS äntligen befriar sig från sina bojor och politikens grandiosa tankar kring vad ett flygbolag ska vara och kan fokusera på vad marknaden faktiskt vill ha så finns det en chans att det bolaget blomstrar. Då funkar det inte att klaga på att det inte finns direktflyg till just den semesterdestination i USA man åker till en gång om året.
Man kan utreda så mycket man vill och ge bort gratis slots och stå i givakt för varje affärsresenär men faktum kvarstår. Hade det funnits efterfrågan så hade det funnits bolag villiga att trafikera Stockholm och gjort så med vinst. Nu finns det inte det, och det är ett problem som sträcker sig lång bort från både Arlanda, flygskatt och ämnet för detta forum.
Stockholmsregionen är tillräckligt stark för att inte tappa i siffror i förhållande till andra storflygplatser.
Men det finns en samhällsekonomisk sida som i alla sammanhang också ska beaktas. Det är extremt få flygbolag i världen, om ens något, som överlever över tid utan olika typer av ekonomiskt stöd. Och värdet av ett nationellt bolag i det sammanhanget ska inte underskattas.
Nu lämnade Sverige WO till danskarna och då är det också där som nav, långlinjer och med det infrastruktursatsningar och en sjujäklamassa jobb kommer hamna. Utöver att vi överlät ett fantastiskt starkt varumärke och välfungerande bolag i princip utan ersättning till dom. Gissar att dom fortfarande skrattar hela vägen till banken...
Och kvar sitter vi med tom flygplats, tom plånbok och med ett påfund som hette "flygskatt" som idag knappt någon vill känna sig vid.