Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Inte första gången du nämner piloter och fritidsbåtar. Hur många piloter är det egentligen som har fritidsbåtar och hur står det sig i en jämförelse med tex mellanchefer i börsbolag?

Piloterna i detta fallet tjänar ju i runda slängar 2-3 ggr så mycket som en mellanchef i ett börsbolag. Huruvida det finns någon korrelation mellan lön och fritidsbåt vet jag inte dock. Ännu mindre om det finns kausalitet mellan att vara pilot och ha fritidsbåt.

Inte första gången du nämner piloter och fritidsbåtar. Hur många piloter är det egentligen som har fritidsbåtar och hur står det sig i en jämförelse med tex mellanchefer i börsbolag?

Diskussionen skulle bli mycket bättre om folk kunde lägga band på sin avundsjuka och diskutera de faktiska konfliktytorna.

Kan iofs sympatisera med att dom blir förbannade när 1) stora flertalet blir uppsagda pga corona 2) när corona är över återanställer SAS andra piloter i andra bolagskonstellationer med andra villkor, medan piloterna i 1) går utan jobb....

Ja, vad SAS gör är att, precis som folk här vill, anställa nya piloter för att kunna göra sig av med de piloter man har. Vad tror folk ska hända då?

Piloterna i detta fallet tjänar ju i runda slängar 2-3 ggr så mycket som en mellanchef i ett börsbolag. Huruvida det finns någon korrelation mellan lön och fritidsbåt vet jag inte dock. Ännu mindre om det finns kausalitet mellan att vara pilot och ha fritidsbåt.
Då har jag antagligen fel uppfattning vad en chef tjänar mot vad en pilot tjänar. Tänker en senior mellanchef ligger upp mot 90k-100k i månaden. Menar du att en pilot tjänar upp emot 300k i månaden?

Jag tror inte det finns något belägg för att piloter har fler fritidsbåtar, utan det är snarare ett uttryck för avundsjuka och för att samla in lite ryggdunkarpoäng.

Diskussionen skulle bli mycket bättre om folk kunde lägga band på sin avundsjuka och diskutera de faktiska konfliktytorna.
Jag tror att du får lära dig att skilja på avundsjuka och på geniun upprördhet över att bussförare tjänar 145000 kr/mån (plus tillägg) enbart tack vare skattesubventioner, samtidigt som de bevisar att de totalt saknar förståelse för grundläggande ekonomiska samband och låter sig företrädas av omdömeslösa personer som inte håller sig till sanningen.
De har i mitt tycke förtjänat arbetslöshet varenda en.

Om SPF ville vara konstruktiva så hade de föreslagit att även SAS mainline kör med samma avtal som SAS Connect. Det hade nog SAS gått med på, och alla fått behålla jobben, och de som sades upp under Corona kunde välja Connect eller Mainline och det hade varit samma villkor.
Hade de uppsagda första tjing när det var dags att återanställa till Connect ? Isåfall kan jag hålla med dig.

Jag tror att du får lära dig att skilja på avundsjuka och på geniun upprördhet över att bussförare tjänar 145000 kr/mån (plus tillägg) enbart tack vare skattesubventioner, samtidigt som de bevisar att de totalt saknar förståelse för grundläggande ekonomiska samband och låter sig företrädas av omdömeslösa personer som inte håller sig till sanningen.
De har i mitt tycke förtjänat arbetslöshet varenda en. Är du en av dem?
Det du gav uttryck för låter väldigt mycket som avundsjuka....vore klädsamt om du kunde presentera lite faktabaserade argument istället för känslor

Toppen