Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Jag vet inte ett smack om SAS organisation, men Björnpilots förslag var läsvärda på LinkedIn.

Tyvärr har han ingen lösning på hur strejkhungriga bortskämda primadonna-piloter med tveksam verklighetsförankring och för höga löner ska hanteras.

Han skriver:
”Ute ur SAS så kan jag utan rädsla för repressalier säga vad jag vill. Känns bra.

De här förslagen är för att jag önskar att det skall gå bra för bolaget.✌

1. Flytta huvudkontoret till CPH och rensa ut ca hälften av administrationen, till konkurrenternas nivå.

2. Deklarera: Nu lägger vi den här skiten bakom oss och börjar jobba tillsammans för att göra något stort av det här bolaget. Ut med dem som inte köper detta.

3. Inför 100% LEAN, dvs man lyssnar på de i produktionen som vet bäst hur saker kan göras bättre och smartare. Involvera och engagera alla för SAS framgång. Bryt med hierarkisk top down och kör #rivpyramiderna2. Som det är nu tycker mellancheferna illa om LEAN, för det hotar hierarkin. Dvs vem som har makten.

3. Ta avstånd från söndra och härska gentemot fackföreningar/anställda. Utnyttja den skandinaviska modellen som den konkurrensfördel den är. Ingen slår ett starkt lag, kan man argumentera emot det?

4. Släng ut alla ur bolaget som kör personliga agendor för att ta sig upp i hierarkien. Dvs pleasers som är bekväma för cheferna men förödande för bolaget. Det skall uppskattas att medarberare säger ifrån om sådant som är fel, för det utvecklar och stärker bolaget gentemot konkurrenterna. Ett företag som inte tillåter obekväma sanningar går under.

5. Belöna de anställda med vinstdelning/bonus/medarbetaraktier. Inte bara cheferna som det var tidigare, när chefer blev rikare om produktionspersonalen gick ner i lön.

6. Sparka 2/3 av kommunikationsavdelningen, inklusive den chef som skadade SAS varumärke å det grövsta, med filmen "what is truly scandinavian-absolutely nothing". Var istället stolt över det skandinaviska och utnyttja det till egen fördel.

7. Använd och uppmuntra de anställda och kunderna till att tala väl om bolaget i sociala medier. En anställd har 7-8 gånger högre trovärdighet än bolaget självt och dubbla trovärdigheten mot vdn. Den anställde har redan fått betalt, så ingen marketingbudget i världen kan slå dem. De anställda vill bolaget väl så lita på dem, trots eventuell egen rädsla och kontrollbehov i sociala medier. Ogillar man detta kan det ligga jobprotection bakom.

8. Det skall vara extremt tydligt att det är mot konkurrenterna man skall slåss, inte internt. De anställda är krigarna som skall göra jobbet. Var rädd om dem!

You can be the Jan Carlzon of this time Anko van der Werff ! I'll help you.”
 
Jag vet inte ett smack om SAS organisation, men Björnpilots förslag var läsvärda på LinkedIn.

Tyvärr har han ingen lösning på hur strejkhungriga bortskämda primadonna-piloter med tveksam verklighetsförankring och för höga löner ska hanteras.

Han skriver:
”Ute ur SAS så kan jag utan rädsla för repressalier säga vad jag vill. Känns bra.

De här förslagen är för att jag önskar att det skall gå bra för bolaget.✌

1. Flytta huvudkontoret till CPH och rensa ut ca hälften av administrationen, till konkurrenternas nivå.

2. Deklarera: Nu lägger vi den här skiten bakom oss och börjar jobba tillsammans för att göra något stort av det här bolaget. Ut med dem som inte köper detta.

3. Inför 100% LEAN, dvs man lyssnar på de i produktionen som vet bäst hur saker kan göras bättre och smartare. Involvera och engagera alla för SAS framgång. Bryt med hierarkisk top down och kör #rivpyramiderna2. Som det är nu tycker mellancheferna illa om LEAN, för det hotar hierarkin. Dvs vem som har makten.

3. Ta avstånd från söndra och härska gentemot fackföreningar/anställda. Utnyttja den skandinaviska modellen som den konkurrensfördel den är. Ingen slår ett starkt lag, kan man argumentera emot det?

4. Släng ut alla ur bolaget som kör personliga agendor för att ta sig upp i hierarkien. Dvs pleasers som är bekväma för cheferna men förödande för bolaget. Det skall uppskattas att medarberare säger ifrån om sådant som är fel, för det utvecklar och stärker bolaget gentemot konkurrenterna. Ett företag som inte tillåter obekväma sanningar går under.

5. Belöna de anställda med vinstdelning/bonus/medarbetaraktier. Inte bara cheferna som det var tidigare, när chefer blev rikare om produktionspersonalen gick ner i lön.

6. Sparka 2/3 av kommunikationsavdelningen, inklusive den chef som skadade SAS varumärke å det grövsta, med filmen "what is truly scandinavian-absolutely nothing". Var istället stolt över det skandinaviska och utnyttja det till egen fördel.

7. Använd och uppmuntra de anställda och kunderna till att tala väl om bolaget i sociala medier. En anställd har 7-8 gånger högre trovärdighet än bolaget självt och dubbla trovärdigheten mot vdn. Den anställde har redan fått betalt, så ingen marketingbudget i världen kan slå dem. De anställda vill bolaget väl så lita på dem, trots eventuell egen rädsla och kontrollbehov i sociala medier. Ogillar man detta kan det ligga jobprotection bakom.

8. Det skall vara extremt tydligt att det är mot konkurrenterna man skall slåss, inte internt. De anställda är krigarna som skall göra jobbet. Var rädd om dem!

You can be the Jan Carlzon of this time Anko van der Werff ! I'll help you.”
Ärligt talat: Flum.

Ja, absolut är det bra för bolaget att ha vision och anda. Men där lyser det igen igenom att piloter uppfattar sig de smartaste och mest lämpade att driva bolag.
Kanske dags att några piloter hoppar av och startade eget.
 
6. Sparka 2/3 av kommunikationsavdelningen, inklusive den chef som skadade SAS varumärke å det grövsta, med filmen "what is truly scandinavian-absolutely nothing". Var istället stolt över det skandinaviska och utnyttja det till egen fördel.
Så man skall uppmuntra folk att säga till när något är fel, som han skriver under punkt 4, men man skall inte ha en kultur där det är tillåtet att göra fel, för då skall man tydligen få sparken. Det om något kommer ju driva en tystnadskultur.

Min erfarenhet är mer att i en organisation där man har ett förlåtande klimat också är betydligt mer innovativa. Dvs det är ok att försöka även om man inte alltid lyckas.
 
Jag vet inte ett smack om SAS organisation, men Björnpilots förslag var läsvärda på LinkedIn.

Tyvärr har han ingen lösning på hur strejkhungriga bortskämda primadonna-piloter med tveksam verklighetsförankring och för höga löner ska hanteras.

Han skriver:
”Ute ur SAS så kan jag utan rädsla för repressalier säga vad jag vill. Känns bra.

De här förslagen är för att jag önskar att det skall gå bra för bolaget.✌

1. Flytta huvudkontoret till CPH och rensa ut ca hälften av administrationen, till konkurrenternas nivå.

2. Deklarera: Nu lägger vi den här skiten bakom oss och börjar jobba tillsammans för att göra något stort av det här bolaget. Ut med dem som inte köper detta.

3. Inför 100% LEAN, dvs man lyssnar på de i produktionen som vet bäst hur saker kan göras bättre och smartare. Involvera och engagera alla för SAS framgång. Bryt med hierarkisk top down och kör #rivpyramiderna2. Som det är nu tycker mellancheferna illa om LEAN, för det hotar hierarkin. Dvs vem som har makten.

3. Ta avstånd från söndra och härska gentemot fackföreningar/anställda. Utnyttja den skandinaviska modellen som den konkurrensfördel den är. Ingen slår ett starkt lag, kan man argumentera emot det?

4. Släng ut alla ur bolaget som kör personliga agendor för att ta sig upp i hierarkien. Dvs pleasers som är bekväma för cheferna men förödande för bolaget. Det skall uppskattas att medarberare säger ifrån om sådant som är fel, för det utvecklar och stärker bolaget gentemot konkurrenterna. Ett företag som inte tillåter obekväma sanningar går under.

5. Belöna de anställda med vinstdelning/bonus/medarbetaraktier. Inte bara cheferna som det var tidigare, när chefer blev rikare om produktionspersonalen gick ner i lön.

6. Sparka 2/3 av kommunikationsavdelningen, inklusive den chef som skadade SAS varumärke å det grövsta, med filmen "what is truly scandinavian-absolutely nothing". Var istället stolt över det skandinaviska och utnyttja det till egen fördel.

7. Använd och uppmuntra de anställda och kunderna till att tala väl om bolaget i sociala medier. En anställd har 7-8 gånger högre trovärdighet än bolaget självt och dubbla trovärdigheten mot vdn. Den anställde har redan fått betalt, så ingen marketingbudget i världen kan slå dem. De anställda vill bolaget väl så lita på dem, trots eventuell egen rädsla och kontrollbehov i sociala medier. Ogillar man detta kan det ligga jobprotection bakom.

8. Det skall vara extremt tydligt att det är mot konkurrenterna man skall slåss, inte internt. De anställda är krigarna som skall göra jobbet. Var rädd om dem!

You can be the Jan Carlzon of this time Anko van der Werff ! I'll help you.”
Var nog bra att han höll sig i cockpit och inte försökte driva bolag.
 
Tror Björnpilot har hybris, hans inlägg har just nu 493 likes, fyra av dem har att de arbetar i SAS och bare en av de är pilot.

Vet inte heller hur hans löjromsätande på jobbet ska ha hjälpt SAS-piloterna att inte framstå som lyxlirare.

Men punkt 8 om att det är konkurrenterna de ska kämpa emot och inte internt låter ju klart rimligt.
 
Läsvärt som att det var lite fascinerande, inte att jag håller med till 100%. :)

1. Flytta huvudkontoret till CPH och rensa ut ca hälften av administrationen, till konkurrenternas nivå.
Låter enkelt. Men det blir knappast lägre löner i Köpenhamn + oklart vilka konsekvenserna skulle bli av en flytt till Köpenhamn. Vilka effekter är han ute efter? Att många slutar för att de inte vill eller kan flytta till Köpenhamn? Det kan möjligen vara ett sätt att bli av med 50% av admin.

2. Deklarera: Nu lägger vi den här skiten bakom oss och börjar jobba tillsammans för att göra något stort av det här bolaget. Ut med dem som inte köper detta.
Ja, det var inte så stor dramatik i detta påstående. Dock väldigt svårt att bara vända blad och gå vidare efter uttalanden från Svensk Pilotförening och deras publicering på Facebook oavsett om det var ett misstag eller inte. De som har den värdegrunden och inställningen till sin arbetsgivare behöver hitta ett annat bolag att arbeta på, på det ena eller andra sättet.

3. Inför 100% LEAN, dvs man lyssnar på de i produktionen som vet bäst hur saker kan göras bättre och smartare. Involvera och engagera alla för SAS framgång. Bryt med hierarkisk top down och kör #rivpyramiderna2. Som det är nu tycker mellancheferna illa om LEAN, för det hotar hierarkin. Dvs vem som har makten.
Vore intressant att veta om det stämmer att det finns mellanchefer som motarbetar LEAN. Om det stämmer, är det en stor utmaning. Gillar inte hans snack om vem som har "makten". Har haft en privat konversation med honom i våras då han också pratade om att "ledningen bara vill ha mera makt". Min erfarenhet är inte att det är så det fungerar. Det är mer troligt att busschau... jag menar piloterna saknar både kunskap och fakta om alla olika processer och variabler som finns, och att det från sidlinjen är ganska enkelt att vara efterklok. Piloterna ska lägga lika mycket tid på att fundera på hur företaget ska styras som företagsledningen ska lägga tid på att fundera på hur flygplanet ska flygas.

3. Ta avstånd från söndra och härska gentemot fackföreningar/anställda. Utnyttja den skandinaviska modellen som den konkurrensfördel den är. Ingen slår ett starkt lag, kan man argumentera emot det?
Det här är en mer underhållande punkt. Ja, det går att argumentera emot en liten bortskämd grupp anställda utpressar hela bolaget för att få bättre villkor än övriga på arbetsmarknaden (som förra strejken till exempel). Om man ska prata makt, så behöver det vara en bättre fördelad maktbalans där piloterna självklart kan organisera sig fackligt och strejka om det finns skäliga villkor för att strejka. Men en strejk behöver då vara så underbyggd att de får sympati för att villkoren helt enkelt är oskäligt dåliga. Det är möjligen den skandinaviska modellen. Jag kan tycka att 14 dagars framförhållning för arbetsschema är en sådan punkt. Det borde gå att förbättra. Det går inte att ha en grupp anställda som strejkar 100% av gångerna då ett avtal löper ut. Det är inte den svenska modellen. Så om inte piloterna begriper detta själva, behöver det hanteras på ett annat sätt.

4. Släng ut alla ur bolaget som kör personliga agendor för att ta sig upp i hierarkien. Dvs pleasers som är bekväma för cheferna men förödande för bolaget. Det skall uppskattas att medarberare säger ifrån om sådant som är fel, för det utvecklar och stärker bolaget gentemot konkurrenterna. Ett företag som inte tillåter obekväma sanningar går under.
Ledningsfråga. Håller med om att det är olyckligt med chefer som har egna agendor än bolagets bästa. Om det stämmer att bolaget inte tillåter obekväma sanningar är det en tuff utmaning.

5. Belöna de anställda med vinstdelning/bonus/medarbetaraktier. Inte bara cheferna som det var tidigare, när chefer blev rikare om produktionspersonalen gick ner i lön.
Låter toppen. Ge alla anställda aktier/optioner istället för löneökningar. Jag gissar att det kan ställa till det med förmånsbeskattning och det ena med det fjärde beroende på nivåer, så det är nog mer komplext än vad det först låter. Men varför inte?

6. Sparka 2/3 av kommunikationsavdelningen, inklusive den chef som skadade SAS varumärke å det grövsta, med filmen "what is truly scandinavian-absolutely nothing". Var istället stolt över det skandinaviska och utnyttja det till egen fördel.
Håller med om att den kampanjen var olycklig. Men det måste också vara viktigt att tillåta misstag, lära sig av dessa och göra om.

7. Använd och uppmuntra de anställda och kunderna till att tala väl om bolaget i sociala medier. En anställd har 7-8 gånger högre trovärdighet än bolaget självt och dubbla trovärdigheten mot vdn. Den anställde har redan fått betalt, så ingen marketingbudget i världen kan slå dem. De anställda vill bolaget väl så lita på dem, trots eventuell egen rädsla och kontrollbehov i sociala medier. Ogillar man detta kan det ligga jobprotection bakom.
Detta håller jag med om. Har svårt att se på vilket sätt det kan vara dåligt för ett företag att anställda pratar gott om det i sociala medier. Det kan absolut finnas en tanke bakom ett företags kommunikation, grafisk profil osv. Men det borde snarare uppmuntras än förbjudas att kommunicera positivt om bolaget.

8. Det skall vara extremt tydligt att det är mot konkurrenterna man skall slåss, inte internt. De anställda är krigarna som skall göra jobbet. Var rädd om dem!
...och att alla anställda är på samma lag och inte hotar med att försätta hela bolaget i konkurs om man inte får som man vill.
 
"Sociala medier" - det handlar ju om ett extremt egenintresse. Han försöker klä in det i stolta ord om att alla ska uppmuntras att tala väl om bolaget men det är så genomskinlig att det handlar om att SAS slog ner på att han själv kapitalisetade på SAS varumärke.
Så falskt.

Skulle inte förvåna om det ligger andra personliga "oförrätter" bakom den andra förslagen.


"Spara på administration" klassiskt flum, där anställda av en typ tycker att man själv producerar allt värde och andra är mer eller mindre värdelösa.
Så SAS ska kapa 50% på kundtjänst, marknadsföring, IT, försäljning, ruttplanering, prisstateger, partner- och lojalitet, osv osv för det är ju inget som behövs för att driva ett flygbolag... Sätt några piloter på att "tala positivt om SAS i sociala medier" så ska vi få se pengarna flöda in!
 
Toppen