Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Jag sitter nu och ser om jag kan ta mig till Geneve för nästa möte jag borde delta i första halvan av juli, och det är glest med SAS-flighter. De flesta som dyker upp verkar också vara "operated by xfly", förutom ett par flighter mellan Arlanda och Kastrup (Connect?).
Alla de fligherna är ju "icke mainland" och bör med andra ord inte vara påverkade av strejken, mer än att de riskerar att bli knökfulla.

Det är inte bara piloterna hos SAS som hotar med strejk om de inte får till ett nytt avtal. De av flygbolagets mekaniker som är organiserade av Dansk Metal har nu också varslat om strejk från den 5 juli, uppger DR

Källa di.se

Jag sitter nu och ser om jag kan ta mig till Geneve för nästa möte jag borde delta i första halvan av juli, och det är glest med SAS-flighter. De flesta som dyker upp verkar också vara "operated by xfly", förutom ett par flighter mellan Arlanda och Kastrup (Connect?).
Precis, det var mer en notering om att de ser ut att har slutat sälja biljetter till mainlandflyg, iaf inom Europa.
Det har ingenting med en eventuell strejk att göra.
Genève (och i viss mån Zürich) har i princip bara beflugits av x-fly och Cityjet sedan pandemins utbrott, med undantag för några veckor under vintern då Genève lever upp som sportlovsdestination.
Genève är, sen några år tillbaka, för övrigt inte längre en helårslinje från Stockholm/Arlanda.

Vad säger lagen…
Om SPG piloterna strejkar behöver SAS inte betala någon lön till dem.
Vad gäller om SAS varslar alla piloter i Scandinavia om uppsägning dagen efter strejken inleds?
Slipper man då betala ut lön sålänge SPG strejkar?

Vad säger lagen…
Vad gäller om SAS varslar alla piloter i Scandinavia om uppsägning dagen efter strejken inleds?
Det torde vara saklig grund också. Arbetsbrist. Solklart.

Vad säger lagen…
Nej, man måste gå från varsel till en faktisk uppsägning till att uppsägningstiden går ut innan man slutar att betala lön.

Nej, man måste gå från varsel till en faktisk uppsägning till att uppsägningstiden går ut innan man slutar att betala lön.
Då är det bara att avskeda dem, arbetsvägran! Vägran att följa SAS forward planen!

Skämt åsido, torde vara jämförbart med att säga upp någon som är på föräldraledighet. De måste typ komma tillbaka och sitta av sin uppsägning.

Last edited:
Det har ingenting med en eventuell strejk att göra.
Genève (och i viss mån Zürich) har i princip bara beflugits av x-fly och Cityjet sedan pandemins utbrott, med undantag för några veckor under vintern då Genève lever upp som sportlovsdestination.
Genève är, sen några år tillbaka, för övrigt inte längre en helårslinje från Stockholm/Arlanda.

Geneve har jag aldrig flygit från Arlanda, utan alltid via ett byte till i Köpenhamn/Frankfurt/Munchen/Zurich, eftersom tidtabellen för flyget från Arlanda är helt oanvändbart för mig.

Och Ume har nästan alltid välfyllda A320s, speciellt under sommaren. Det var även bara Lufthansa till Frankfurt/Munchen, inte som vanligt en tidtabellsmix av SAS och Lufthansa.

Även om jag tycker att piloterna har fel tycker jag nog att förgående kommentar uppviasr total brist på emapti !! Att jämföre denna strejk eller hur den skall hanteras med hur man hanterar föräldraledighet.....

Toppen