Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Gnopps

Medlem
Funktionen du efterfrågar finns redan.

Igår ändrade jag en resa i appen för att undvika kaoset på Arlanda. Jag kunde välja ny avgång och se vad jag behövde betala extra då min biljett inte var fritt ombokningsbar. Den funktionen fungerar för alla biljettyper vad jag vet, och för någon med flexibel fullprisbiljett skulle priset vara noll, och för någon med billigaste biljetten betydligt mer.
Det som diskuteras här i tråden är olika saker när det gäller ombokningar, ska se om jag kan förklara :)

Ändra biljett
Det du nämner är exempel på att ändra biljetten. Man går då efter biljettregler och bokningsklass. Har du bokat en avgång som kostar 1000 kr och nya avgången kostar 1500 kr så får man betala 500 kr i mellanskillnad + eventuell ändringsavgift. Detta är möjligt att göra på alla biljetter som tillåter ändringar (självklart kan det finnas fler restriktioner i biljetten).
När man väljer en Full Flex biljett hos SAS, får man automatiskt den dyraste möjliga biljetten, således kan man alltid boka om till vilket som flyg på samma sträcka utan kostnad eftersom priset ej kan bli högre.

Ändra avgång
Det som @intuition pratar om är ett system där man får lov att ändra till ett tidigare/senare flyg oberoende vad det nya flyget hade kostat om man hade ändrat det enligt biljettreglerna. Alla flygbolag erbjuder inte det här, och de som gör det har implementerat det olika. Amerikanska flygbolag låter dig ofta ställda dig i standby till tidigare avgång. Lufthansa låter dig få en bekräftad plats på ett tidigare flyg samma dag om man har köpt en "flex"-biljett, oavsett om det nya flyget egentligen skulle kostat mer om man ändrat enligt biljettreglerna. Ovan finns ett exempel på Aegean implementerat det..
SAS brukade tillåta detta för resenärer med flexibla biljetter i SAS Plus fram till något år sedan, genom att man i gaten frågade om man fick stå i standby på det tidigare flyget. Jag har flera gånger använt mig av detta och kommit med en tidigare avgång då jag haft möten som slutat tidigare eller dyl. Varför SAS slutade med det vet jag ej men för mig finns det nu ingen anledning att motivera min arbetsgivare att betala för Plus när jag får samma (icke)-flexibilitet i Go (bagage, fast-track, etc. har jag ändå genom guldkortet).
 

011430121

Medlem
Mulig jeg er vanskelig eller ikke har fulgt med i timen, men dette var faktisk nytt for meg:

Meg på Oslo lufthavn ullensaker i dag (gardermoen.....)

2stk med SAS PLUS PRO billetter ønsket å ta tidligere fly da det var mye ledig, noe som også ble bekreftet i innsjekk, (OSL-BOO) men det var umulig å ordne der, og ble sendt til service desk og der var svaret at det var 6 priskategorier på economy plus, ja hun gjentok det under hele samtalen ECONOMY PLUS.... Så det ble 1600kr å betale for å endre fra 1535 til13 avgangen for 2 personer.

Resulterte i 6timer i lounge, tipper de gikk i grei minus der.. Hva er vitsen med Sas plus pro vs Sas plus smart (unnskyld, mener economy plus pro og economy plus smart) når det eneste du sparer er endringsgebyr??
Upplevde exakt samma en morgon just i OSL, de skulle ha 1600NOK för en tre timmars tidigare flygning hos Service disken det var en Plusbiljett
tackade nej.
Gick till gaten till den tidigare avgången och frågade agenten om han hade en plats, han knappade på tangentbordet och tar upp ett boardingkort och på bästa Hilton maner tackar han att jag är trogen SAS kund (EBD) och önskar mig en trevlig resa!
Från att varit i moll blev jag i dur känsla över SAS.
 

wayfarer

Medlem
Behöver ev besöka servicedesken i OSL om mitt incheckningsproblem inte har löst sig innan jag kommer dit. Hur hittar jag dit? Skyltning?
 
Det här är väl egentligen en känga både till SAS och LH men eftersom båda *SA så.
Hur som helst, jag landade i fredags på ARN vid 14:35 från MUC (ursprungligen från MLA).?Efter drygt 40 mins väntan vid bagageband 5 stod det klart att min väska inte tycks ha åkt med tIll ARN.

Traska bort till SAS bagageservice och fick beskedet att väskan var i München men att den skulle komma med nästa plan till Arlanda vilket den gjorde och att den troligen skulle köras ut under lördagen. Lördag,söndag och måndag har nu gått och ingen väska i sikte och ingen från Bring har ej heller hört av sig om utkörning.

Så vad gör man?
 

taxvalp

Medlem
Det här är väl egentligen en känga både till SAS och LH men eftersom båda *SA så.
Hur som helst, jag landade i fredags på ARN vid 14:35 från MUC (ursprungligen från MLA).?Efter drygt 40 mins väntan vid bagageband 5 stod det klart att min väska inte tycks ha åkt med tIll ARN.

Traska bort till SAS bagageservice och fick beskedet att väskan var i München men att den skulle komma med nästa plan till Arlanda vilket den gjorde och att den troligen skulle köras ut under lördagen. Lördag,söndag och måndag har nu gått och ingen väska i sikte och ingen från Bring har ej heller hört av sig om utkörning.

Så vad gör man?

Utkörningen med Bring från Arlanda är under all kritik. Bagade kan bli försenat och jag har alltid upplevt personalen på bagage-service på ARN som mycket hjälpsamma (tänk er att ha ett servicejobb där ALLA ni träffar har ett klagomål) men i sista steget brister det. Det kan i normala fall (pre-pandemi) ta två dygn att få en väska till Uppsala från Arlanda, det går snabbare att hämta den själv till fots.

Jag har inget bra tips i din situation - mer än att skaffa Airtags eller annan spårningsgrunka så att man slipper stå 40 minuter vid bandet och vänta på bagage som aldrig kommer.
 

Hachans

Medlem
Utkörningen med Bring från Arlanda är under all kritik. Bagade kan bli försenat och jag har alltid upplevt personalen på bagage-service på ARN som mycket hjälpsamma (tänk er att ha ett servicejobb där ALLA ni träffar har ett klagomål) men i sista steget brister det. Det kan i normala fall (pre-pandemi) ta två dygn att få en väska till Uppsala från Arlanda, det går snabbare att hämta den själv till fots.

Jag har inget bra tips i din situation - mer än att skaffa Airtags eller annan spårningsgrunka så att man slipper stå 40 minuter vid bandet och vänta på bagage som aldrig kommer.

När jag nästan fick jobb på Köpenhamn en gång så behövde man ha fått annan kunderfarenhet innan man fick sitta i bagageservice av just den anledningen. Man fick inte heller sitta där för länge utan roterade runt, men man fick bättre betalt medan man satt där.

Instämmer i övrigt, utkörningen är under all kritik. AirTags sparar massor med tid. Vanligtvis. Igår blev jag nekad att fylla i en pir på FCO då inte väskorna var på bandet, trots att Airtagsen pingade på transitflygplatsen.
 

cnord

Medlem
Upplevde exakt samma en morgon just i OSL, de skulle ha 1600NOK för en tre timmars tidigare flygning hos Service disken det var en Plusbiljett
tackade nej.
Gick till gaten till den tidigare avgången och frågade agenten om han hade en plats, han knappade på tangentbordet och tar upp ett boardingkort och på bästa Hilton maner tackar han att jag är trogen SAS kund (EBD) och önskar mig en trevlig resa!
Från att varit i moll blev jag i dur känsla över SAS.

Det var fint gjort av gate personalet :)
Jeg hadde spurt i gate jeg også, men siden jeg hadde baggasje jeg måtte sjekke inn er det jo ikke muligt å gjøre det i gate,

Det beste med hele greia er åssen reisen ble registrert i god SAS stil på eurobonus siden min: :D
Skjermbilde 2022-06-14 kl. 19.04.47.png
 
Ringde diamant kundtjänst i eftermiddag för att få hjälp att boka GOT - MQN vilket inte gick via hemsidan.
Inte heller OSL - MQN gick att boka, gick fint tills man kon till betalning då gick det till systemfel.
Fick tag i en kille, hade ett långt samtal med honom och även han hade problem att få till det och skulle prata med en superviser.
Frågade om han skulle ringa tillbaka eller om jag skulle hänga kvar.
Häng kvar var svaret, jag sa då att han fick ringa tillbaka om det bröts.. (Vis av erfarenhet)

Tror ni han har ringt tillbaka ännu?
Riktigt jävla dåligt.
 
Toppen