Senaste nytt

Arlanda stängt för all flygtrafik 2012-12-05

Jag är inte bra på server eller nätverkssytem men kan man inte teckna något avtal där kan man få extrakapacitet vid behov eller automatiskt?

Det låter konstigt att en webbsida för infrastruktur inte klarar av trafiken när det strular. Det är då man vill ha information från webbsidan.
 
Efter 11 september 2001 lärde sig tidningar och andra att man ska ha en förenklad websajt att ta till i högtrafiksituationer, men den lärdomen har nog glömts bort. Och ändå har det blivit så mycket enklare sedan dess; med Cloudflare, Akamai och andra CDN-leverantörer är det väldigt enkelt att hantera trafikstormar.

Inte bara tidningar. Universitet i USA är numera riktigt paranoida vad gäller deras webtjänster efter alla dödsskjutningar som har skett. De förstår att om något sådant händer, så blir kaoset såååå mycket värre ifall deras websidor inte fungerar.

Såhär i efterdyningarna är också också gnaska frågande till Swedavias IT-kompetens. Först så brakade hela hemsidan ihop och sedan hade man något "kössystem" som i princip bara fördröjde ens anslutning med 30 sekunder, för att sedan försöka igen, varpå man blev satt i ännu en 30-sekunders loop. Varför har man inte en ordentlig högtrafiklösning där man byter ut all flashig grafik mot statiska sidor med bara trafikinformation?

Japp, det kan man fråga sig. Jag skulle vilja säga att det är en blandning av inkompetens och designmupperi.

Jag är inte bra på server eller nätverkssytem men kan man inte teckna något avtal där kan man få extrakapacitet vid behov eller automatiskt?

Det låter konstigt att en webbsida för infrastruktur inte klarar av trafiken när det strular. Det är då man vill ha information från webbsidan.

Njo. Det är inte riktigt så enkelt, men det är inte svårt att bygga något som klarar av att hela sverige kan titta på siten samtidigt iaf.
 
Dessutom har de bara en fast avisningspunkt.

Såg inget om avisningspunkter i texten som länkades. Men jag tror det var -05 som jag landade i full snöstorm på CPH på trettondagen och då vet jag att det nämndes att det bara fanns fasta avisningspunkter. Om det var en eler flera vågar jag inte uttala mig om säkert, men har för mig att det var en.
 
Ska tydligen komma in ett nytt snöoväder över sydvästra Sverige idag, hoppad mitt plan från GOT går i eftermiddag/kväll...
 
Helt klart en fejkbild.

Måste göra dig besviken för bilden är INTE fejk. Playback hämtar data från varannan minut. Realtidsdatat hämtar data var 10:e sekund, därav skillnaden. Finns en bild till där man kan se samma mönster 30 min senare, innan planet vände ner till Köpenhamn igen.

b33813.jpg
 
Intressant information som jag fick från en vän som jobbar på Swedavia:

För att förstå snöproportionerna och den rejäla insatsen igår på Arlanda....

- Av den planerade trafiken 669 rörelser (starter/landningar) genomfördes 260 eller 38 procent.
- Igår röjdes 200 000 kubikmeter snö. Under hela vintersäsongen 2011/2012 röjdes totalt 250 000 kubikmeter snö.
- 17 Plog Sop Blås-maskiner (PSB) arbetade samtidigt hela dygnet i omlopp
- Totalt 70 olika maskiner användes för att hantera situationen. Det mest spektakulära fordonet är en pistmaskin som används på snödepån.
- 30 pers./grupp, som körde i tolvtimmarspass utan lunchrast (normalt är 17 pers/grupp)

När det gäller snöröjningen får man definitivt ge ett högt betyg åt Swedavia, man är definitivt världsledande när det gäller snöröjning. Det är bara att komma ner till norra Europa så slås så stora flygpatser som AMS ut av några snöflingor.

Hade Swedavias IT guros vore hälften så bra hade man kanske haft en hemsida på ank/avg som an hade haft någon nytta av.
 
Toppen