Senaste nytt

Arlanda stängt för all flygtrafik 2012-12-05

Intressant information som jag fick från en vän som jobbar på Swedavia:

Ja, att det ändå gjordes 260 starter/landningar är ju ett bevis på att flygplatsen inte var "stängd". Jag blev en aning förvånad när SAS skrev på sin Facebook att det inte var någon idé att åka ut till Arlanda, när jag samtidigt boardade en SAS-flight som blev ungefär halvfull, trots att den tidigare avgången till destinationen blivit inställd.

Ja, den där pistmaskinen har jag sett flera gånger! Den brukar puttra runt uppe på snöhögen nere vid den södra änden av bana 1. Ser lite roligt ut faktiskt.

Intressant information som jag fick från en vän som jobbar på Swedavia:

För att förstå snöproportionerna och den rejäla insatsen igår på Arlanda....

- Av den planerade trafiken 669 rörelser (starter/landningar) genomfördes 260 eller 38 procent.
- Igår röjdes 200 000 kubikmeter snö. Under hela vintersäsongen 2011/2012 röjdes totalt 250 000 kubikmeter snö.
- 17 Plog Sop Blås-maskiner (PSB) arbetade samtidigt hela dygnet i omlopp
- Totalt 70 olika maskiner användes för att hantera situationen. Det mest spektakulära fordonet är en pistmaskin som används på snödepån.
- 30 pers./grupp, som körde i tolvtimmarspass utan lunchrast (normalt är 17 pers/grupp)

Kul nördig fakta ;)

Jag är ganska övertygad om att när det gäller snöröjning är nog Arlanda i världsklass även om mitt flyg blev inställt.
Delade nyss rad 1 ARN-HEL med en trevlig finsk välberest affärsman, och vi pratade förstås om snökaoset.
Han påstod fullt seriöst att CPH får problem vid 1 cm snö (fullt tänkbart), p g a att deras snöröjningsmaskinpark består av EN traktor + att de ibland kan låna in några från en närbelägen bonde (Låter mer fantasifullt).
Dessutom har de bara en fast avisningspunkt.

Tacksam för input kring trovärdigheten.

Last edited:
Delade nyss rad 1 ARN-HEL med en trevlig finsk välberest affärsman, och vi pratade förstås om snökaoset.
Han påstod fullt seriöst att CPH får problem vid 1 cm snö (fullt tänkbart), p g a att deras snöröjningsmaskinpark består av EN traktor + att de ibland kan låna in några från en närbelägen bonde (Låter mer fantasifullt).
Dessutom har de bara en fast avisningspunkt.

Tacksam för input kring trovärdigheten.

Snow - Københavns Lufthavne

Tack!
Anade något sådant, men hade inte mycken egen kunskap.
Men fick hans kort, så jag ska fan i mig maila honom den länken.

Negativt: Helt värdelöst att Swedavias hemsida brakar ihop så man inte kan skaffa information om trafikläget utan att ta sig ut till flygplatsen. Arlanda-appen levererade inte heller, den åker nog i papperskorgen snart.

SL har 700.000 resenärer per dygn, Arlanda har 50.000. sl.se fungerade, arlanda.se fungerade inte. "Another Swedavia fail" eller vad säger man...

SL har 700.000 resenärer per dygn, Arlanda har 50.000. sl.se fungerade, arlanda.se fungerade inte. "Another Swedavia fail" eller vad säger man...

Jag skulle vilja påstå att sl.se fungerade ytterst undermåligt den också, reseplaneraren var otillgänglig under större delen av dagen, hade man tur fick man se störningsinformation.

Toppen