Senaste nytt

Arlanda stängt för all flygtrafik 2012-12-05

Positivt: Jag flög ARN-LLA i går eftermiddag och kom fram en och en halv timme före plan eftersom jag kom med en tidigare avgång som mot förmodan inte heller var full. Jag var ensam på min tresits, och SAS-personalen körde en extra fika-sväng i planet före pushback, medan vi väntade på att banan skulle bli plogad och klar.

Negativt: Helt värdelöst att Swedavias hemsida brakar ihop så man inte kan skaffa information om trafikläget utan att ta sig ut till flygplatsen. Arlanda-appen levererade inte heller, den åker nog i papperskorgen snart.

Last edited:
Såhär i efterdyningarna är också också gnaska frågande till Swedavias IT-kompetens. Först så brakade hela hemsidan ihop och sedan hade man något "kössystem" som i princip bara fördröjde ens anslutning med 30 sekunder, för att sedan försöka igen, varpå man blev satt i ännu en 30-sekunders loop. Varför har man inte en ordentlig högtrafiklösning där man byter ut all flashig grafik mot statiska sidor med bara trafikinformation?

Efter 11 september 2001 lärde sig tidningar och andra att man ska ha en förenklad websajt att ta till i högtrafiksituationer, men den lärdomen har nog glömts bort. Och ändå har det blivit så mycket enklare sedan dess; med Cloudflare, Akamai och andra CDN-leverantörer är det väldigt enkelt att hantera trafikstormar.

Såhär i efterdyningarna är också också gnaska frågande till Swedavias IT-kompetens. Först så brakade hela hemsidan ihop och sedan hade man något "kössystem" som i princip bara fördröjde ens anslutning med 30 sekunder, för att sedan försöka igen, varpå man blev satt i ännu en 30-sekunders loop. Varför har man inte en ordentlig högtrafiklösning där man byter ut all flashig grafik mot statiska sidor med bara trafikinformation?

Bra förslag till Swedavia där från jth.

Jag kastade under hela dagen igår blickar in i Flightradar24-appen och konstaterade att trafiken var mycket begränsad, men att Arlanda fortfarande leverade en och annan flight. Det hjälpte ju att hålla modet uppe hos mig och några kollegor som hade utgående flyg under eftermiddag/kväll. Men back-projections är ju långt ifrån av samma värde som att få upp en tabell över kommande departures.

*skrattar gott*

Jag funderade på hur svårt det kunde vara att få tillgång till Swedavias API för avgångsinformation för att bygga en mer robust tjänst, och det visar sig naturligtvis att folk redan grävt i det.

Så analyserar och använder du iPhone Appars API | IT-Entreprenör Jonas Lejon

Jag trodde ju inte att de skulle skicka statiskt användarnamn och lösenord i klartext. :) Fast med tanke på hur krångligt lösenord det var kanske de genererar ett unikt lösenord per klient? Värt att undersöka.

Just nu 26h försenad HEL-ARN. SK har inte lyckats ge mig (EBG) en plats på hela dagen idag heller. Det blev till att ringa SHB Platinum service och köpa en C biljett på AY istället till det facila priset av 4,700;- enkel. Lustigt nog vägrade AYs desk här på HEL att sälja ens en C biljett till mig förrän kl. 1130lokal tid, till kärran kl. 12.15. Men via resebyrå gick det. Låt oss hoppas att mitt försäkringsbolag samarbetar med såväl detta som gårdagens hotellnatt.

AY har agerat genom att sätta in extra kapacitet på rutten - det ser ut att kunna bli en MD11 eller liknande. Något liknande tycks inte SK förmå..

Sedär tjusningen med affärsresande..

Landade från Malmö idag bara med 20 minuters försening så SAS tog mig till Malmö och hem enligt jag köpt biljetten. Jag är nöjd. Imorgon bitti till CPH och hem från MMX - hoppas inge förseningar imorgon.

Intressant information som jag fick från en vän som jobbar på Swedavia:

För att förstå snöproportionerna och den rejäla insatsen igår på Arlanda....

- Av den planerade trafiken 669 rörelser (starter/landningar) genomfördes 260 eller 38 procent.
- Igår röjdes 200 000 kubikmeter snö. Under hela vintersäsongen 2011/2012 röjdes totalt 250 000 kubikmeter snö.
- 17 Plog Sop Blås-maskiner (PSB) arbetade samtidigt hela dygnet i omlopp
- Totalt 70 olika maskiner användes för att hantera situationen. Det mest spektakulära fordonet är en pistmaskin som används på snödepån.
- 30 pers./grupp, som körde i tolvtimmarspass utan lunchrast (normalt är 17 pers/grupp)

Toppen