Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Ännu en miljard förlust i dagens rapport. Men en sak fastnade jag för i rapporten.

”SAS FORWARD involverar komplexa flerpartsförhandlingar. Som ett led i att implementera delar av SAS FORWARD och underlätta arbetet att lösa SAS finansiella svårigheter, är det möjligt att SAS kommer att använda en eller flera domstolsprocesser, vilket är ett vanligt tillvägagångssätt i en sådan process.”

Nån som är mer insatt vad för slags domstolsprocesser det kan innebära?

Ännu en miljard förlust i dagens rapport. Men en sak fastnade jag för i rapporten.

”SAS FORWARD involverar komplexa flerpartsförhandlingar. Som ett led i att implementera delar av SAS FORWARD och underlätta arbetet att lösa SAS finansiella svårigheter, är det möjligt att SAS kommer att använda en eller flera domstolsprocesser, vilket är ett vanligt tillvägagångssätt i en sådan process.”

Jag skulle gissa att den åtminstone delvis involverar de processer som pilotfacken dragit igång mot bolaget, som väl inte är alls klara. Men det låter obeligen som de förväntar sig att det kan bli fler.

SAS redovisar en förlust före skatt på cirka 1,6 miljarder kronor för det andra kvartalet, perioden februari till april. Men trots förlusten är det en förbättring jämfört med det hårt pandemidrabbade jämförelsekvartalet då förlusten landade på 2,3 miljarder kronor.

Flygbolaget SAS kämpar i hård motvind och även om intäkterna ökar redovisar bolaget en ny miljardförlust för det andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret. Bolaget behöver nu 9,5 miljarder kronor i nytt kapital men förväntningarna på befintliga storägare tycks små och SAS räknar med att behöva söka nya investerare.

di.se

• Gilla
Reactions: hco
...

Ingen insikt i vad de avser just här, men kan tycka att det låter som att man inser att man kan behöva använda sig av förlikning. Brukar finnas klausuler i alla avtal att om parterna inte kan bli överens om tolkning, tillämpning eller liknande så ska en privat förlikningsprocess göras som binder båda parter. En sådan process är inte offentlig, kan vara kostsam och besvärlig.

Jag läser det som ett hot att om SAS inte når fram tillräckligt i de "komplexa flerpartsförhandlignarna" så är man beredd att helt riva vissa avtal och chansa på att en förlikningsprocess ger ett bättre utfall.

Ingen insikt i vad de avser just här, men kan tycka att det låter som att man inser att man kan behöva använda sig av förlikning. Brukar finnas klausuler i alla avtal att om parterna inte kan bli överens om tolkning, tillämpning eller liknande så ska en privat förlikningsprocess göras som binder båda parter. En sådan process är inte offentlig, kan vara kostsam och besvärlig.

Jag läser det som ett hot att om SAS inte når fram tillräckligt i de "komplexa flerpartsförhandlignarna" så är man beredd att helt riva vissa avtal och chansa på att en förlikningsprocess ger ett bättre utfall.

Nu kanske det ser ut så i Sverige, men i ett internationellt perspektiv så är det snarare skiljeförfarande som är standard när parterna inte vill processa i domstol.

Skiljeförfarandet, och kanske det privata förlikningsförfarande du nämner, lär inte falla under begreppet ”domstolsprocess”.

Det har alltid sagts att SAS har en grotesk administration och framförallt oerhört många småchefer med otydliga roller jämfört med andra flygbolag.
Om bolaget ska överleva måste det nog till en ”slakt” på chefer och fler anställda i produktion så det går att genomföra bolagets flygprogram utan 1000-tals inställda flighter under den period trycket på resor är som störst.

Domstolsprocessen tolkar jag som en företagsrekonstruktion
Kommer nog inte att inträffa så länge danska och svenska staten är kvar som storägare tillika långivare till de hybridlån som gavs ut härom året. Ska staterna kasta in handduken sker det på annat sätt för att inte sabba sin egen trovärdighet som ägare i andra sammanhang. Måste därför avse något annat t.ex. kommersiella avtal.

Toppen