Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Pilotfacket har köpt annonser på Instagram. Detta dök upp i mitt flöde i dag. Intressant sätt att bedriva avtalsförhandling.
A8E4ACE7-FE8A-42D6-BFDC-F1C5061D8112.jpeg

Tonen skruvas upp. Nu annonserar svensk pilotförening på min facebook och låter hälsa att de gärna berättar för ledningen i SAS hur bolaget ska skötas:

Visa bifogad bild 128874
Den här typen av marknadsföring känns nästan lite skrämmande faktiskt. Ledningen av SAS har nog garanterat bättre koll på ekonomin av SAS än Svensk pilotförening eller flygbolagets piloter. Det blir ren propaganda.

Nog känns det som ett lyxproblem när piloter har generellt sett bra löner och få arbetstimmar per år.

Jag jobbar säkert i medel 45 h i veckan, året runt. Med 5,5 veckor semester. Cirka 50 000 / månad. Jag kan inte strejka på grund av de villkoren, trots att jag gärna hade velat ha både högre lön och mer ledig tid. Blir faktiskt lite provocerande kan jag tycka. Speciellt då framföra ett fordon knappast är i närheten av lika krävande som många andra välbetalda jobb.

Som någon tidigare sa, trivs man inte med villkoren får man byta bolag. Att hota med strejk i ett företag som riskerar att gå i konkurs är helt ansvarslöst tycker jag personligen.

sidenote -

"At Ryanair, captains based at London Stansted earn £135,600 (including contributions to a pension scheme). Dublin-based captains working for this company earn up to £156,150 (again, including pension scheme contributions). In the case of Ryanair, seniority does not affect the remuneration of captains in any way."

Pilot salary: How much do pilots earn in 2020? | iCadet.com

Bara betala dom ... herregud
Du kan inte jämföra löner i UK, eller i Tyskland, Frankrike, USA etc. rakt av med svenska löner. Alla länder har sina egenheter och skillnaderna är oerhört stora ibland. UK (och USA) har extrema skillnader mot Sverige.

Den här typen av marknadsföring känns nästan lite skrämmande faktiskt. Ledningen av SAS har nog garanterat bättre koll på ekonomin av SAS än Svensk pilotförening eller flygbolagets piloter. Det blir ren propaganda.

Nog känns det som ett lyxproblem när piloter har generellt sett bra löner och få arbetstimmar per år.

Jag jobbar säkert i medel 45 h i veckan, året runt. Med 5,5 veckor semester. Cirka 50 000 / månad. Jag kan inte strejka på grund av de villkoren, trots att jag gärna hade velat ha både högre lön och mer ledig tid. Blir faktiskt lite provocerande kan jag tycka. Speciellt då framföra ett fordon knappast är i närheten av lika krävande som många andra välbetalda jobb.

Som någon tidigare sa, trivs man inte med villkoren får man byta bolag. Att hota med strejk i ett företag som riskerar att gå i konkurs är helt ansvarslöst tycker jag personligen.

Lite provocerade? Ja verkligen... Lyxstrejk är bara förnamnet.

Her var det mye epler og pærer.
I henhold til EASA sitt regelverk kan flyvende personell jobbe 900 blokk timer pr år. Det er timer fra pushback til block on ved ankomst. Tiden før avgang, mellom avgangene og arbeidet etter ankomst teller ikke med i BLH.
For de spesielt interesserte kan man lese seg litt mer opp på FTL før man sammenlikner flyvende personellet BLH med arbeidstid på bakken.

https://luftfartstilsynet.no/globalassets/dokumenter/regelverk/ftl-consolidated.pdf
Är det 900h nu? Har för mig att det var 1000h innan och därför Ryanair jobbade 999h.

Ryanais piloter räknar bara "blokk timer" som arbetstid. Det tiden från att start blocken rycks bort till de sparkas tillbaka vid gaten igen.

SAS piloter börjar "arbeta" dvs klocka arbetstid när de sätter sig på matarflyget och flyger som pax ner till jobbet i Köpenhamn för att sen spaka själva till USA. Sen samma på vägen hem.

Det verkar som om SAS Connect tar över samtliga flighter inrikes till Luleå från och med imorgon enligt bokningssystemet, undrar om det är tillfälligt pga ev strejk, ett test eller om det är tänkt att vara så permanent?

Åkte med SAS Connect inrikes förra veckan och då var samtliga utrop på engelska, två svenska unga tjejer i kabinen och resten engelskspråkiga.

Nuförtiden tycker jag det nästan alltid är svensk kabin på Connect. Åtminstone har det varit så för mig. Däremot är det fortsatt oftast engelsksprålig flight deck.

I början var det ganska mycket Sydeuropeiskt i kabinen, men det känns som det är nästan borta? Kanske en pandemi effekt.

Toppen