Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Ännu en miljard förlust i dagens rapport. Men en sak fastnade jag för i rapporten.

”SAS FORWARD involverar komplexa flerpartsförhandlingar. Som ett led i att implementera delar av SAS FORWARD och underlätta arbetet att lösa SAS finansiella svårigheter, är det möjligt att SAS kommer att använda en eller flera domstolsprocesser, vilket är ett vanligt tillvägagångssätt i en sådan process.”

Nån som är mer insatt vad för slags domstolsprocesser det kan innebära?

I en intervju med DI som ligger bakom betalvägg säger AVDW bland annat följande ang. domstolsprocess:

En konkret punkt han nämner där bolaget har haft stora kostnader man nu hoppas sänka är för leasing av flygplan. SAS har inte kunnat flyga till Asien under de senaste två och ett halvt åren men har samtidigt betalat för flygplan man inte använder på grund av leasingavtal. Det är något bolaget kan komma att behöva gå till domstol med.

”Vi behöver omstrukturera flygplansflottan. Kontrakten vi har måste omförhandlas. Bolaget kan inte fortsätta att betala för flygplan vi inte behöver och inte använder”, säger Anko van der Werff.

I en intervju med DI som ligger bakom betalvägg säger AVDW bland annat följande ang. domstolsprocess:

En konkret punkt han nämner där bolaget har haft stora kostnader man nu hoppas sänka är för leasing av flygplan. SAS har inte kunnat flyga till Asien under de senaste två och ett halvt åren men har samtidigt betalat för flygplan man inte använder på grund av leasingavtal. Det är något bolaget kan komma att behöva gå till domstol med.

”Vi behöver omstrukturera flygplansflottan. Kontrakten vi har måste omförhandlas. Bolaget kan inte fortsätta att betala för flygplan vi inte behöver och inte använder”, säger Anko van der Werff.
Men sätt in dem till Gran Canaria för sjutton ;) @Alf

Men sätt in dem till Gran Canaria för sjutton ;) @Alf
Precis min tanke.
När SAS dra ned på frekvens under sommaren är det i min armchair CEO hjärna självklart att sätta in flygplan med högre kapacitet per avgång förutsatt att revenue management visar svarta siffror för avgången.
Tänk Europa Plus-service i Business och Plus där Business säljs som prefered seating på wide body avgångarna så vi får någon form av konsekvent inom Europa ned till medelhavet [läs: max tre alkoholhaltiga drycker].

Om SAS har flygplan som står oanvända och bara kostar pengar, rent matematiskt borde det vara billigare att ställa ett mindre flygplan i kostnad per säte, men som sagt jag är inte expert på revenue management hos SAS utan expert på att vara armchair CEO i branscher utanför min egen ;)

Precis min tanke.
När SAS dra ned på frekvens under sommaren är det i min armchair CEO hjärna självklart att sätta in flygplan med högre kapacitet per avgång förutsatt att revenue management visar svarta siffror för avgången.
Tänk Europa Plus-service i Business och Plus där Business säljs som prefered seating på wide body avgångarna så vi får någon form av konsekvent inom Europa ned till medelhavet [läs: max tre alkoholhaltiga drycker].

Om SAS har flygplan som står oanvända och bara kostar pengar, rent matematiskt borde det vara billigare att ställa ett mindre flygplan i kostnad per säte, men som sagt jag är inte expert på revenue management hos SAS utan expert på att vara armchair CEO i branscher utanför min egen ;)

Det säger ju en del om hur olönsamt, om än trevligt, det skulle vara med en sådan wide body linje. För de har säkert räknat på det..

Alternativt finns det något I avtalen som gör att se inte har piloter/kabin till det. Typ om 330/350 piloterna avtalsmässigt bara flyger linjer över sträckan x, och 320 bara under. Eller något i den stilen. Ingenting förvånar ju längre i hur deras avtal ser ut...

Det säger ju en del om hur olönsamt, om än trevligt, det skulle vara med en sådan wide body linje. För de har säkert räknat på det..

Alternativt finns det något I avtalen som gör att se inte har piloter/kabin till det. Typ om 330/350 piloterna avtalsmässigt bara flyger linjer över sträckan x, och 320 bara under. Eller något i den stilen. Ingenting förvånar ju längre i hur deras avtal ser ut...

Och har man inte personal nog till att flyga sina småplan, så skulle jag bli mycket förvånad över om man har personal nog att bemanna sina större.
Och ska de anställa personal i tre månader över sommaren som de sen sparkar till hösten igen? Går säkert hem hos berörda.

Och har man inte personal nog till att flyga sina småplan, så skulle jag bli mycket förvånad över om man har personal nog att bemanna sina större.
Och ska de anställa personal i tre månader över sommaren som de sen sparkar till hösten igen? Går säkert hem hos berörda.
Det är ju olika personal. Men ja det är väl troligt att de helt enkelt inte tagit tillbaka 330/350 piloterna efter pandemin eftersom Kina fortsatt varit stängt hela tiden. Hade de gjort de och de satt på bänken hade det kanske varit andra siffror.

Jag tror hela A350 flottan kan ryka.
A350 har hela tiden känts lite för stor för SAS. Jag har aldrig hört att man tyckt A330-300 var för liten.
När SAS beställde A350 fanns inte A330Neo.
Hade A330-900NEO funnits då tror jag bolaget valt den istället

Jag tror hela A350 flottan kan ryka.
A350 har hela tiden känts lite för stor för SAS. Jag har aldrig hört att man tyckt A330-300 var för liten.
När SAS beställde A350 fanns inte A330Neo.
Hade A330-900NEO funnits då tror jag bolaget valt den istället
Självklart är det så, det har alltid applåderats när nya A350 anlänt till SAS på forumet, men CFO har inte inte lämnat tummen upp på den .

SAS redovisar en förlust före skatt på cirka 1,6 miljarder kronor för det andra kvartalet, perioden februari till april. Men trots förlusten är det en förbättring jämfört med det hårt pandemidrabbade jämförelsekvartalet då förlusten landade på 2,3 miljarder kronor.

Flygbolaget SAS kämpar i hård motvind och även om intäkterna ökar redovisar bolaget en ny miljardförlust för det andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret. Bolaget behöver nu 9,5 miljarder kronor i nytt kapital men förväntningarna på befintliga storägare tycks små och SAS räknar med att behöva söka nya investerare.

di.se
Hm, läser man kvartalsrapporten lite noggrannare ser man att de faktiskt hoppas ta in 29,5 miljarder i nytt eget kapital: o_O

"Utöver de tidigare kommunicerade kostnadsbesparingarna och ökade effektiviteten, strävar SAS efter att omvandla cirka 20 miljarder SEK i form av skuld och hybridobligationer till aktiekapital och avser också att ta in minst 9,5 miljarder SEK i nytt eget kapital."

Vi talar då inte enbart om lån från de statliga ägarna som SAS hoppas konvertera, utan det står så här: "SAS avser att konvertera cirka 20 miljarder SEK av befintliga skulder och hybridobligationer till aktiekapital, varav en majoritet rör balansräkningen (statliga hybridobligationer, hybridobligationer, leasingskulder, förlagslån och kreditfaciliteter från stater och banker) samt underhållskontrakt och andra kontraktsförpliktelser som utförs." :eek:

Nämnas kan att SAS marknadsvärde vid dagens stängningskurs 84 öre (x 7 266 039 292 aktier) är 6,1 miljarder SEK, så de hoppas konvertera/dra in 4,84 gånger så mycket, varav 1,56 gånger så mycket i helt nytt friskt kapital i form av en nyemission (9,5 miljarder)!

Då kan man förstå varför de skriver så här: "Den förväntade konverteringen av skuld till aktiekapital och det nya eget kapitalet, som är en del av SAS FORWARD, kommer att innebära en betydande utspädning för befintliga aktieägare."

De konstaterar också: "I dagsläget förväntas det att en betydande del av det nya egna kapitalet sannolikt kommer sökas från nya investerare."

Last edited:
Precis min tanke.

Synd att inte Berglund är kvar här längre ….

Toppen