Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

På sas.se ser jag en resa, ARN -> WAW, 2st i Business.
Varje gång jag ringt in till SAS (senast 2 dagar sedan) så säger de att de inte kan se biljetten. Har hänt att vissa kunniga kan se att den är "waitlistad".

Lönt att fortsätta att ringa in för att se om platserna finns tillgängliga?

• Gilla
Reactions: Gus
På sas.se ser jag en resa, ARN -> WAW, 2st i Business.
Varje gång jag ringt in till SAS (senast 2 dagar sedan) så säger de att de inte kan se biljetten. Har hänt att vissa kunniga kan se att den är "waitlistad".

Lönt att fortsätta att ringa in för att se om platserna finns tillgängliga?

Jag har nu försökt att ringa 5 gånger just kring samma fråga utan att lyckas få någon som kan boka. Precis som du skriver, vissa ser den, vissar ser ingenting. Det fungerar dock alltid att boka via hemsidan, man får biljetten per mail osv. Men det hjälper ju inte när det gäller ombokningar.

Jag har nu försökt att ringa 5 gånger just kring samma fråga utan att lyckas få någon som kan boka. Precis som du skriver, vissa ser den, vissar ser ingenting. Det fungerar dock alltid att boka via hemsidan, man får biljetten per mail osv. Men det hjälper ju inte när det gäller ombokningar.
Exakt, min gäller också ombokning. Sjukt frustrerande!
Gäller din också ett LO flyg? De ser inte den flighten, men kan se flighten som går efter, men då klarar jag inte MCT.

Exakt, min gäller också ombokning. Sjukt frustrerande!
Gäller din också ett LO flyg? De ser inte den flighten, men kan se flighten som går efter, men då klarar jag inte MCT.

Vääldigt frustrerande. Min gäller TK flyg, min gissning är att detta är en systembegränsning hos SAS. Främst pga det faktum att de inte kan boka oavsett ombokning eller ny bokning när de ser waitlisted, men det går att göra på deras hemsida..... Å jag har många exempel jag testat att först ringa och få nekat å sedan manuellt boka på hemsida med framgång.

Jag hade önskat göra SAS uppmärksam på problemet. Vad jag förstått så sätter t.ex inte TK I-klassbiljetter som waitlisted alls, säkert samma sak med LO. Men att försöka driva en sådan fråga är ju rätt hopplöst.

Lägger till att det gäller även annat än TK från min sida, har testat även med LH och LO.

• Gilla
Reactions: Gus
Jag blev taggad å ringde in igen, nu fick jag prata med en för mig välbekant person som jag vet är kompetent. Begränsningen för mig ligger i bokningen som är gjord IST-DPS t/r. TK tillåter inte att jag lägger till några ben. Om det är en tidsbegränsning eller om det aldrig kommer kunna gå visste han såklart inte. Men han bekräftade också det jag testat, just att ny bokning fungerar alldeles utmärkt på det som sökts fram.

Vääldigt frustrerande. Min gäller TK flyg, min gissning är att detta är en systembegränsning hos SAS. Främst pga det faktum att de inte kan boka oavsett ombokning eller ny bokning när de ser waitlisted, men det går att göra på deras hemsida..... Å jag har många exempel jag testat att först ringa och få nekat å sedan manuellt boka på hemsida med framgång.

Jag hade önskat göra SAS uppmärksam på problemet. Vad jag förstått så sätter t.ex inte TK I-klassbiljetter som waitlisted alls, säkert samma sak med LO. Men att försöka driva en sådan fråga är ju rätt hopplöst.

Lägger till att det gäller även annat än TK från min sida, har testat även med LH och LO.
Ah, ringde in nu för att bara se.

Rekordsnabbt gick det, tog inte ens 20 sec så var jag uppkopplad med en agent. Han lät lite trött, men gav mig bättre svar.

Han gjorde sökningen, så endast LO 454. Då nämnde jag för honom att jag såg LO 456 avgången som går tidigare, han sa vänta lite, och nämnde sen att han kunde se den. Men han kunde inte lägga till den i bokningen. Detta berodde på mitt anslutande flyg sa han.

Frågade då om det fanns chans att jag kommer kunna boka upp dessa platser, svaret va ja, om hela sträckan ARN->WAW->ICN blir sökbar, dvs om det dyker upp fler platser på WAW->ICN sträckan.

jahapp, förstår inte varför dock.

Skulle omboka en poängresa men då sa agenten att poängen gått ut, ca 65.000 poäng så det är lite surt så jag gjorde inget med bokningen ännu. Det är lite konstigt att de skulle gått ut för jag har rätt stor omsättning på poäng och rest en hel del på sistone och har löpande 3-4 år till poängen förfaller.
Det här rör en bokning som är gjord i mars 2021 och har ändrats och flyttats fram flera gånger pga pandemin inställda flyg etc.
Fattar inte riktigt hur det funkar med poängs utgångsdatum.
1. "Är poängindividerna" knutna till en specifik bokning? Alltså när man reser så plockas inte de äldsta poängen först?
2. I så fall - hur vet jag vilka poäng på en bokning som håller på att gå ut/deras giltighetstid. Annars är det ju omöjligt att veta när poängen går ut.
3. Den viktigtaste frågan - hur räddar jag de här poängen?

Skulle omboka en poängresa men då sa agenten att poängen gått ut, ca 65.000 poäng så det är lite surt så jag gjorde inget med bokningen ännu. Det är lite konstigt att de skulle gått ut för jag har rätt stor omsättning på poäng och rest en hel del på sistone och har löpande 3-4 år till poängen förfaller.
Det här rör en bokning som är gjord i mars 2021 och har ändrats och flyttats fram flera gånger pga pandemin inställda flyg etc.
Fattar inte riktigt hur det funkar med poängs utgångsdatum.
1. "Är poängindividerna" knutna till en specifik bokning? Alltså när man reser så plockas inte de äldsta poängen först?
2. I så fall - hur vet jag vilka poäng på en bokning som håller på att gå ut/deras giltighetstid. Annars är det ju omöjligt att veta när poängen går ut.
3. Den viktigtaste frågan - hur räddar jag de här poängen?
1. Ja poängen är knutna till en specifik bokning där dina äldsta poäng används när du bokar, inte när du flyger. Dvs varje gång du bokar används dina äldsta poäng vid bokningstillfället. Har du flera bokningar så finns dina poäng med kortast giltighetstid i den bokning som du bokade först oberoende av när resan sker.

2. Mig veterligen kan du inte se utgångsdatum för poäng som du redan bokat en resa för. Kanske går att ringa SAS och fråga.

3. Om de redan passerat utgångsdatum finns det inte så mycket du kan göra annat än att åka på resan alternativt hoppas att resan blir inställd av flygbolaget och att SAS förlänger giltighetstiden för poängen.

Toppen