Jag trodde punkt 2 var en av få saker piloterna fick kompromissa om senaste strejken men kanske förstått fel (de fick väl annars mer eller mindre igenom alla krav de hade). Att punkt 3 ens är något att diskutera tycker jag är mycket konstigt men visst det sägs (kan mycket väl inte stämma) ju att solglasögon (eller var det klocka?) var en av punkterna sist.Genom andrahands uppgifter så har jag fått höra att SAS hittat att man kan utnyttja långlinje piloterna bättre dvs de som arbetar 100%.
I schemaläggningen så verkar de få några extra fridagar varje månad pga vilotid etc...
Det man tittar på är t ex:
Men som sagt detta är andrahands uppgifter, så ta det kanske med en "nypa salt".
- Ändrad arbetstid till 75% och till 75% av lön, då kan de beläggas med 100% arbete.
- Långlinje piloter skall också kunna schemaläggas på kortlinjer.
- Långlinje piloterna börjar alltid sin flygning från sin bas den är anställd på och inte som nu flyger ner passiva till CPH med ev hotellrum.
Edit: Tror att alla dessa ovan nämnda punkter kommer utgöra en stor risk för strejk.
Man kan som sagt räkna med strejk i april men jag hoppas verkligen att ledningen verkligen löper linan ut denna gång så att de får igenom allt de anser nödvändigt. Även att de finner och implementerar en struktur utan 45 olika fackförbund som ser strejk som enda förhandlingsmetod.