Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Genom andrahands uppgifter så har jag fått höra att SAS hittat att man kan utnyttja långlinje piloterna bättre dvs de som arbetar 100%.
I schemaläggningen så verkar de få några extra fridagar varje månad pga vilotid etc...
Det man tittar på är t ex:
  • Ändrad arbetstid till 75% och till 75% av lön, då kan de beläggas med 100% arbete.
  • Långlinje piloter skall också kunna schemaläggas på kortlinjer.
  • Långlinje piloterna börjar alltid sin flygning från sin bas den är anställd på och inte som nu flyger ner passiva till CPH med ev hotellrum.
Men som sagt detta är andrahands uppgifter, så ta det kanske med en "nypa salt".

Edit: Tror att alla dessa ovan nämnda punkter kommer utgöra en stor risk för strejk.
Jag trodde punkt 2 var en av få saker piloterna fick kompromissa om senaste strejken men kanske förstått fel (de fick väl annars mer eller mindre igenom alla krav de hade). Att punkt 3 ens är något att diskutera tycker jag är mycket konstigt men visst det sägs (kan mycket väl inte stämma) ju att solglasögon (eller var det klocka?) var en av punkterna sist.
Man kan som sagt räkna med strejk i april men jag hoppas verkligen att ledningen verkligen löper linan ut denna gång så att de får igenom allt de anser nödvändigt. Även att de finner och implementerar en struktur utan 45 olika fackförbund som ser strejk som enda förhandlingsmetod.

Frågan är om det verkligen är något som de aktivt förhandlat sig till, eller om det är något sin följt med sedan gladare dagar.
..
Ja, så kan det absolut vara. Och på ett sätt skulle ju en sådan förmån kunna vara den enklaste att kompromissa bort just för att man rent logiskt kan se att den blev lite väl bra och att det nu längre inte finns utrymme för det.

Men jag råkade klicka in på en sida tidigt i tråden, från en tidigare strejk över någon helt annan fråga, och pilotfackets kommentar var typ "det här har ju fungerat bra under många år, varför skulle vi behöva ändra på det nu?" så det blir säkert konflikt över varje detalj i forward programmet.

(lite klurigt där av SAS ledning att kalla programmet Forward. Jag kan riktigt höra hur arbetsgivaren kommer att svara "Ja, fast det här handlar ju om hur vi går vidare framåt, inte om hur det brukade vara förr i världen" )

Jag trodde punkt 2 var en av få saker piloterna fick kompromissa om senaste strejken men kanske förstått fel (de fick väl annars mer eller mindre igenom alla krav de hade). Att punkt 3 ens är något att diskutera tycker jag är mycket konstigt men visst det sägs (kan mycket väl inte stämma) ju att solglasögon (eller var det klocka?) var en av punkterna sist.
Man kan som sagt räkna med strejk i april men jag hoppas verkligen att ledningen verkligen löper linan ut denna gång så att de får igenom allt de anser nödvändigt. Även att de finner och implementerar en struktur utan 45 olika fackförbund som ser strejk som enda förhandlingsmetod.
Tyvärr, är punkt 3 sann och det är en avart som pilotfacket lyckas bibehålla genom förhandla sig genom olika saker.
(Kommer om jag förstår det rätt, från 70-90talet fanns det liknande avtal för CC som kallades 3-2-2 avtal)
Piloterna har gjort om det till senioratets avtal dvs alla piloter skall bedömas lika även om de har olika baser (om jag förstått det rätt).
Ni som flyger regelbundet mellan CPH - vv- ARN/OSL kan fråga varför så många långlinje piloter flyger passiva på denna linje.... :rolleyes:

Tyvärr, är punkt 3 sann och det är en avart som pilotfacket lyckas bibehålla genom förhandla sig genom olika saker.
(Kommer om jag förstår det rätt, från 70-90talet fanns det liknande avtal för CC som kallades 3-2-2 avtal)
Piloterna har gjort om det till senioratets avtal dvs alla piloter skall bedömas lika även om de har olika baser (om jag förstått det rätt).
Ni som flyger regelbundet mellan CPH - vv- ARN/OSL kan fråga varför så många långlinje piloter flyger passiva på denna linje.... :rolleyes:

Det var väl det som var en av många stora saker som CC fick ge upp i stora strejken 2012?

Och ja det är ju inte ovanligt att man sitter i närheten av den pilot som senare ska spaka iväg ens nästa leg. Händer även då och då på Oslo tycker jag, så det är inte bara att de flygs till cph som är störst utan även mellan arn/osl.

Det var väl det som var en av många stora saker som CC fick ge upp i stora strejken 2012?

Och ja det är ju inte ovanligt att man sitter i närheten av den pilot som senare ska spaka iväg ens nästa leg. Händer även då och då på Oslo tycker jag, så det är inte bara att de flygs till cph som är störst utan även mellan arn/osl.
Tja, pre-corona fanns det många piloter som skulle "hem" (osl/arn) passiva från CPH på morgonen/förmiddagen...och de kom inte direkt från någon kort linje den morgonen.

Toppen