Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Jag har inga problem med att vaccinering (eller negativt test för ovaccinerade) är ett krav för att få resa, känns rimligt.
Har UK slutat med testkrav efter ankomst för vaccinerade? I vilket fall skönt när alla extraprocedurer släpper, även om de tester jag gjort senaste året för att komma in i Norge varit hur lugna som helst.

Har UK slutat med testkrav efter ankomst för vaccinerade? I vilket fall skönt när alla extraprocedurer släpper, även om de tester jag gjort senaste året för att komma in i Norge varit hur lugna som helst.
Från Covid-sidan på gov.uk

11 February, this guidance applies to ENGLAND
If you’re fully vaccinated, you no longer need to take a COVID-19 test either before or after you arrive in the UK. You still need to complete a passenger locator form.

If you are not fully vaccinated, you need to take a pre-departure test. After you arrive, you need to take a PCR test on or before day 2, but you only need to quarantine if it’s positive. You still need to complete a passenger locator form.

Edit. Detsamma gäller även för Skottland, Wales och N. Ireland
Edit 2. Som @igelkotten skrev så vore det ju skönt om PLF togs bort eller minskade i omfattning.

• Gilla
Reactions: ekf
Jag har inga problem med att vaccinering (eller negativt test för ovaccinerade) är ett krav för att få resa, känns rimligt.
Det bakomliggande motivet till lättnaderna är ju att varken Danmark eller UK anser att Covid längre är samhällsfarligt (Omikron= i värsta fall som en förkylning).
Hade vaccinet fungerat, och om man vill att befolkningen ska vaccinera sig mot förkylningar, hade det kunnat vara ett rimligt krav. Men nu smittar man ju lika mycket oavsett om man är vaccinerad eller ej och ska man då ha något krav är det väl ett testkrav för resande som hade kunnat vara rimligt. Resande har dock fungerat utmärkt med eget ansvar tidigare och lär kunna göra det framöver också. Även om det går emot Big Pharmas åsikter.

Är man vaccinerad är det nästan lika enkelt som på tiden före pandemin att resa till Storbritannien. Jag önskar dock att det gör sig av med passenger locator form, eller åtminstone gör den bra mycket snabbare att fylla i (vilket det sades i januari att de skulle göra, men har inte hört något sedan dess om det).

Living with Covid-19 - Hansard - UK Parliament
debated on Monday 21 February 2022

Mr Ben Bradshaw
(Exeter) (Lab)

Given everything else the Prime Minister has said this afternoon, why is he keeping the bureaucratic and irritating passenger locator form when the rest of Europe can already travel freely by showing a vaccine certificate?

The Prime Minister
That is a welcome call for liberty from the Opposition Benches. I can tell the right hon. Gentleman that we already have one of the most open travel systems in the world. I understand his grievance against the passenger locator form, and we will certainly review it by Easter.

Huw Merriman
(Bexhill and Battle) (Con)

I agree with the Prime Minister that now is the right time to make these changes, so may I ask him how retaining the passenger locator form can be justified, and may I ask him for a commitment to end it by Easter? That would give the travel industry a much-needed shot in the arm.

The Prime Minister
I hear my hon. Friend loud and clear. I have already heard several pleas on that matter today,
and I repeat that we will be looking into it before Easter.

Det bakomliggande motivet till lättnaderna är ju att varken Danmark eller UK anser att Covid längre är samhällsfarligt (Omikron= i värsta fall som en förkylning).
Hade vaccinet fungerat, och om man vill att befolkningen ska vaccinera sig mot förkylningar, hade det kunnat vara ett rimligt krav. Men nu smittar man ju lika mycket oavsett om man är vaccinerad eller ej och ska man då ha något krav är det väl ett testkrav för resande som hade kunnat vara rimligt. Resande har dock fungerat utmärkt med eget ansvar tidigare och lär kunna göra det framöver också. Även om det går emot Big Pharmas åsikter.

Det är just vaccineringen som lett till att UK nu kan ta beslutet att ta bort alla inhemska restriktioner. Om fler hade vaccinerats hade det troligen kunnat ske tidigare, men det är bara min spekulation - jag tror att utan vaccin hade vi varit i ett mycket sämre läge globalt, inte minst pga riskerna med varianter som kunnat uppstå.

Därför tror jag även att vaccinkravet kan vara kvar ett tag till, åtminstone tills vi kan vara mer säkra på att ingen ny variant kommer och förstör. Rent politiskt är det nog så att stater vill visa att vaccineringen var rätt väg att gå så det har ett signalvärde att behålla vaccinkravet för inresa.

Annars håller jag med om att det är svårt att försvara fortsatt krav på vaccinering för inresande när sjukdomen behandlas som influensa, och att det rent logiskt därför bör tas bort. Men av ovan politiska skäl tror jag det kan dröja ett tag till.

Toppen