Senaste nytt

Inställt flyg -> ombokning -> försening -> ersättning?

Du har helt rätt och jag har nu redigerat. Men vill påstå att ersättning halveras vid mer än 3 men mindre än 4 för denna kategori av flighter.
Var så länge sedan jag fick ersättning men var det inte så att man kunde välja att få den i EB poäng, vilket var rätt fördelaktigt?

Förstår jag det rätt att man INTE har rätt till någon ersättning om extraordinära omständigheter råder? Jag flög precis YYZ-AMS med Air Canada men vi vände i luften och landade i Montreal pga ”medical situation onboard” för att sedan fortsätta till AMS. Förseningen gjorde att jag missade min (SAS) connection till ARN. De bokade om mig till KLM och total försening blir 2h55min (om KLM-flighten är i tid).

Utöver försening och helt förstörd nattsömn missar jag 1500-2000 EB poäng eller vad det nu hade blivit eftersom jag flyger KLM istället för SAS.

Värt att jaga något tror ni? Egentligen är det inte hela världen, jag hade tur i oturen som kunde bokas om, och självklart var det rätt att vända och landa om ngn fick en hjärtattack eller vad som nu hände. Men frågan är om jag har rätt till någon kompensation eller inte?

Förstår jag det rätt att man INTE har rätt till någon ersättning om extraordinära omständigheter råder? Jag flög precis YYZ-AMS med Air Canada men vi vände i luften och landade i Montreal pga ”medical situation onboard” för att sedan fortsätta till AMS. Förseningen gjorde att jag missade min (SAS) connection till ARN. De bokade om mig till KLM och total försening blir 2h55min (om KLM-flighten är i tid).

Utöver försening och helt förstörd nattsömn missar jag 1500-2000 EB poäng eller vad det nu hade blivit eftersom jag flyger KLM istället för SAS.

Värt att jaga något tror ni? Egentligen är det inte hela världen, jag hade tur i oturen som kunde bokas om, och självklart var det rätt att vända och landa om ngn fick en hjärtattack eller vad som nu hände. Men frågan är om jag har rätt till någon kompensation eller inte?
- Ingen EG261/2004 ersättning, oavsett orsak då Air Canada inte omfattas ex-Canada
- Förstörd nattsömn, ingen ersättning
- Missade EB-poäng, kanske! testa att maila sas och be om ORC (original route credit). Brukar gå utan problem med ren sas flygning. Oklart med Air Canada

Skönt ändå att du kom hemåt utan större förseningar och hoppas du får chans att sova ikapp!

Jag skulle lagt det på "shit happends"-kontot samt efterregistrera KLM-flygningarna till Flying Blue

Jag skulle lagt det på "shit happends"-kontot samt efterregistrera KLM-flygningarna till Flying Blue
Har erfarenhet av liknande, där SAS bokade om mig till Finnair pga att mitt första leg blev så försenat att jag inte skulle hinna med leg 2 (leg 2 var också försenat visade det sig, så hade hunnit).
Så jag fick ORC hos SAS, men även Finnair gav mig poäng när jag la till mitt BA-konto vid transfer disken. Hade säker gått att göra i efterhand. Plåster på såret för 90 minuters försening. "Shit happens" är helt rätt tänkt här.

Inställt flyg idag SK1817 ARN-AGP. Jag ringde in och blev ombokad till imorgon istället med samma kärra. Enligt tabell kommer jag fram 24h och 40min senare än ursprunglig biljett. Har jag rätt till ersättning enligt EG261/2004? Damen på SAS hade ingen aning om anledningen till förseningen.

Inställt flyg idag SK1817 ARN-AGP. Jag ringde in och blev ombokad till imorgon istället med samma kärra. Enligt tabell kommer jag fram 24h och 40min senare än ursprunglig biljett. Har jag rätt till ersättning enligt EG261/2004? Damen på SAS hade ingen aning om anledningen till förseningen.

I grunden, ja.

Sas måste bevisa att det berodde på extraordinary circumstances för att "komma undan". I alla andra fall ska du få ersättning för eventuella utgifter plus kompensation.

Toppen