Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

GOTBound

Medlem
*PLING*
Dear Traveler,
PLEASE NOTE - DATE CHANGE in travel plan


LHR-CPH-GOT den 7/3 var nu ändrat till 8/3 då CPH-GOT ställts in, hemresan flyttad ett dygn trotts flertalet levande avgångar den 7/3 hem till GOT.

Ett telefonsamtal senare och jag reser nu hem via ARN den 7/3 med ungefär liknande ankomst tid till GOT.

Varför SAS väljer att flytta hela resan ett dygn är höjt i dunkel.

EDIT: Självklart har agenten jag pratat med glömt att ställa ut biljetterna också... detta brukar inträffa ungefär varannan gång SAS bokar pga. om schemaändring om min på en befintlig bokning. Dags för ett nytt telefonsamtal...
 
Last edited:

Hubert

Medlem
Nytt pling idag följt av tre samtal till kundtjänst så här långt:

Ursprunglig resa: 22/2 vby-arn 23/2 arn-cph, cph-ewr. 26/2 ewr-arn, 27/2 arn-vby.
Ny resa: 21/2 vby-arn, 22/2 arn-cph (06.00), cph-ewr. 26/2 ewr-arn, 27/2 arn-vby.

Jag ringde upp laddad med flera alternativ med J-klass och ganska peppad för möjligheten att hitta en lösning.

Första samtalet: Agent som skulle kolla mitt första alternativ att flytta resan till maj för säkerhets skull och sa att det kunde bli lite bökigt med friköp av J-klass så långt fram i tiden, men han skulle kolla! Sedan bröts samtalet.

Andra samtalet: Bad att få bli uppringd men när jag blev det så gick det fram en signal och sedan la de på.

Tredje samtalet: Fick prata med en agent som lät svävande kring friköp av J-klass och bad mig vänta. Efter fem minuter kom hon tillbaka och sa att nya direktiv säger att man bara kan friköpa J-klass inom två dagar från ändrade bokningen. Jag sa att jag skulle titta på alternativ och återkomma.

Någon som har några kloka funderingar? Nuvarande ändring ställer till det för oss med längd på resa och redan bokade hotell osv så den är inte aktuell att acceptera. När jag tittar på J-klass runt dessa datum hittar jag naturligtvis inga vid en första titt.
 

ZZZebra

Medlem
*PLING*
Dear Traveler,
PLEASE NOTE - DATE CHANGE in travel plan


LHR-CPH-GOT den 7/3 var nu ändrat till 8/3 då CPH-GOT ställts in, hemresan flyttad ett dygn trotts flertalet levande avgångar den 7/3 hem till GOT.

Ett telefonsamtal senare och jag reser nu hem via ARN den 7/3 med ungefär liknande ankomst tid till GOT.

Varför SAS väljer att flytta hela resan ett dygn är höjt i dunkel.

Ja, det är verkligen en gåta hur omplaceringen går till när det blir inställt.

Jag fick också meddelande om inställd flygning igår men på sträckan LHR-ARN i februari. Planerad avgång vid 13.35 från LHR men har blivit flyttad till kvällsflygningen vid 17.50 till CPH för byte till ARN, en rutt som avgår tidigare och ankommer senare än direktflyget till ARN och som har alla bokningsklasser *9.

Jag ringde upp laddad med flera alternativ med J-klass och ganska peppad för möjligheten att hitta en lösning.

Tredje samtalet: Fick prata med en agent som lät svävande kring friköp av J-klass och bad mig vänta. Efter fem minuter kom hon tillbaka och sa att nya direktiv säger att man bara kan friköpa J-klass inom två dagar från ändrade bokningen. Jag sa att jag skulle titta på alternativ och återkomma.

Min flygning ovan LHR-ARN är en award, fick besked att det absolut inte gick att få ombokningen i Plus, trots att det på SAS hemsida verkar finnas massor med bonusbiljetter för poäng och provbokar man är hela planet tomt. Försökte då höra om att öppna upp en J-klass men det var helt omöjligt så långt i förväg. Agenten var borta ca 20 minuter och verkade kolla med någon annan. Så nu fick det bli i Go istället för att komma hem i vettig tid.

Nu i söndags (23/1) ställdes sista flighten UME-ARN in vilket meddelades 10-14 dagar innan (kommer inte ihåg exakt dag). Även det var en bonusbiljett bokad på kampanj men där var det inget problem för SAS att omvandla en J-klass till award trots bokningsgrad på över 50%. Så det är väldigt olika, men det är väl så vi känner SAS.
 

Hubert

Medlem
Nytt pling idag följt av tre samtal till kundtjänst så här långt:

Ursprunglig resa: 22/2 vby-arn 23/2 arn-cph, cph-ewr. 26/2 ewr-arn, 27/2 arn-vby.
Ny resa: 21/2 vby-arn, 22/2 arn-cph (06.00), cph-ewr. 26/2 ewr-arn, 27/2 arn-vby.

Jag ringde upp laddad med flera alternativ med J-klass och ganska peppad för möjligheten att hitta en lösning.

Första samtalet: Agent som skulle kolla mitt första alternativ att flytta resan till maj för säkerhets skull och sa att det kunde bli lite bökigt med friköp av J-klass så långt fram i tiden, men han skulle kolla! Sedan bröts samtalet.

Andra samtalet: Bad att få bli uppringd men när jag blev det så gick det fram en signal och sedan la de på.

Tredje samtalet: Fick prata med en agent som lät svävande kring friköp av J-klass och bad mig vänta. Efter fem minuter kom hon tillbaka och sa att nya direktiv säger att man bara kan friköpa J-klass inom två dagar från ändrade bokningen. Jag sa att jag skulle titta på alternativ och återkomma.

Någon som har några kloka funderingar? Nuvarande ändring ställer till det för oss med längd på resa och redan bokade hotell osv så den är inte aktuell att acceptera. När jag tittar på J-klass runt dessa datum hittar jag naturligtvis inga vid en första titt.

Gårdagens sista samtal till kundtjänst innehöll ett alternativ med utresa den 24/2 men det vägrade hon boka eftersom riktlinjerna säger inom två dagar från erbjudet alternativ och det startar alltså den 21/2. Jag sa att vi inte kunde åka så tidigt i veckan men fick inget gehör. Problemet nu är ju att man har fjorton dagar innan ombokningen anses accepterad men ett case enligt 261/2004 kommer ju att ta längre tid än så förmodligen...
 

TP12

Medlem
I slutet av december sökte jag ersättning av SAS för hotellkostnader till följd av inställd flight. När jag fyllde i deras onlineformulär valde jag alternativet att får ersättning i voucher till dubbla värdet istället för utbetalning till mitt bankkonto.

Tog någon vecka tills de återkopplade och de gav mig då en voucher som understeg vad vi betalat för hotellet (de hade dragit av momsen). Svarade direkt att dels hade de fel värde och dels så skulle jag få en voucher till 2*kostnaden. Upplyste också om att om de inte avser ge en voucher till dubbla värdet så vill jag, givetvis, att de istället ersätter mig med pengar till mitt bankkonto.

Fick inget svar och har påmint dem en gång i veckan i en månad nu - ingen som helst respons.

När jag ringer kundtjänst säger de att de inte kan göra något utan att det måste gå genom customer claims. Sista tipset jag fick av kundtjänst var att skicka in en helt ny ansökan om ersättning. Får väl göra det men misstänker att svaret då kommer bli att de redan har ersatt mig och sen radiotystnad igen.
 

pswe

Medlem
I slutet av december sökte jag ersättning av SAS för hotellkostnader till följd av inställd flight. När jag fyllde i deras onlineformulär valde jag alternativet att får ersättning i voucher till dubbla värdet istället för utbetalning till mitt bankkonto.

Tog någon vecka tills de återkopplade och de gav mig då en voucher som understeg vad vi betalat för hotellet (de hade dragit av momsen). Svarade direkt att dels hade de fel värde och dels så skulle jag få en voucher till 2*kostnaden. Upplyste också om att om de inte avser ge en voucher till dubbla värdet så vill jag, givetvis, att de istället ersätter mig med pengar till mitt bankkonto.

Fick inget svar och har påmint dem en gång i veckan i en månad nu - ingen som helst respons.

När jag ringer kundtjänst säger de att de inte kan göra något utan att det måste gå genom customer claims. Sista tipset jag fick av kundtjänst var att skicka in en helt ny ansökan om ersättning. Får väl göra det men misstänker att svaret då kommer bli att de redan har ersatt mig och sen radiotystnad igen.
Vid ersättning för utlägg har jag aldrig sett att de ger dubbelt.

Känner igen processen med radiotystnad. Har ett pågående ärende där jag iofs som diamant fick svar inom några dagar, men därefter när jag gett dem svar på vad de frågade efter är det helt tyst. Misstänker att svaret inte fått prio i kön och då är det 7-8 veckors väntan enligt deras mail. Anar att ditt ärende också hamnat sist i kön igen.
 

palmen

Moderator
I slutet av december sökte jag ersättning av SAS för hotellkostnader till följd av inställd flight. När jag fyllde i deras onlineformulär valde jag alternativet att får ersättning i voucher till dubbla värdet istället för utbetalning till mitt bankkonto.

Tog någon vecka tills de återkopplade och de gav mig då en voucher som understeg vad vi betalat för hotellet (de hade dragit av momsen). Svarade direkt att dels hade de fel värde och dels så skulle jag få en voucher till 2*kostnaden. Upplyste också om att om de inte avser ge en voucher till dubbla värdet så vill jag, givetvis, att de istället ersätter mig med pengar till mitt bankkonto.

Fick inget svar och har påmint dem en gång i veckan i en månad nu - ingen som helst respons.

När jag ringer kundtjänst säger de att de inte kan göra något utan att det måste gå genom customer claims. Sista tipset jag fick av kundtjänst var att skicka in en helt ny ansökan om ersättning. Får väl göra det men misstänker att svaret då kommer bli att de redan har ersatt mig och sen radiotystnad igen.
Tyvärr så det fungerar, har ett case från i november där de är skyldiga 2000 för extra kostnader vid inställd flight. De nekade först efter en vecka men sen bara tyst men caset är fortfarande öppet åtminstone.
 

Homer

Medlem
I slutet av december sökte jag ersättning av SAS för hotellkostnader till följd av inställd flight. När jag fyllde i deras onlineformulär valde jag alternativet att får ersättning i voucher till dubbla värdet istället för utbetalning till mitt bankkonto.

Tog någon vecka tills de återkopplade och de gav mig då en voucher som understeg vad vi betalat för hotellet (de hade dragit av momsen). Svarade direkt att dels hade de fel värde och dels så skulle jag få en voucher till 2*kostnaden. Upplyste också om att om de inte avser ge en voucher till dubbla värdet så vill jag, givetvis, att de istället ersätter mig med pengar till mitt bankkonto.

Fick inget svar och har påmint dem en gång i veckan i en månad nu - ingen som helst respons.

När jag ringer kundtjänst säger de att de inte kan göra något utan att det måste gå genom customer claims. Sista tipset jag fick av kundtjänst var att skicka in en helt ny ansökan om ersättning. Får väl göra det men misstänker att svaret då kommer bli att de redan har ersatt mig och sen radiotystnad igen.


Jag drabbades av det där för 2 år sedan, väntar fortfarande på svar.
SAS erbjuder vouchers till dubbelt värde | Sida 5 | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor

Det var f.ö. väldigt tydligt att jag skulle få en voucher till dubbla värdet
SAS erbjuder vouchers till dubbelt värde | Sida 5 | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor
 

TP12

Medlem
Jag drabbades av det där för 2 år sedan, väntar fortfarande på svar.
SAS erbjuder vouchers till dubbelt värde | Sida 5 | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor

Det var f.ö. väldigt tydligt att jag skulle få en voucher till dubbla värdet
SAS erbjuder vouchers till dubbelt värde | Sida 5 | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor

Ja precis det valet i din andra bild jag också gjorde dvs. dubbla värdet om man väljer voucher. Lite snopet att istället få 90 % av värdet....

Men men - verkar inte vara mkt att göra då.
 

Bryant

Medlem
Sidnot till alla annan diskussion. Jag tror att på typ 30-40% av mina flygningar så har det även varit spädbarn, alternativt barn i dagisåldern med i Firstkabinen.

Har, i linje med mina förväntningar, fungerat utmärkt.
Allt har med inställning att göra. Stör du dig redan i gaten att det är barn ombord så kommer du till 100% störas av barnen ombord.

Accepterar du att det finns barn ombord och med vetskapen att de ibland låter så kommer du mest troligt inte att störas.

#KBT
 
Toppen