Senaste nytt

Ryanair FR4978 beordrat att landa i Minsk

Alf

Medlem
Jag har sett utskriften tidigare. Har för mig att det var ännu mer störningar på sändningarna i den utskriften. Borde inte vara det när man ligger på den flyghöjden. Detta är ju en utskrift från den i spelade trafiken mellan flygplan och flygledning. Jag har inte sett att ljudfilen presenteras någonstans. Är det en utskrift av trafiken som någon myndighet i Vitryssland gjort kan det ju vara viss manipulering. Man får nog ge sig till tåls till någon oberoende utredning är gjord.
 
Tack, den hade jag inte sett.
Bara för att förtydliga, jag tror inte piloterna och flygledaren i Minsk är med i ngn konspiration för att gripa en dissident. Däremot är väl mitt förtroende för ”Belarus special services” sådär…
+1 på denna med tanke på hur korrupt landet redan är (staten) så är KGB i Belarus inte speciellt pålitliga. Samtidigt om man som Pilot får ett sådant här meddelande vad gör man då? Ja man landar där de sägs vara säkrast, sen tror jag att Piloterna var helt ovetande om vilka pax som fanns ombord. Men jag tror garanterat att detta "bombhot" är iscensatt för att få ner planet. Har de gått ut med de 4 ryska medborgarna som gripits också vilka dem var?

Sen den sista pusselbiten är väl att de grep dessa personer ganska omedelbart vid ankomst i Minsk säger ju också en hel del att de hade stenkoll på att de var ombord.
 

Mr Planning

Medlem
Min bekanta som skulle åkt hem i lördags från Armenien med Belavia, fick köpa en ny biljett, med hemresa idag istället.

Inga detaljer hur och med vem än, återstår att se om försäkring täcker sånt här?
 

Homer

Medlem
Jmfr. motorvägsrånare som säger att man har punktering och sen låtsas hjälpa till
och medan man är distraherad så rånar de en.
 

airac

Medlem
Lite nya insikter. Några kanske minns från EU261 och min reserapport tråd att vi åkte till Belarus i höstas. Resan bokades först på Lufthansa som ställde in en vecka innan avgång och det slutade med att vi bokade biljetter med Turkish. Jag hade ett EU261 ärende liggande hos Lufthansa för mellanskillnaden i biljettpris. Idag fick jag positivt svar, Lufthansa för över pengar till mitt bankkonto.

Nu till trådens ämne, vi vet att Belavia (och belarussiska bolag i allmänhet) är spärrade från EU. Det som Lufthansa lyfte i sitt svar är att EASA även avråder från att flyga till eller genom Minsk FIR (Belarus luftrum), until further notice: Minsk FIR EASA SD 2021-02 Det hade jag missat, och hittade inte direkt i tråden heller.

ICAO har nyligen släppt sin faktasamlings rapport: ICAO releases fact-finding report on Ryanair FR4978 Det nämns att beslut om vidare rekommendationer kommer att tas upp på ICAOs sammanträde den 31a januari. Min killgissning är att EASAs direktiv kommer återspegla utfallet hos ICAO. Jag hoppas såklart på en nedtrappning, att man ser det som en fristående händelse och går vidare i livet. Jag tror det gynnar relationen öst-väst att göra så, men det lär bli fortsatt politik kring frågan.

Lot säljer f.n. biljetter, vi har köpt nya lotter och hoppas komma i väg under våren för att träffa släkten igen... to be continued.
 

Tomas E

Medlem
Jag hoppas såklart på en nedtrappning, att man ser det som en fristående händelse och går vidare i livet. Jag tror det gynnar relationen öst-väst att göra så, men det lär bli fortsatt politik kring frågan.
Jag tror knappast att det aktuella världsläget pekar åt det hållet. Putins agerade den senaste månaden eller så, med hot om (förnyad) invasion av Ukraina, ökar knappast sannolikheten att Europas demokratier har mer överseende med Lukasjenkos regim i Belarus. För övrigt är relationer mellan länder alltid politik, oavsett om länderna är demokratier eller diktaturer... :)
 
Last edited:

Homer

Medlem

NEW YORK, Jan 20 (Reuters) - Four Belarusian government officials have been charged in the United States with aircraft piracy for diverting a Ryanair (RYA.I) flight last May to arrest a dissident Belarusian journalist who was on board, U.S. prosecutors said on Thursday.

Thursday's charges against the Belarusian officials provide one of the most detailed accounts yet of how the fake bomb threat allegedly was used to force Ryanair flight 4978 to land in Minsk so that Protasevich could be arrested.

The diversion was directed by the head of Belarus' state aviation authority, Leonid Mikalaevich Churo, and a state security official identified as FNU LNU, according to prosecutors, who used acronyms for unknown first and last names.

U.S. charges Belarus officials with aircraft piracy over diverted Ryanair flight | Reuters
 
NEW YORK, Jan 20 (Reuters) - Four Belarusian government officials have been charged in the United States...
Hur kan belarussiska regeringsmedlemmar bli dömda i USA? De bör ju bo i Belarus och brottet begicks där. Är det någon speciell internationell domstol? Om de nu ska få en påföljd i USA, hur ska de amerikanska myndigheten få ta på dem? Vet någon hur sånt här fungerar och vill förklara?
 

EgOscar

Medlem
Nån mer insatt i det amerikanska rättssystemet kan säkert förklara bättre men deras åklagare och domstolar är lösare styrda än tex vårt system. Domen lär nog ställa till det rejält för de dömda, deras ev tillgångar utomlands kan beslagtas, om de skulle våga lämna hemlandet kan de lätt bli tagna.
 

Kelgris

Medlem
Hur kan belarussiska regeringsmedlemmar bli dömda i USA? De bör ju bo i Belarus och brottet begicks där. Är det någon speciell internationell domstol? Om de nu ska få en påföljd i USA, hur ska de amerikanska myndigheten få ta på dem? Vet någon hur sånt här fungerar och vill förklara?
Att någon är ”charged” betyder att hen är åtalad, inte dömd. USA är part till 1971 års Haagkonvention som ger USA universell jurisdiktion att lagföra flygkapningsbrott. Det är dock osannolikt att någon rättegång blir till då någon utlämning från Belarus till USA inte kan förväntas. Andra parter till Haagkonventionen är dock, rent teoretiskt, skyldiga att bistå USA i ett utlämningsärende om de åtalade råkar befinner sig i dessa staters territorium. Förresten behöver ”government officials” inte vara särskilt högrankade tjänstemän (t.ex. en minister).
 
Toppen