Senaste nytt

Kanada öppnar gränsen för vaccinerade från 7:e september 2021

Stötte precis på patrull när jag skulle boka en anslutning i Vancouver. Air Canada har tydligen satt ett minimum MCT på 4 timmar i Vancouver på sina biljetter för tillfället (anslutningen var 3 timmar och 30 min i mitt fall).

Någon som har koll på hur det ser ut på flygplatsen, är det verkligen så illa just nu att det behövs fyra timmar för en airside transit mellan två Amerikanska städer (LAX och HNL)?

Får Air Canada verkligen flyga resenärer på detta sätt med tanke på cabbotage? Det har åtminstone inte tidigare varit tillåtet för något bolag utanför USA att flyga resenärer "inrikes USA" via annat land.

Använder jag kanske någon term fel? o_O

Planet avgår från LAX lite efter 07 på morgonen och landar på YVR runt 10.30 och nästa flight lämnar YVR vid 14-tiden på vägen till HNL.

Det är väldigt rörigt nu ;) Tidigare var det YYZ och nu LAX. Svårt att hänga med. Vad har du exakt bokat? Vad försöker du boka?

Tänkte inte på att min nya fråga kan blandas ihop med tidigare inlägg från mig!

Efter diverse ofrivilliga ändringar i nyårshelgen ser nu bokningen ut så här: CPH-FRA-EWR-LAX-YVR-HNL med en övernattning i LAX.

3h30m mellan ankomst och avgång i YVR - Air Canada krävde dock initialt fyra timmar minimum i YVR för att ställa ut biljetten.

Efter diverse ofrivilliga ändringar i nyårshelgen ser nu bokningen ut så här: CPH-FRA-EWR-LAX-YVR-HNL med en övernattning i LAX.

3h30m mellan ankomst och avgång i YVR - Air Canada krävde dock initialt fyra timmar minimum i YVR för att ställa ut biljetten.
OK, då är bör det inte vara problem då din resa är ARN-HNL.
Hade du försökt att enbart boka LAX-YVR-HNL med Air Canada så tror jag inte det är tillåtet då det är att klassa som en inrikesresa och Air Canada får inte flyga inrikes i USA oavsett om de gör stopp i Kanada.

Hade du försökt att enbart boka LAX-YVR-HNL med Air Canada så tror jag inte det är tillåtet då det är att klassa som en inrikesresa och Air Canada får inte flyga inrikes i USA oavsett om de gör stopp i Kanada.

Jag tror den resan är ok ur ett cabotage-perspektiv. Det krävs väl inte test hellre för transit på YVR vad jag kan se. Annars gissar jag testet i Sverige inte räknas efter övernattningen på LAX. Hittar ingenting om att MCT har ändrats:
Air Canada - Minimum Connection Time

CPH, inte ARN. Vi behöver inte spä på missförstånden i tråden :p

Jag tror den resan är ok ur ett cabotage-perspektiv. Det krävs väl inte test hellre för transit på YVR vad jag kan se. Annars gissar jag testet i Sverige inte räknas efter övernattningen på LAX. Hittar ingenting om att MCT har ändrats:
Air Canada - Minimum Connection Time

Något test för transfer i YVR behövs inte med dagens regler men det kan ju ändras.

Jag tolkar "If you are arriving to the United States via one or more connecting flights, your test must be done in the one (1) day before the first flight in your itinerary, but only if the connecting flights were booked as a single passenger booking with a final destination in the United States and any layovers no longer than 24 hours." som att jag klarar mig med testet från CPH men mycket kan ändras på fem veckor.. återstår att se.

Jag satt och läste på sidan du länkar till när jag pratade med agenten som bokade om mig och sa samma sak till honom. Men när jag (på SAS order) pratade med AC på telefon bekräftade en trevlig herre vid namn Chris att det är 4 timmar som gäller nu enligt AC. Verkar onekligen som rätt lång tid..

Någon som varit i Kanada nyligen och har någon känsla för hur många som plockas för ett Covid test vid ankomst?
Vågar man chansa på en två dagars resa till Kanada dagens läge? ( vill helst boka om min 421 amex resa ( vouchern gick ut 31/12), men så länge gränsen är öppen och ingen ändring av flyg så är inget att göra åt.

Vet att det är många veckor kvar, men eftersom Montreal nästan har stängt allt utom hotell och museum känns det inte så kul att åka i början av feb för jag tror ingen mirakel vändning de kommande veckorna som gör att de släpper nuvarande restriktionerna.

Någon som varit i Kanada nyligen och har någon känsla för hur många som plockas för ett Covid test vid ankomst?
Vågar man chansa på en två dagars resa till Kanada dagens läge? ( vill helst boka om min 421 amex resa ( vouchern gick ut 31/12), men så länge gränsen är öppen och ingen ändring av flyg så är inget att göra åt.

Vet att det är många veckor kvar, men eftersom Montreal nästan har stängt allt utom hotell och museum känns det inte så kul att åka i början av feb för jag tror ingen mirakel vändning de kommande veckorna som gör att de släpper nuvarande restriktionerna.
Flög San Juan-Toronto-Warzawa i veckan och pratade då med en kanadensare i kön till Boarding som rest fram och tillbaka mellan Europa och Toronto de senaste veckorna (efter senaste restriktionerna) enligt honom testar de cirka 95% av passagerarna med test-on-arrival.

Har en resa bokad till Costa Rica i April via Toronto (ARN-LHR-YYZ-SJO) med övernattning i Toronto. Är det med nuvarande regler möjligt att ta sig igenom security, sova på hotell och åka vidare nästa morgon? Vi är 2 vuxna +1 barn som är fullt vaccinerad och 2 barn under 12 år som inte är vaccinerade. Tolkar texten som att ovaccinerade barn behöver sitta i självkarantän, tänker att sova över i ett hotellrum är ok men väldigt otydligt om man kan återvända till flygplatsen dagen efter som ovaccinerad och fortsätta resan även om det gäller barn.
Vad jag förstår finns ingen lounge eller liknande med sovplatser i transit arean i Toronto så rätt tungt att spendera natten med barn utan att kunna sova.
Någon som har erfarenhet av övernattning i Toronto efter de nya reglerna?

Har en resa bokad till Costa Rica i April via Toronto (ARN-LHR-YYZ-SJO) med övernattning i Toronto. Är det med nuvarande regler möjligt att ta sig igenom security, sova på hotell och åka vidare nästa morgon? Vi är 2 vuxna +1 barn som är fullt vaccinerad och 2 barn under 12 år som inte är vaccinerade. Tolkar texten som att ovaccinerade barn behöver sitta i självkarantän, tänker att sova över i ett hotellrum är ok men väldigt otydligt om man kan återvända till flygplatsen dagen efter som ovaccinerad och fortsätta resan även om det gäller barn.
Vad jag förstår finns ingen lounge eller liknande med sovplatser i transit arean i Toronto så rätt tungt att spendera natten med barn utan att kunna sova.

Om ni sover över på YYZ på ett hotell så reser ni in i Kanada, trots att det bara är en natt.

Finns bra information här om vad som gäller: COVID-19 vaccinated travellers entering Canada - Travel restrictions in Canada – Travel.gc.ca

Min tolkning är att så länge barnen stannar med föräldrarna och ni gör rätt med alla dokument borde det vara ok. Notera dock att Kanada troligtvis kommer testa er vid ankomst och skulle någon testa positivt då, ja då kan det bli svårt att få komma vidare med flyget till Costa Rica.

Kan bara svara för hur transit på flygplatsen fungerar då reglerna redan uppdaterats nu cirka en månad efter vår resa... Skulle inte rekommendera det med barn, men med det sagt så är det inte helt omöjligt med rätt inställning. ;) Loungerna är öppna till cirka 22:00 eller 23:30ish = sista Air Canada avgång om ni flyger med Star Alliance, finns dock endast fotöljer och inget specifik vilorum.

Finns bänkar som redan är ihop skjutna till "sängar" som fungerar för någon timmes vila ute i International Transit men om Kanadas gränser tillåter skulle jag inte tveka en sekund på att istället ta några timmar på ett hotellrum.

Toppen