Senaste nytt

Kanada öppnar gränsen för vaccinerade från 7:e september 2021

Jag blir inte riktigt klok på vad "connections must occur on the same day at all Canadian airports except Toronto Pearson (YYZ)" innebär för mig.
Vi har en resa som blivit ombokad så att vi nu flyger CPH-LHR-YYZ-YVR-HNL med en övernattning i Vancouver i februari. Anländer rätt sent på kvällen och lämnar Vancouver vid 14-snåret dagen efter.

Fullt medveten om att vi måste gå landside och måste köra med ArriveCan och vi har tänkt övernatta på Fairmont. Men är det möjligt när de skriver att connections must occur on the same day?

Jag blir inte riktigt klok på vad "connections must occur on the same day at all Canadian airports except Toronto Pearson (YYZ)" innebär för mig.
Vi har en resa som blivit ombokad så att vi nu flyger CPH-LHR-YYZ-YVR-HNL med en övernattning i Vancouver i februari. Anländer rätt sent på kvällen och lämnar Vancouver vid 14-snåret dagen efter.

Fullt medveten om att vi måste gå landside och måste köra med ArriveCan och vi har tänkt övernatta på Fairmont. Men är det möjligt när de skriver att connections must occur on the same day?

Det innebär att på YYZ har man öppet 24/7 och man kan stanna airside medan alla andra flygplatser stänger för natten och du måste klarera gränsen.

Det innebär att på YYZ har man öppet 24/7 och man kan stanna airside medan alla andra flygplatser stänger för natten och du måste klarera gränsen.

Det är så jag hoppas/tror att det ska tolkas också men hade varit snöpligt att stöta på patrull i Vancouver på en teknikalitet.
Har du någon källa på att det faktiskt är så? Hade lugnat frun i familjen ;)

Det är så jag hoppas/tror att det ska tolkas också men hade varit snöpligt att stöta på patrull i Vancouver på en teknikalitet.
Har du någon källa på att det faktiskt är så? Hade lugnat frun i familjen ;)

Jag läser igen. Min tolkning gällande YVR är att connection där måste äga rum samma dag. Så övernattningen bör ske i YYZ och inte YVR som inte är ett problem om det är AC519 ni skall med som avgår 14:00 från YVR.

Mitt tips är Air Canada kundtjänst via Twitter PM. Ohört snabba att svara med bra information varje gång.

Jag tolkar att YYZ är grönt både för airside och landside transit och att det finns faciliteter för detta. Men det är länge till februari och det är omöjligt att veta vad som gäller då.

Jag har några frågor åker i början av februari till YYZ har ett bokat rum en natt inne i Toronto, morgonen efter bil till Quebec där även hotell är bokat, sedan bil till Montreal där vi natt tre har bokat hotell, kvällsflyg från YUC till BRU på dag fyra

Kommer vi kunna genomföra detta vi är full vaccinerad, och vad krävs mera? Är fullt medveten om att imorgon kan det vara nya regler.
Vill inte vara hela tiden i Toronto hela tiden.

Jag har några frågor åker i början av februari till YYZ har ett bokat rum en natt inne i Toronto, morgonen efter bil till Quebec där även hotell är bokat, sedan bil till Montreal där vi natt tre har bokat hotell, kvällsflyg från YUC till BRU på dag fyra

Kommer vi kunna genomföra detta vi är full vaccinerad, och vad krävs mera? Är fullt medveten om att imorgon kan det vara nya regler.
Vill inte vara hela tiden i Toronto hela tiden.

Sitter i samma sits, har en två dagars resa till Montréal i början av februari. Jag tänker avvakta till slutet av januari för att se hur läget är då. För det som man måste vara bredd på är att bli utvald till att ta Corona test vid ankomst och då få vänta upp tre tre dagar på svar där man måste självisolera sig. Skulle svaret visa sig positivt (gud förbjuder) så behöver man ju isolera sig i några veckor. Frågan är om det är värt dessa pengar för resa som man hade tänkt skulle vara i två dagar (för min del). Men för stunden avvaktar jag och ser vad som händer, fem veckor är en lång tid i dessa tider. Blev väll inte riktigt svar på din fråga men kanske någon vägledning hur jag tänker i dessa tider.

Last edited:
@fred80 Jag har exakt samma tankar som du.
Det gör ju en inte mer ressugen när jag just nu kollar på TV och covid utbrotten i JVM hockeyn, tack för din information och dina tankar.

Stötte precis på patrull när jag skulle boka en anslutning i Vancouver. Air Canada har tydligen satt ett minimum MCT på 4 timmar i Vancouver på sina biljetter för tillfället (anslutningen var 3 timmar och 30 min i mitt fall).

Någon som har koll på hur det ser ut på flygplatsen, är det verkligen så illa just nu att det behövs fyra timmar för en airside transit mellan två Amerikanska städer (LAX och HNL)?

Stötte precis på patrull när jag skulle boka en anslutning i Vancouver. Air Canada har tydligen satt ett minimum MCT på 4 timmar i Vancouver på sina biljetter för tillfället (anslutningen var 3 timmar och 30 min i mitt fall).

Någon som har koll på hur det ser ut på flygplatsen, är det verkligen så illa just nu att det behövs fyra timmar för en airside transit mellan två Amerikanska städer (LAX och HNL)?
Får Air Canada verkligen flyga resenärer på detta sätt med tanke på cabbotage? Det har åtminstone inte tidigare varit tillåtet för något bolag utanför USA att flyga resenärer "inrikes USA" via annat land.

Får Air Canada verkligen flyga resenärer på detta sätt med tanke på cabbotage? Det har åtminstone inte tidigare varit tillåtet för något bolag utanför USA att flyga resenärer "inrikes USA" via annat land.

Använder jag kanske någon term fel? o_O

Planet avgår från LAX lite efter 07 på morgonen och landar på YVR runt 10.30 och nästa flight lämnar YVR vid 14-tiden på vägen till HNL.

Toppen