Fly Premium (genom SAS EuroBonus World MasterCard Premium)

Piotr Kundu skrev:Jag förstår inte dem här "Fly Premium" resorna - vad skall det vara bra för? Jag har 3st "2-4-1" vouchers, en som kanske brinner inne. ca 500 000 poäng och en spend på 500k. Är inte "2-4-1" det man skall lägga sina poäng på ?Klicka för att utvidga...
Jo, FlyPremium använder man lämpligen när man har slut på Amex-vouchers. Just nu mitt i pandemin är värdet på FlyPremium lite begränsat då de flesta som du sitter på vouchrar och högar av poäng.

Ok, så i mitt fall med höga poäng och 3 vouchers så kanske Fly Premium inte är något för mig. Är det inte bättre att spara sina boäng till nästa år man får 2-4-1 vouchers istället??

Piotr Kundu skrev:Ok, så i mitt fall med höga poäng och 3 vouchers så kanske Fly Premium inte är något för mig. Är det inte bättre att spara sina boäng till nästa år man får 2-4-1 vouchers istället??Klicka för att utvidga...
Jag nyttjar aldrig vouchers på sas bokningar, dör använder jag FlyPremium. Resor med andra bolag i Star Alliance, det är där vouchers gör störst skillnad.

Betala 50k poäng med voucher för sas business eller 60k poäng med FlyPremium är väldigt liten skillnad.

Åka First på star alliance för 100k poäng med voucher istället för 200k ordinarie pris, där har du den stora vinsten.

Piotr Kundu skrev:Jag förstår inte dem här "Fly Premium" resorna - vad skall det vara bra för?Klicka för att utvidga...

En fördel är att eftersom man kan använda obegränsat antal Fly Premium-resor, så behöver man inte känna att man måste hushålla med dem. Jag har bokat ett flertal Fly Premium bonusresor inrikes i Sverige eller inom Europa, något sådant skulle jag aldrig slösa bort en 2-4-1-voucher på, de sparar jag till interkontinentala resor i business.

Piotr Kundu skrev:Jag förstår inte dem här "Fly Premium" resorna - vad skall det vara bra för? Jag har 3st "2-4-1" vouchers, en som kanske brinner inne. ca 500 000 poäng och en spend på 500k. Är inte "2-4-1" det man skall lägga sina poäng på ?Klicka för att utvidga...
Man vill ju inte bränna en 241 på SAS Plus inom Europa, när man kan boka en långresa till Sydamerika för 50% med vouchern.

Vet ni om Coop poäng konverterade till EB poäng räknas in i årsunderlaget som ligger som grund för nivåbestämningen? Har blivit lite färre poäng under pandemin och behöver planera hur jag ska behålla 200k nivån efter februari 2022

Ford Prefect skrev:Vet ni om Coop poäng konverterade till EB poäng räknas in i årsunderlaget som ligger som grund för nivåbestämningen? Har blivit lite färre poäng under pandemin och behöver planera hur jag ska behålla 200k nivån efter februari 2022Klicka för att utvidga...
Ja det gör dom

Tidigare har det gått att få fram sin rullande 12 månadersperiod avseende intjänade eurobonuspoäng. Men jag lyckas inte hitta detta på sas.se.

Någon som har tips på ett smart och smidigt sätt få fram uppgifterna. Sitter och funderar på om det kanske börja bli dags att uppgradera sitt MasterCard igen

Johnnyboy skrev:Tidigare har det gått att få fram sin rullande 12 månadersperiod avseende intjänade eurobonuspoäng. Men jag lyckas inte hitta detta på sas.se.Någon som har tips på ett smart och smidigt sätt få fram uppgifterna. Sitter och funderar på om det kanske börja bli dags att uppgradera sitt MasterCard igenKlicka för att utvidga...
Det är via SAS MC du ser det, under Eurobonus-fliken i appen. Om det nu inte går att få fram enkelt på SAS sida också, men i så fall är det något jag missat.

eddo skrev:Det är via SAS MC du ser det, under Eurobonus-fliken i appen. Om det nu inte går att få fram enkelt på SAS sida också, men i så fall är det något jag missat.Klicka för att utvidga...
I appen får jag enbart upp de poäng som är intjänade via kortet. Eller är jag fel ute?

Tidigare gick det att se på sas.se under kreditkort hur antalet poäng på en 12 månaders åg om man var inloggad.

Johnnyboy skrev:I appen får jag enbart upp de poäng som är intjänade via kortet. Eller är jag fel ute?Tidigare gick det att se på sas.se under kreditkort hur antalet poäng på en 12 månaders åg om man var inloggad.Klicka för att utvidga...
Nej, du ser även totalt intjänat mot nivån.

Johnnyboy skrev:Jag har dessvärre enbart vanliga MasterCard, kan det möjligen vara problemet då jag enbart ser mitt totala saldo samt intjänat via kortet.Klicka för att utvidga...
Då har du väl inte FlyPremium?

Edit: Ser att frågan var om det var dags att skaffa MC Premium igen. Du får nog själv gå in på SAS webbplats, gå till din Eurobonus-sida, välja "Exportera till Excel" och sedan summera ihop hur din löpande intjäning ser ut.

50%-rabatten på FlyPremium-gränserna upphör den 1 mars, men man kan sedan åtnjuta den nivå man hade 28 feb i ett år till. Ur dagens mejl från SAS:

"FLY PREMIUM I 2022

Intjäningskravet för Fly Premium har varit 50% lägre än normalt det senaste året. Kampanjen gäller till den 1/3 2022. Men även efter detta datum kan du glädja dig åt den lägre nivån. I SAS Mastercard-appen kan du enkelt se din nuvarande Fly Premium-nivå och hur länge den gäller.

Med SAS EuroBonus Mastercard Premium får du Fly Premium

Jag har aldrig bokat en resa genom Fly Premium eftersom jag historiskt sett endast haft AMEX, nu har jag dock skaffat SAS Mastercard och hittat en resa som jag är intresserad av.

Jag har (med den 50% lägre intjäningsnivån) lyckats få den högsta nivån, dvs att jag kan boka Business och betala för GO.

I denna resa som bokats lyckades jag endast hitta Business åt ena hållet, och sedan Plus åt andra.

Om det skulle dyka upp en biljett i Business som passar och som jag då skulle vilja byta mot min Plusbiljett, går det att göra via kundtjänst/online?

Har läst att det är olika interface för bokning och ombokning som gör att ombokningen inte tar med Fly Premium-rabatten om jag skulle göra denna ändring?

Men det kanske tom. är så att det inte går att göra den ombokningen vi a kundtjänst heller?

Någon som har erfarenhet av detta?

smookeo skrev:Jag har aldrig bokat en resa genom Fly Premium eftersom jag historiskt sett endast haft AMEX, nu har jag dock skaffat SAS Mastercard och hittat en resa som jag är intresserad av.Jag har (med den 50% lägre intjäningsnivån) lyckats få den högsta nivån, dvs att jag kan boka Business och betala för GO.I denna resa som bokats lyckades jag endast hitta Business åt ena hållet, och sedan Plus åt andra.Om det skulle dyka upp en biljett i Business som passar och som jag då skulle vilja byta mot min Plusbiljett, går det att göra via kundtjänst/online?Har läst att det är olika interface för bokning och ombokning som gör att ombokningen inte tar med Fly Premium-rabatten om jag skulle göra denna ändring?Men det kanske tom. är så att det inte går att göra den ombokningen vi a kundtjänst heller?Någon som har erfarenhet av detta?Klicka för att utvidga...
Du får ringa in. Eller om du är väldigt modig, avboka och sen boka igen.

Cristoffer Cedergren skrev:50%-rabatten på FlyPremium-gränserna upphör den 1 mars, men man kan sedan åtnjuta den nivå man hade 28 feb i ett år till. Ur dagens mejl från SAS:"FLY PREMIUM I 2022Intjäningskravet för Fly Premium har varit 50% lägre än normalt det senaste året. Kampanjen gäller till den 1/3 2022. Men även efter detta datum kan du glädja dig åt den lägre nivån. I SAS Mastercard-appen kan du enkelt se din nuvarande Fly Premium-nivå och hur länge den gäller.Med SAS EuroBonus Mastercard Premium får du Fly PremiumKlicka för att utvidga...
Fattar jag det rätt att det är bra att komma upp i 100 000 poäng innan sista mars? Jag behöver alltså fixa 12000 poäng? Enklast är kanske att föra över coop-poäng? Kan jag också föra över poäng från min frus EuroBonuskonto till mitt konto?

img_-8685999334493508172.jpg

Back