Senaste nytt

Är Addis Ababa flygplats säker?

Det stämmer. SAS tar inget ansvar för ombokningar om det ställs in och det saknas bonusplatser. Bäst är att kolla med försäkringsbolaget om de kan stå för ersättningsflyg.

Tack för svar. Då vet jag. Man är m a o rätt sårbar om man bokar bonusbiljetter till en populär destination och den ställs in exempelvis? De hittade bonusbiljetter om någon dag som de erbjöd att boka om mig på, men 3 dagar på Seychellerna och alla hotellkostnader kastade i sjön kändes sådär (bokar hellre egna biljetter).

Har kollat försäkringarna. Ingen tar ansvar för ersättningsflyg i dessa situationer, utan hänvisar tillbaka till flygbolaget som ansvarar att jag tar mig hem. Alla hänvisar till varandra, dessvärre.
 
Hur är SAS skurken i detta? Dom följer sina regler, det här kriget började ju inte direkt igår.
Inte så att SAS tvingade folk att sätta sig på ett plan ner till ett krigsdrabbat område och bara släppt av dom som du får det att låta.

Reseavrådan kom nyligen. För turister som rest innan dess och som ska hem borde man kunna hjälpa. Rent generellt bör man väl rimligtvis hjälpa sina resenärer om det innebär onödig risk genom att skicka dem in i ett krigsområde. Det lär inte vara överdrivet många som sitter på just poängresor genom just Addis. SAS har ju möjligheten att göra mer än inget i en situation som denna - om man vill. Återigen, poängresor skapar problem när det inte går som planerat, och det verkar som att människor har större risk att hamna i kläm över saker som de inte kan påverka, speciellt då inte heller försäkringsbolagen befattar sig med det. När poängresor ökar, och såväl SAS och kreditkortsbolagen marknadsför dem, så är det väl på sin plats att såväl resenärer som lagstiftare är medvetna om hur det ser ut och vilka konsekvenser det kan få när problem uppstår. I fall som dessa ser jag inte att den enskilda resenären har gjort något fel om reseavrådan inte varit på sin plats vid utresan, och då det gäller en kortare resa.

De flesta tycker nog att poängresor är superbra och speciellt när man kan resa i first och äta och dricka och vad det nu är. Har man inte upplevt problemet i en situation som denna så tror jag att det är svårt att relatera till, speciellt när du bollas runt och ingen tar ansvar. Det spelar ingen roll om du är van resenär eller inte. Kan du inte på trolla med knäna är risken stor att du befinner dig i en både svår och dyr situation. Min poäng är att det i situationer som denna bör finnas ett visst skyddsnät. Det handlar inte om något godtyckligt klagomål på SAS.
 
Last edited:
Tack för svar. Då vet jag. Man är m a o rätt sårbar om man bokar bonusbiljetter till en populär destination och den ställs in exempelvis? De hittade bonusbiljetter om någon dag som de erbjöd att boka om mig på, men 3 dagar på Seychellerna och alla hotellkostnader kastade i sjön kändes sådär (bokar hellre egna biljetter).

Har kollat försäkringarna. Ingen tar ansvar för ersättningsflyg i dessa situationer, utan hänvisar tillbaka till flygbolaget som ansvarar att jag tar mig hem. Alla hänvisar till varandra, dessvärre.
När flyget väl ställs in, är det inte Ethiopian som borde leta fram ett alternativ? De är väl inte heller speciellt intresserade av att göra det proaktivt, men när de väl börjar ställa in borde dt väl vara deras ansvar?
 
Reseavrådan kom nyligen. För turister som rest innan dess och som ska hem borde man kunna hjälpa. Rent generellt bör man väl rimligtvis hjälpa sina resenärer om det innebär onödig risk genom att skicka dem in i ett krigsområde. Det lär inte vara överdrivet många som sitter på just poängresor genom just Addis. SAS har ju möjligheten att göra mer än inget i en situation som denna - om man vill. Återigen, poängresor skapar problem när det inte går som planerat, och det verkar som att människor har större risk att hamna i kläm över saker som de inte kan påverka, speciellt då inte heller försäkringsbolagen befattar sig med det. När poängresor ökar, och såväl SAS och kreditkortsbolagen marknadsför dem, så är det väl på sin plats att såväl resenärer som lagstiftare är medvetna om hur det ser ut och vilka konsekvenser det kan få när problem uppstår. I fall som dessa ser jag inte att den enskilda resenären har gjort något fel om reseavrådan inte varit på sin plats vid utresan, och då det gäller en kortare resa.

De flesta tycker nog att poängresor är superbra och speciellt när man kan resa i first och äta och dricka och vad det nu är. Har man inte upplevt problemet i en situation som denna så tror jag att det är svårt att relatera till, speciellt när du bollas runt och ingen tar ansvar. Det spelar ingen roll om du är van resenär eller inte. Kan du inte på trolla med knäna är risken stor att du befinner dig i en både svår och dyr situation. Min poäng är att det i situationer som denna bör finnas ett visst skyddsnät. Det handlar inte om något godtyckligt klagomål på SAS.
Fast detta har ju inget med poängresor i sig att göra, det är definitivt en forsäkringsfråga om man får merkostnader på sin resa när saker inte blir som man tänkt. Så länge flygen går har ju inte flygbolag eller resebyrå (i detta fall sas) gjort något fel, de erbjuder ju även mer än vad de behöver enligt sina regler för bonusresor i detta fall, dvs boka om pågående resa efter man gjort utresan.

Klart att resebyrån (sas) kan ta smällen och köpa nya biljetter åt resenärer som hamnat i detta. Men ser inte hur det skulle vara resebyrån ansvar att ta den kostnaden.
 
Vanligtvis ej, men givet att det finns en avrådan så kan du få tillbaka 40% av poängen och oanvända flygskatter om du avbokar efter påbörjad utresa oavsett om ett flyg är inställt eller inte.

Kan man verkligen få det när det gäller ett krigstillstånd? Jag trodde de flesta (alla?) flygbolag då åberopade force majeure.

Har du någon länk där det finns svart på vitt att SAS går med på att avboka påbörjade resor då UD avråder från ett visst land där mellanlandning sker?
Jonas, har du någon länk till det du skriver, hade varit bra att ha för framtida referens.
 
Notera att det inte längre finns någon Ethiopianflygning tillgänglig som award vad jag kan hitta på United.
Till och med ut från ADD finns det endast Turkish och Egyptair. Jag sitter också på awardbiljetter genom ADD i December och följer händelseutvecklingen noga.
 
Notera att det inte längre finns någon Ethiopianflygning tillgänglig som award vad jag kan hitta på United.
Till och med ut från ADD finns det endast Turkish och Egyptair. Jag sitter också på awardbiljetter genom ADD i December och följer händelseutvecklingen noga.

Finns massor economy och sporadiska business om du kollar via Ana/Air Canada. Om du sitter med awardbiljetter i december och verkligen vill komma iväg skulle inte jag vänta och se utan boka något alternativt redan nu
 
Toppen