Reseavrådan kom nyligen. För turister som rest innan dess och som ska hem borde man kunna hjälpa. Rent generellt bör man väl rimligtvis hjälpa sina resenärer om det innebär onödig risk genom att skicka dem in i ett krigsområde. Det lär inte vara överdrivet många som sitter på just poängresor genom just Addis. SAS har ju möjligheten att göra mer än inget i en situation som denna - om man vill. Återigen, poängresor skapar problem när det inte går som planerat, och det verkar som att människor har större risk att hamna i kläm över saker som de inte kan påverka, speciellt då inte heller försäkringsbolagen befattar sig med det. När poängresor ökar, och såväl SAS och kreditkortsbolagen marknadsför dem, så är det väl på sin plats att såväl resenärer som lagstiftare är medvetna om hur det ser ut och vilka konsekvenser det kan få när problem uppstår. I fall som dessa ser jag inte att den enskilda resenären har gjort något fel om reseavrådan inte varit på sin plats vid utresan, och då det gäller en kortare resa.
De flesta tycker nog att poängresor är superbra och speciellt när man kan resa i first och äta och dricka och vad det nu är. Har man inte upplevt problemet i en situation som denna så tror jag att det är svårt att relatera till, speciellt när du bollas runt och ingen tar ansvar. Det spelar ingen roll om du är van resenär eller inte. Kan du inte på trolla med knäna är risken stor att du befinner dig i en både svår och dyr situation. Min poäng är att det i situationer som denna bör finnas ett visst skyddsnät. Det handlar inte om något godtyckligt klagomål på SAS.