Senaste nytt

Är Addis Ababa flygplats säker?

Doctor-X

Medlem
Okej då är jag med.
Ska se vad som händer imorgon. Då ska vi nog kunna lösa detta.

Jo jag såg, väldigt dyra biljetter hem speciellt i business class. Tack

Otydlig i mitt svar - 60% av T&R-priset gäller alltså för award-biljetter (inget att göra med revenue-biljetter), dvs lyckas du avboka hemresan (om SAS är snälla eller något ben hem blir inställt och du kan boka av hemresan (fortfarande bara killgissning om detta går eller ej)), kommer din enkelresa ut kosta 60% av poängpriset, dvs du kommer bara få tillbaka 40% av poängen.
 

Jonas C

Medlem
Du kan inte avboka din hemresa efter du påbörjat din resa - dvs du kommer inte få några poäng eller pengar för ev. skatter tillbaka. Ställs något av benen hem in, då är det en annat läge och då tror jag (killgissar nu) att du kan välja att avboka hela hemresan och få poäng och ev. skatter i retur om du inte önskar nya biljetter. Tänk på att en enkel resa kostar 60% av T&R-priset.
Vanligtvis ej, men givet att det finns en avrådan så kan du få tillbaka 40% av poängen och oanvända flygskatter om du avbokar efter påbörjad utresa oavsett om ett flyg är inställt eller inte.
 

Renato

Medlem
Otydlig i mitt svar - 60% av T&R-priset gäller alltså för award-biljetter (inget att göra med revenue-biljetter), dvs lyckas du avboka hemresan (om SAS är snälla eller något ben hem blir inställt och du kan boka av hemresan (fortfarande bara killgissning om detta går eller ej)), kommer din enkelresa ut kosta 60% av poängpriset, dvs du kommer bara få tillbaka 40% av poängen.

Då är jag med, att tillbaka halva poängen är egentligen inte dåligt i min situation, om det nu går. Sen antar jag att 2.4.1 vouchern är förbrukat.

Sen fick jag lite glada nyheter bekräftade idag. Dock ska jag säkerställa dom till 100% imorgon, har med mina försäkringar att göra. Pallar inte skriva det nu, då jag har tydligen en stalker.

Vanligtvis ej, men givet att det finns en avrådan så kan du få tillbaka 40% av poängen och oanvända flygskatter om du avbokar efter påbörjad utresa oavsett om ett flyg är inställt eller inte.

Tack Jonas!
 
Last edited by a moderator:

fenan

Medlem
Lite post-festum nu för dig personligen (om inte SAS är snälla och hjälper till), men som tips om någon annan har liknande rutter inför framtiden:

Om jag förstår din retur rutt är den: SEZ-ADD-IST-Sverige? Upp till 24h innan avgång (och när 2-4-1 kundtjänsten har öppet) kan man ändra sin biljetter ombokning 150kr/person. Då kan man slopa benen via ADD men bara behålla IST-Sverige (lösa enkelbiljett SEZ-IST), men skulle kunna tänka mig att det kanske är ännu bättre att slopa hela resan hem och endast åka på enkelbiljett om ADD är en del av hemresan och sen boka reveune-biljetter hem. Som @ekf skriver är det stor risk att hela din retur avbokas vid NO SHOW på SEZ och det är inte bara så att hoppa på en senare del av resan, hade inte vågat chansa på detta. Sannolikt kommer du behöva lösa biljetter IST-Sverige när du väl är på IST om du endast har en enkelbiljett dit och av den anledningen är det nog bättre att titta efter en revenue-biljett som går SEZ-Sverige.

Tack för tipset. Jag tänkte behålla IST-CPH, men be de enbart lägga på SEZ-IST, istället gör SEZ-ADD-IST. Jag hoppas att SAS är medgörliga här så det blir business hem annars slopar jag hela rutten. Får vara glad om de gör ett undantag. Tror tyvärr inte det. Krävs först att flygplatsen stänger ned. Jag ska göra ett nytt försök i veckan så får vi se vad de säger. Om någon här på forumet lyckats få sin poängresa ändrad under senaste dagarna från Addis kan ni väl skriva här?
 

fenan

Medlem
Jag åker med
Ethiopian från SEZ-ADD-ADD-
Turkish IST-ARN

Jag hör dig. Ja det krävs mycket för att ställa in sanningen.
Jag har en plan B och det är bara att köpa en ny biljett hem via SEZ, finns gott om biljetter härifrån när jag har kollat, sen är jag inte stressad av att åka hem ett speciellt datum så i värsta fall så stannar jag i SEZ ett bra ställe att fastna i =)
Så det är lugnt men jag vill som sagt helst åka hem via business class och inte i ekonomi för jag har en liten bebis med mig.

Tack för att du skriver på ett förståndigt och förnuftigt sätt. Jag må inte vara expert och kanske gör lite amatör moves men jag lär mig.



Nice, vad skönt att det gick bra. Jo jag har pratat med dom också idag och dom sa att vi kan hjälpa dig och göra undantaget att hjälpa dig med en ny resa även om du har påbörjat det så jag är inte orolig. tråkiga där är att det är som sagt begränsade platser. Så jag ska ringa upp senare, då jag ska kolla lite olika rutter. så jag har lite att presentera dom för att det ska bli enklare.




Yes jag har ringt dom och dom sa att dom kan hjälpa mig. jag ska bara hitta en bra rutt. Flygbolaget har stängt på helgen så jag ringer dom imorgon och ser vad dom kan göra.

Vad skönt, jag hoppas att ni har fått landa. jag såg detta lite sent men om ni har landat och vill ha skjuts så har jag en bil, kan lätt hämta er från flyget =) vi måste hjälpa våra svenska bc kamrater.

Jag uppdaterar dig hur min lösning blev.
När åker du hem föresten =)



Tack för det, så viktigt att veta om dom små sakerna men har stora betydelser.



Yes, du har förstått rätt. okej det är absolut ett förslag men känns osäkert att chansa 24h innan avresa. En fråga där om jag avbokar hemresan, får man retur på halva poängen?
Som det ser ut nu så har jag möjlighet att jobba via datorn ända fram till början av Januari, så jag är ganska flexibel. Så jag tänker om SAS inte hjälper mig så är det okej, då köper jag bara en enkel biljett hem, och tar lärdom av detta. =) Finns inte mycket man kan göra. Sånt här ingår när man reser. Tack! =)


Stort tack för det erbjudandet även om jag läste det lite sent. Gör gärna det. Skriver här med för att höra hur det går för mig med. Vi stannade faktiskt inte på Mahe utan tog oss till Praslin direkt, men tack. Tanken är 24 november så finns lite tid kvar inför hemresan och kunna boka om. Ni då?
 

Renato

Medlem
Stort tack för det erbjudandet även om jag läste det lite sent. Gör gärna det. Skriver här med för att höra hur det går för mig med. Vi stannade faktiskt inte på Mahe utan tog oss till Praslin direkt, men tack. Tanken är 24 november så finns lite tid kvar inför hemresan och kunna boka om. Ni då?

Varsågod, ingen orsak :)

Vad nice. Ja tid finns. Vi åker hem den 14 november enligt nuvarande plan. 2 veckor. Kändes lagomt.

Gör gärna det så gör jag också det. Njut och må bäst :)
 
Vanligtvis ej, men givet att det finns en avrådan så kan du få tillbaka 40% av poängen och oanvända flygskatter om du avbokar efter påbörjad utresa oavsett om ett flyg är inställt eller inte.
Kan man verkligen få det när det gäller ett krigstillstånd? Jag trodde de flesta (alla?) flygbolag då åberopade force majeure.

Har du någon länk där det finns svart på vitt att SAS går med på att avboka påbörjade resor då UD avråder från ett visst land där mellanlandning sker?
 
Toppen