Senaste nytt

Är Addis Ababa flygplats säker?

Läste följande men hittar inget underlag på att UD har sagt det.
Någon som vet mer?

UD-avrådan Etiopien: Förtydligande kring paketresor och transitering - Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen

Jag pratade även med etiopian airlines om läget. Fick prata med en ansvarig som var väldigt o oproffeisonell och sa att det är media som överdriver situation. Jaha sa jag. Hur tänker du om UD, då sa hon det är bara politik. Vi skulle aldrig flyga om det inte var säkert.

Sjukt konstigt förhållningssätt.

Sen angående min situation då jag har pratat med sas så hittar jag tyvärr inga nya bonus resor från seychelles. Så vi får se hur jag löser detta :(

Någon som vet mer?

UD har ju som bekant skärpt rekommendationerna sedan dess och uppmanat alla att lämna landet. De kommenterar flygplatsläget här: Etiopien - Sweden Abroad

"Ambassaden är medveten om att många resenärer använder flygplatsen i Addis Abeba som transit för vidare transporter till andra orter. Flygplatsen är en regional knutpunkt som har hållit öppet under hela Covid-pandemin, men det kan inte utesluta att säkerhetsläget kan komma att påverka även flygplatsen.

Som resenär gör du din egen säkerhetsbedömning och om du har frågor om detta bör du kontakta ditt flygbolag, din researrangör alternativt ditt försäkringsbolag."

Hur tänker du om UD, då sa hon det är bara politik. Vi skulle aldrig flyga om det inte var säkert.

Ett inte helt oväntat svar skulle jag säga.

Sen så kanske det inte är själva flygningen som nödvändigtvis är den osäkra faktorn här utan vistelsen på marken och risken för att man blir kvar på ADD av den ena eller andra anledningen. Någon kanske får för sig att ta lite västerlänningar som gisslan för att ha att förhandla med med den andra parten om exvis… (vem vet? Jag spekulerar bara).

Men att tro att Ethiopian inte skulle sluta att flyga från sin hemmabas innan skiten träffat fläkten ordentligt är nog väldigt naivt. Det skulle i princip kapa hela deras intäktsström omgående.

Någon som vet mer?

UD-avrådan Etiopien: Förtydligande kring paketresor och transitering - Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen

Jag pratade även med etiopian airlines om läget. Fick prata med en ansvarig som var väldigt o oproffeisonell och sa att det är media som överdriver situation. Jaha sa jag. Hur tänker du om UD, då sa hon det är bara politik. Vi skulle aldrig flyga om det inte var säkert.

Sen angående min situation då jag har pratat med sas så hittar jag tyvärr inga nya bonus resor från seychelles. Så vi får se hur jag löser detta :(
Någon som vet mer?

Nu har jag också kollat med SAS. Fick en hjälpsam person som uppenbarligen gjorde sitt bästa, men löste sig inte. Kan vara bra att känna till för alla andra som har eller kommer ha en resa genom Addis. Enligt SAS göra INGA undantag. Saknas poängbiljetter kan de inte hjälpa till. Även om flyget jag ville ta med turkish hade många platser hem och trots att jag flyger med turkish från Addis kan de inte omboka mig, det saknas poängplatser. Fick även höra följande (kanske kan tas med en nypa salt): om resan ställs och de inte hittar bonusbiljetter så får jag lösa med biljett på egen hand. Någon på forumet som kan bekräfta detta? Låter vansinnigt!

Nu har jag också kollat med SAS. Fick en hjälpsam person som uppenbarligen gjorde sitt bästa, men löste sig inte. Kan vara bra att känna till för alla andra som har eller kommer ha en resa genom Addis. Enligt SAS göra INGA undantag. Saknas poängbiljetter kan de inte hjälpa till. Även om flyget jag ville ta med turkish hade många platser hem och trots att jag flyger med turkish från Addis kan de inte omboka mig, det saknas poängplatser. Fick även höra följande (kanske kan tas med en nypa salt): om resan ställs och de inte hittar bonusbiljetter så får jag lösa med biljett på egen hand. Någon på forumet som kan bekräfta detta? Låter vansinnigt!

Ja, det är vansinnigt. Men det är hur SAS har agerat under hela pandemin också. Ett krig gör tydligen ingen skillnad, men visar snarare på hur svagt skyddsnät man har när något går snett. Ska tilläggas att även försäkringsbolagen varit omedgörliga i många fall. Det är ju dock ingen vidare bra PR när de skickar svenskar in i ett potentiellt krig pga snålhet. Rimligtvis borde turister på kortare vistelser utomlands kunna ta sig hem på ett säkert sätt, även om en reseavrådan uppkommer mitt i resan, och där det blir svårt för den enskilde resenären att reda ut situationen på egen hand. Vad Ethiopian själva säger, och hur läget är på flygplatsen som sådant, är ju egentligen irrelevant om det är krig i landet. Det lär inte vara ett ohanterligt antal passagerare som hamnar i kläm i just denna situation. SAS kompetens och förnuft kan däremot ifrågasättas.

Ja, det är vansinnigt. Men det är hur SAS har agerat under hela pandemin också. Ett krig gör tydligen ingen skillnad, men visar snarare på hur svagt skyddsnät man har när något går snett. Ska tilläggas att även försäkringsbolagen varit omedgörliga i många fall. Det är ju dock ingen vidare bra PR när de skickar svenskar in i ett potentiellt krig pga snålhet. Rimligtvis borde turister på kortare vistelser utomlands kunna ta sig hem på ett säkert sätt, även om en reseavrådan uppkommer mitt i resan, och där det blir svårt för den enskilde resenären att reda ut situationen på egen hand. Vad Ethiopian själva säger, och hur läget är på flygplatsen som sådant, är ju egentligen irrelevant om det är krig i landet. Det lär inte vara ett ohanterligt antal passagerare som hamnar i kläm i just denna situation. SAS kompetens och förnuft kan däremot ifrågasättas.

instämmer verkligen! Visar verkligen hur sårbart det är och hur enkelt det blir att hamna i kläm. Jag väntar med att boka egna biljetter. Vill verkligen veta hur SAS agerar om samtliga flyg till Addis ställs in. Tanken kan väl omöjligt vara att resenärer som bokat poängbiljetter får vänta med hemresa eller lösa det på egen hand. Känns i möjligt, men med SAS vet man uppenbarligen inte.

Det stämmer. SAS tar inget ansvar för ombokningar om det ställs in och det saknas bonusplatser. Bäst är att kolla med försäkringsbolaget om de kan stå för ersättningsflyg.

Hur är SAS skurken i detta? Dom följer sina regler, det här kriget började ju inte direkt igår.
Inte så att SAS tvingade folk att sätta sig på ett plan ner till ett krigsdrabbat område och bara släppt av dom som du får det att låta.

Toppen