Jag tycker du skall fundera på risken att åka utomlands överhuvudtaget som tidigare nämnts. Om det har gått mindre än 6 månader sedan sista dos så finns det egentligen ingen indikation eller säkra data för att en tredje dos har en effektiv risk/nytta balans. Risken för sjukdom lär finnas även efter en tredje dos och det handlar ju snarare om man tycker att det är värt att ta risken som 76-åring och det kan ju bara han själv avgöra. De flesta har ju gått skydd av två doser efter 5 månader så personligen skulle jag inte vara överdrivet orolig om det var mina föräldrar. Sedan tror jag personligen att kryssning är en dålig idé generellt. Risken är alltid att myndigheter hittar på saker så att man blir fast på båten om smittspridning uppstår bland ovaccinerade.Nu är vi ju alla hobbyprofessorer inom smittsamma sjukdomar, men trots min expertis så skulle jag nu vilja få lite input från er övriga också.
Vi har en resa till USA bokad i december. Min pappa är 76 och fick dos 2 av AstraZeneca i juni. Det betyder att det har gått 6 månader under tiden vi är i USA. Det bästa hade såklart varit om pappa hinner få dos 3 innan vi åker, men då måste läkaren tumma på 6-månadersgränsen, och det vet jag inte om de kan/får.
Hur hade ni resonerat kring detta? Jag velar konstant mellan "det är nog ingen fara" och "vi blåser av resan"... Vi ska på kryssning med 2 stopp i Mexico och 1 i Belize. Där är nog inte vaccinationsgraden så hög.