Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Nu är vi ju alla hobbyprofessorer inom smittsamma sjukdomar, men trots min expertis så skulle jag nu vilja få lite input från er övriga också. :D

Vi har en resa till USA bokad i december. Min pappa är 76 och fick dos 2 av AstraZeneca i juni. Det betyder att det har gått 6 månader under tiden vi är i USA. Det bästa hade såklart varit om pappa hinner få dos 3 innan vi åker, men då måste läkaren tumma på 6-månadersgränsen, och det vet jag inte om de kan/får.

Hur hade ni resonerat kring detta? Jag velar konstant mellan "det är nog ingen fara" och "vi blåser av resan"... Vi ska på kryssning med 2 stopp i Mexico och 1 i Belize. Där är nog inte vaccinationsgraden så hög.
Jag tycker du skall fundera på risken att åka utomlands överhuvudtaget som tidigare nämnts. Om det har gått mindre än 6 månader sedan sista dos så finns det egentligen ingen indikation eller säkra data för att en tredje dos har en effektiv risk/nytta balans. Risken för sjukdom lär finnas även efter en tredje dos och det handlar ju snarare om man tycker att det är värt att ta risken som 76-åring och det kan ju bara han själv avgöra. De flesta har ju gått skydd av två doser efter 5 månader så personligen skulle jag inte vara överdrivet orolig om det var mina föräldrar. Sedan tror jag personligen att kryssning är en dålig idé generellt. Risken är alltid att myndigheter hittar på saker så att man blir fast på båten om smittspridning uppstår bland ovaccinerade.

Med det sagt, så hade jag inte åkt någonstans om jag haft föräldrar som varit beroende av vaccinets skydd i nuläget. Framförallt inte på kryssning. Absolut inte till USA. Mexiko och Belize hade jag varit betydligt mindre orolig för.

Jag tycker du skall fundera på risken att åka utomlands överhuvudtaget som tidigare nämnts. Om det har gått mindre än 6 månader sedan sista dos så finns det egentligen ingen indikation eller säkra data för att en tredje dos har en effektiv risk/nytta balans. Risken för sjukdom lär finnas även efter en tredje dos och det handlar ju snarare om man tycker att det är värt att ta risken som 76-åring och det kan ju bara han själv avgöra. De flesta har ju gått skydd av två doser efter 5 månader så personligen skulle jag inte vara överdrivet orolig om det var mina föräldrar. Sedan tror jag personligen att kryssning är en dålig idé generellt. Risken är alltid att myndigheter hittar på saker så att man blir fast på båten om smittspridning uppstår bland ovaccinerade.

Kryssningsbolaget kör med 100% vaccinerad personal samt resenärer, så med tanke på det borde det ju vara ganska säkert i dagsläget. Och Florida har nästan lika hög vaccinationsgrad som Sverige. Risken för nya restriktioner ombord eller i land är såklart hög. :eek:

Pappa har en god hälsa, men ålder är ju en klar riskgrupp. Det som gör mig osäker är ju just vaccinets skydd mot allvarlig sjukdom, och allt jag har läst om det tyder ju på att det inte är några stora risker omkring 6 månader.

Man har ju också lagt ner mycket energi på att hitta businessresor för 6 personer, men det är ju sekundärt om man jämför med att någon dör på kuppen… Vi får ta oss en ordentlig funderare kring detta.

Kryssningsbolaget kör med 100% vaccinerad personal samt resenärer, så med tanke på det borde det ju vara ganska säkert i dagsläget. Och Florida har nästan lika hög vaccinationsgrad som Sverige. Risken för nya restriktioner ombord eller i land är såklart hög. :eek:

Pappa har en god hälsa, men ålder är ju en klar riskgrupp. Det som gör mig osäker är ju just vaccinets skydd mot allvarlig sjukdom, och allt jag har läst om det tyder ju på att det inte är några stora risker omkring 6 månader.

Man har ju också lagt ner mycket energi på att hitta businessresor för 6 personer, men det är ju sekundärt om man jämför med att någon dör på kuppen… Vi får ta oss en ordentlig funderare kring detta.
Ja det blir ju verkligen tillspetsat läge... avundas dig inte detta beslut. Men om du ska åka (vilket jag inte hade gjort) så kanske ni hinner ta en spruta i USA? Verkar vara extremt tillgängligt. Har en svensk vän som turistade och tog två doser i USA i våras.

Ja det blir ju verkligen tillspetsat läge... avundas dig inte detta beslut. Men om du ska åka (vilket jag inte hade gjort) så kanske ni hinner ta en spruta i USA? Verkar vara extremt tillgängligt. Har en svensk vän som turistade och tog två doser i USA i våras.

Har de löst så att såna sprutor kan föras in i svenska journaler? Annars blir det sjukt jobbigt senare.

Man behöver ju inte dö för att semestern ska bli förstörd, det räcker med en sjukhusvistelse på något random ställe i Belize.

Och visst har kryssningsbolagen vaccinkrav, men vi vet också hur stor marknaden för falska vaccinbevis är i USA där de förlitar sig på de där papperslapparna man får när man vaccinerar sig. Inget centraliserat register här inte.

"Har de löst så att såna sprutor kan föras in i svenska journaler? Annars blir det sjukt jobbigt senare."

Det är på G. Men för tredje sprutan fattar jag inte hur det kan göra något jobbigt?

Off topic, jag vet, men inte ointressant.

Det lär ju hända ganska snart att något land börjar kräva tre doser för att räknas som fullvaccinerad. Och vi under 40 står långt ner i vaccinkön igen. Lika bra att räkna med att man inte kan resa så mycket under senvåren/sommaren 2022, innan man fått dos tre.

"Har de löst så att såna sprutor kan föras in i svenska journaler? Annars blir det sjukt jobbigt senare."

Det är på G. Men för tredje sprutan fattar jag inte hur det kan göra något jobbigt?

Off topic, jag vet, men inte ointressant.

Jo, av den enkla anledningen att om definitionen av fullvaccinerad ändras och kräver tre sprutor, kommer den tredje dosen inte synas i ditt intyg (eller inte gör det men jag ändå vill ha sprutan i mitt intyg). Detta i sin tur innebär att du inte bara kan skriva ut och scanna in dig överallt där intyget krävs, utan måste bära med dig en handskriven lapp från USA som komplement. Detta ska då förklaras för granskaren varenda gång du ska käka en big mac, ta tåget, checka in på hotell, bli klargjord för flyg osv. Dessutom finns det inga garantier att den där papperslappen från USA godtas som intyg överallt.

Jag har en resa planerad till USA i vinter och leker själv med tanken på att ta min tredje spruta när jag ändå är där. Men det som är avgörande är om jag kan få in den i mitt svenska intyg eller ej. Går inte det så avvaktar jag hellre tills det att jag blir kallad här hemma.

Kambodja öppnar upp.
"
The Ministry of Foreign Affairs and International Cooperation has announced the resumption of its tourist visa and visa exemption programme after a long hiatus due to the Covid-19 pandemic.
In a letter dated October 20 and addressed to foreign embassies and consulates, foreign minister Prak Sokhonn said the resumption is based on the improving Covid-19 situation in Cambodia which has enabled the government to reopen the country in the context of Covid-19 whereby businesses and the general public adjust to the new normal.
“The Royal Government of Cambodia has eased visa conditions and quarantine requirements by resuming the issuance of Tourist Visa which had been suspended after the outbreak of Covid-19 ... The government also resumes the Visa Exemption programme,” Sokhonn said in the letter.
He said the government also resumes e-Visa application to ease the process for travellers to Cambodia, but Visa on Arrival remains closed."
Källa: Cambodia resumes issuance of tourist visas | Phnom Penh Post

Det lär ju hända ganska snart att något land börjar kräva tre doser för att räknas som fullvaccinerad. Och vi under 40 står långt ner i vaccinkön igen. Lika bra att räkna med att man inte kan resa så mycket under senvåren/sommaren 2022, innan man fått dos tre.
Det är nog inte långt borta. Phnom Penh avslutar sin kampanj om att alla stadens innevånare ska ha fått sin tredje spruta 31/10.
Källa: Capital announces booster jab deadline | Phnom Penh Post

Toppen