Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Input mottages gärna.

har resa LHR-HND i F, funderar på vidare till chicago, ORD 3h senare. Vad jag läst och fått ok från ANA på är transit. Dock på award blir ju detta enkelbiljetter, räknas de som transit?
Går det få ev boardingkort redan innan CPH-LHR, 14:50 den 24/11 när HND—ORD avgår 18:55 den 25/11 lokal tid tokyo?

om ej, tror ni giltig (annan separat) bokning räcker att visa som bevis för ”transit”?
Kan inte råda dig i denna frågan, men kommer du ens in i Japan idag?
 
Input mottages gärna.

har resa LHR-HND i F, funderar på vidare till chicago, ORD 3h senare. Vad jag läst och fått ok från ANA på är transit. Dock på award blir ju detta enkelbiljetter, räknas de som transit?
Går det få ev boardingkort redan innan CPH-LHR, 14:50 den 24/11 när HND—ORD avgår 18:55 den 25/11 lokal tid tokyo?

om ej, tror ni giltig (annan separat) bokning räcker att visa som bevis för ”transit”?
Jag kan absolut ha fel här, men har du två biljetter är du inte i transit. Jag tror att detta upplägg kommer ge dig stora problem. Med alla dokument mm som ska kontrolleras har jag svårt att se att du får igenom det innan avresa. SAS kommer inte sköta din incheck från Japan till USA när du är i Köpenhamn.

Du kommer med största sannolikhet att behöva gå in i Japan och där checka in till USA och gå airside igen. Enda räddningen är väl om du kan få allt på samma biljett. Det borde vara möjligt i teorin att de debiterar dig 2 enkelresor och lägger de på samma bokning. Att få en agent som gör det är att leta nål i höstack. Har själv försökt med det fast åt andra hållet utan att lyckas.
 
Jag kan absolut ha fel här, men har du två biljetter är du inte i transit. Jag tror att detta upplägg kommer ge dig stora problem. Med alla dokument mm som ska kontrolleras har jag svårt att se att du får igenom det innan avresa. SAS kommer inte sköta din incheck från Japan till USA när du är i Köpenhamn.

Du kommer med största sannolikhet att behöva gå in i Japan och där checka in till USA och gå airside igen. Enda räddningen är väl om du kan få allt på samma biljett. Det borde vara möjligt i teorin att de debiterar dig 2 enkelresor och lägger de på samma bokning. Att få en agent som gör det är att leta nål i höstack. Har själv försökt med det fast åt andra hållet utan att lyckas.
Lite så jag funderar med, även om det på FT vittnas om en del som fått ok att uppvisa en bokning till, men på en dålig dag så har nog diverse personer i sak rätt i att neka..
SAS lär ju bli ”computer says no” men kan vara värt att testa, varit fasligt lång kö sista tiden i telefon bara.
 
Lite så jag funderar med, även om det på FT vittnas om en del som fått ok att uppvisa en bokning till, men på en dålig dag så har nog diverse personer i sak rätt i att neka..
SAS lär ju bli ”computer says no” men kan vara värt att testa, varit fasligt lång kö sista tiden i telefon bara.
Jag hade två separata revenue biljetter:
1. CPH-PEK med SAS
2. PEK-BKK-HKT med Thai

Lyckades få incheckningen i CPH att lägga till flighten PEK-BKK på samma boardingkort där vi hade layover. Det var lite krångligt och detta är också innan pandemin. Tjejen fick fråga en äldre herre som hjälpte henne att göra en ”add connection” i systemet. Det bästa är nog att prata med SAS och kanske till och med investera i en tågresa till Kastrup och prata direkt med incheckningen. Alternativt att du hör med ANA i London. Du kanske kan få ett boardingkort i LHR, dvs checka-in på nytt där.
 
Input mottages gärna.

har resa LHR-HND i F, funderar på vidare till chicago, ORD 3h senare. Vad jag läst och fått ok från ANA på är transit. Dock på award blir ju detta enkelbiljetter, räknas de som transit?
Går det få ev boardingkort redan innan CPH-LHR, 14:50 den 24/11 när HND—ORD avgår 18:55 den 25/11 lokal tid tokyo?

om ej, tror ni giltig (annan separat) bokning räcker att visa som bevis för ”transit”?
Låt oss anta att du lyckas få någon att checka in dig som om du är i transit fast du reser på två separata biljetter. Hur gör du då om din flight LHR-HND blir försenad, så du inte har någon förbindelse när du anländer till Japan (där du inte har rätt att bli insläppt) och inget flygbolag som är skyldig att förse dig med en?
 
Jag kan absolut ha fel här, men har du två biljetter är du inte i transit. Jag tror att detta upplägg kommer ge dig stora problem. Med alla dokument mm som ska kontrolleras har jag svårt att se att du får igenom det innan avresa. SAS kommer inte sköta din incheck från Japan till USA när du är i Köpenhamn.

Du kommer med största sannolikhet att behöva gå in i Japan och där checka in till USA och gå airside igen. Enda räddningen är väl om du kan få allt på samma biljett. Det borde vara möjligt i teorin att de debiterar dig 2 enkelresor och lägger de på samma bokning. Att få en agent som gör det är att leta nål i höstack. Har själv försökt med det fast åt andra hållet utan att lyckas.
Jag hade två separata revenue biljetter:
1. CPH-PEK med SAS
2. PEK-BKK-HKT med Thai

Lyckades få incheckningen i CPH att lägga till flighten PEK-BKK på samma boardingkort där vi hade layover. Det var lite krångligt och detta är också innan pandemin. Tjejen fick fråga en äldre herre som hjälpte henne att göra en ”add connection” i systemet. Det bästa är nog att prata med SAS och kanske till och med investera i en tågresa till Kastrup och prata direkt med incheckningen. Alternativt att du hör med ANA i London. Du kanske kan få ett boardingkort i LHR, dvs checka-in på nytt där.
Låt oss anta att du lyckas få någon att checka in dig som om du är i transit fast du reser på två separata biljetter. Hur gör du då om din flight LHR-HND blir försenad, så du inte har någon förbindelse när du anländer till Japan (där du inte har rätt att bli insläppt) och inget flygbolag som är skyldig att förse dig med en?
Just den punkten kan man diskutera (men jag skulle ändå inte rekommendera upplägget): Flygbolagets ansvar vid missad anslutningsflygning

tack för alla svar, känns som det blir för riskfyllt, i synnerhet med irrops o annat, så blir nog att nyttja en sas back up till LAX som var bokad.

hittar business med ANA vidare till bkk men först 11:00 nästa dag, utan transithotell och (iaf för mig) oklar hur loungerna med ev sovplatser är öppna känns det inte värt det. 20h kan bli länge på en flygplats
 
Toppen