Finnair matchar din Eurobonus status fram till 2 November 2021

Nu vill jag inte vara för smart... jag har hittat resa till Miami i Economy Light [tanken är att försöka använda upgrade vouchers], returresan är MIA-JFK-ARN där MIA-JFK flygs av American Airlines med AA nummer på flyget så inget codeshare med AY.

Finnair skriver:

Finnair Plus Silver-, Gold-, Platinum- och Platinum Lumo-medlemmar samt oneworld Emerald- och Sapphire-medlemmar har rätt att ta med en extra väska (max. 23 kg) på resor med Finnair (AY-kod finns på biljetten och flyget trafikeras av Finnair eller Norra).

American skriver:

1st checked bag is complimentary for:

Eligible AAdvantage® Aviator® and Citi® / AAdvantage® cardmembers (on domestic American Airlines operated itineraries)

AAdvantage® Gold

oneworld® Ruby

Checked bag policy − Travel information − American Airlines

Jag tolkar det som att Finnair Platinum, OW Emerald, även kan ta med en gratis väska på ett AA flyg?

Lite längre ner står:

1st, 2nd and 3rd checked bags are complimentary for:

Confirmed First customers on 3-cabin aircraft*
AAdvantage® Executive Platinum
AAdvantage® Platinum Pro
oneworld® Emerald
Active U.S. military and/or dependents with ID traveling on orders (1st - 5th bags free of charge)
Active U.S. military with ID on personal travel
*Executive Platinum, Platinum Pro and oneworld® Emerald members traveling in First on 3-cabin aircraft may check a 4th bag at no charge.

Så du ska kunna ta med en, två eller tre väskor utan extra kostnad.

Ni som gjort denna matchning och lyckats, är detta rätt ordning:

1) Skapa ett Finnair Plus-konto

2) Boka en biljett från ARN till någon av de destinationer som anges för matchningen

3) Skicka in matchningen.

Doctor-X skrev:Ni som gjort denna matchning och lyckats, är detta rätt ordning:1) Skapa ett Finnair Plus-konto2) Boka en biljett från ARN till någon av de destinationer som anges för matchningen3) Skicka in matchningen.Klicka för att utvidga...
På punkt två krävs att det är direktflyg från Stockholm. Det räcker inte att det är en av destinationerna på listan.

Doctor-X skrev:Ni som gjort denna matchning och lyckats, är detta rätt ordning:1) Skapa ett Finnair Plus-konto2) Boka en biljett från ARN till någon av de destinationer som anges för matchningen3) Skicka in matchningen.Klicka för att utvidga...

Ja, det är exakt så jag gjorde och det gick bra. Som nämnts så måste åtminstone en av flygningarna vara direkt till/från Stockholm. Jag valde dagar så jag har båda som direktflighter. Jag har bokat det som en långhelg just för att göra matchningen.

Robban1616 skrev:Jag har gjort det i den ordningen, men väntar fortfarande. Hur lång tid tog det för er som fått matchning?Klicka för att utvidga...

Jag skickade in i början av förra veckan och jag fick ingen bekräftelse att jag fått matchning men när jag tittade på fredag lunch så såg jag att jag blivit Platinum (är alltså EBD).

Robban1616 skrev:Jag svara på detta själv och säger att jag skickade in i Torsdags och fick matchningen nu....Klicka för att utvidga...
ca 48h och då verkar det gälla under måndag - fredag (arbetsdagar). Jag skicka in 09:30 på onsdagen och vid lunch på fredagen var statusen ändrad.

Jag och hustrun är nu båda matchade till Finnair Platinum och har en bokad resa till New York. Vi har bokat business ena vägen men på hemvägen var priset lite svettigt på vårt datum så vi bokade eco för denna drygt sju timmar långa nattflygning. Försökte att uppgradera online med vouchers men det stod att det inte fanns några platser (dock helt vidöppet enligt Expertflyer). Testade att chatta i appen, det tog en minut så var uppgraderingen klar.

Snyggt!

taxvalp skrev:...det inte fanns några platser (dock helt vidöppet enligt Expertflyer). ...Klicka för att utvidga...
Finnair kontrollerar tillgänglighet på uppgraderingar helt separat från andra klasser, så det går inte att från expertflyer se tillgänglighet. Men najs att de fixade "on-demand"!

intuition skrev:Finnair kontrollerar tillgänglighet på uppgraderingar helt separat från andra klasser, så det går inte att från expertflyer se tillgänglighet. Men najs att de fixade "on-demand"!Klicka för att utvidga...

Skälet att jag kollade där var att onlinesystemet sade blankt nej till uppgradering så jag blev nyfiken. Har läst dina och andras inlägg om hur det funkar och det tycks vara lite svårnavigerat - men instant upgrade via chatt kompenserar för det!

Ja, deras uppgraderingar har genomgått väldigt stora förändringar. Förr i tiden hade vi alltid minst 2 platser tillgängliga på i stort sett varje långdistans flyg och man kunde kolla i förväg. Sedan har det gått till att inget släpps i föväg och inget går att kolla före biljettköp och uppgraderingarna har blivit ett lotteri. Så från en värdefull förmån till en värdelös förmån på några år...

Att de fixar uppgraderingar on-demand tänker jag antingen är något med just de här flygen (det är ju första säsong och deras revenue management har alltså inte statistik som stödjer att blocka alla uppgraderingar plus att bokningsläget är säkert tunt)

eller tekniska problem (de har egentligen publicerat platser men deras egen webbsida ser inte det och därmed kan man inte uppgradera själv via "min sida")

eller en viss återgång till det tidigare läget med mer generös tillgång på uppgraderingsplatser rent generellt.

Vem vet, men alla befintliga platinum har fått förlängd status i typ 2 år och sitter med sina uppgraderingsvouchers kvar, så det är inte ont om medlemmar som har fria uppgraderingar att nyttja.

Lite för bra för att vara sant egentligen - köp en resa i economy från Arlanda, matcha status och uppgradera sen till business. Tack för den! //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji3526.png

intuition skrev:Ja, deras uppgraderingar har genomgått väldigt stora förändringar. Förr i tiden hade vi alltid minst 2 platser tillgängliga på i stort sett varje långdistans flyg och man kunde kolla i förväg. Sedan har det gått till att inget släpps i föväg och inget går att kolla före biljettköp och uppgraderingarna har blivit ett lotteri. Så från en värdefull förmån till en värdelös förmån på några år...Att de fixar uppgraderingar on-demand tänker jag antingen är något med just de här flygen (det är ju första säsong och deras revenue management har alltså inte statistik som stödjer att blocka alla uppgraderingar plus att bokningsläget är säkert tunt)ellertekniska problem (de har egentligen publicerat platser men deras egen webbsida ser inte det och därmed kan man inte uppgradera själv via "min sida")eller en viss återgång till det tidigare läget med mer generös tillgång på uppgraderingsplatser rent generellt.Vem vet, men alla befintliga platinum har fått förlängd status i typ 2 år och sitter med sina uppgraderingsvouchers kvar, så det är inte ont om medlemmar som har fria uppgraderingar att nyttja.Klicka för att utvidga...

bra summering, jag tycker det är precis så här

Skickade in i fredags kväll och fick idag at jag är Platinum till och med till och med 2022-10-25

Tack SAS att jag fick förlängt EBD i ett år.

FFlash skrev:bra summering, jag tycker det är precis så härKlicka för att utvidga...
Jag var tvungen att leta upp den här.

Den visar antalet lediga platser på AY73 (kvällsflyget till NRT) som funktion av antal dagar före avresa

ay73-png.122685

Vad den säger är att i stort sett när man kollade så fanns det alltid uppgraderingsplatser. Those where the days...

taxvalp skrev:Skälet att jag kollade där var att onlinesystemet sade blankt nej till uppgradering så jag blev nyfiken. Har läst dina och andras inlägg om hur det funkar och det tycks vara lite svårnavigerat - men instant upgrade via chatt kompenserar för det!Klicka för att utvidga...

Läste att uppgradering kan göras tidigast 59 dagar innan avresa. Är din resa inom 59 dagar eller kan de uppgradera även längre fram via chatten?

Back