Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

DI bedömer att detta kan kosta SAS 1,2 miljarder.

Artikel tyvärr bakom betalvägg:
Tingsrätten slår fast: SAS måste betala passagerare för pilotstrejk
Fast DI skriver att det är SAS egna beräkningar att kostnaden kan bli 117 miljoner EURO om samtliga resenärer ges rätt till standardiserad kompensation.

Nu har, högst troligt, inte samtliga drabbade resenärer ansökt om ersättning inom ca två månader från att de drabbats vilket Högsta Domstolen menar är en förutsättning så de som inte ansökt i tid lär bli utan..
 
Fast DI skriver att det är SAS egna beräkningar att kostnaden kan bli 117 miljoner EURO om samtliga resenärer ges rätt till standardiserad kompensation.

Nu har, högst troligt, inte samtliga drabbade resenärer ansökt om ersättning inom ca två månader från att de drabbats vilket Högsta Domstolen menar är en förutsättning så de som inte ansökt i tid lär bli utan..
Precis så. De som inte gjorde en reklamation i samband med strejken 2019 är för sent ute. Kommer knappast bli några belopp över 1 miljard kr, skulle bli förvånad om det ens är mer än 100 miljoner kr.
 
Idag kom besked om utbetalning av kompensation för påskstrejken 2019. Airhelp tar dock ut 1/2 i "legal action fee". Nån advokat blir rik...

Som sagt tidigare så stoppade jag in pengarna igen i SAS x2.
 
Ser ut som om det kan bli tufft mellan SAS och deras piloter, som är upprörda över att de avskedade piloterna återanställs i de nya bolagen som SAS kommer att lansera

Källa DN.no
Striden mellom SAS og fagforeningene til piloter og kabinansatte i Skandinavia spisser seg til. Onsdag melder YS-tilknyttede Parat – som organiserer piloter og kabinansatte i SAS i Norge – at det stevner SAS for arbeidsretten i Norge.

Parat går til sak fordi det mener en rekke oppsagte SAS-piloter under korona har krav på å bli ansatt i sine tidligere jobber og med samme kollektivavtale i morselskapet. I stedet har SAS planer om å vokse på vei ut av korona med to nye datterselskaper – SAS Link og SAS Connect – og med nye kollektivavtaler gjennom fagforeningen FPU – tilknyttet dansk LO.

Sist uke meldte Svensk Flygerförening på vegne av piloter i Sverige at det stevner SAS for arbeidsretten, og mener SAS i for stor utstrekning har leid inn fly og mannskap fra andre selskaper til å fly SAS-ruter i 2018 og 2019.
 
Ser ut som om det kan bli tufft mellan SAS och deras piloter, som är upprörda över att de avskedade piloterna återanställs i de nya bolagen som SAS kommer att lansera

Källa DN.no
Striden mellom SAS og fagforeningene til piloter og kabinansatte i Skandinavia spisser seg til. Onsdag melder YS-tilknyttede Parat – som organiserer piloter og kabinansatte i SAS i Norge – at det stevner SAS for arbeidsretten i Norge.

Parat går til sak fordi det mener en rekke oppsagte SAS-piloter under korona har krav på å bli ansatt i sine tidligere jobber og med samme kollektivavtale i morselskapet. I stedet har SAS planer om å vokse på vei ut av korona med to nye datterselskaper – SAS Link og SAS Connect – og med nye kollektivavtaler gjennom fagforeningen FPU – tilknyttet dansk LO.

Sist uke meldte Svensk Flygerförening på vegne av piloter i Sverige at det stevner SAS for arbeidsretten, og mener SAS i for stor utstrekning har leid inn fly og mannskap fra andre selskaper til å fly SAS-ruter i 2018 og 2019.
SAS Piloter går nu tillsammans med Dansk Metall, vad detta nu kan innebära?!
Piloter går sammen med smede og sømænd | Netavisen Pio (piopio.dk)
 
Både piloterna och SAS vet ju nu att det kan bli dyrt om flyg flyg behöver ställas in pga strejk och passagerare kräver ersättning. Såklart piloterna kommer utnyttja läget.
 
Pilotföreningen gråter ut i DN

”Regeringen måste gripa in mot SAS för att trygga jobben” - DN.SE


”SAS måste vara konkurrenskraftigt på sikt” - DN.SE
Svar från: Simon Pauck Hansen, operativ chef i SAS: Medarbetarna inser att alternativet är ett flygbolag som går under.
Men förändringen av flyget och av vårt företag är en process som började långt tidigare och som inte upphör när vi till slut går ur pandemin. Covid-19 satte en turbo på den omvälvning som pågått länge och där – precis som Svensk Pilotförening konstaterar – SAS började agera för flera år sedan. Vad pandemin dessutom tillför är ett förändrat resmönster med lägre antal affärsresenärer.


Ska svenska och skandinaviska jobb i flygbranschen kunna säkras långsiktigt krävs att flygbolag som SAS är lönsamma. Det finns inget alternativ. Om vi inte klarar av att modernisera och utveckla vårt erbjudande och vår organisation kommer vi inte att överleva. Vad det innebär för dem som jobbar i flyget är enkelt att räkna ut.
 
Pilotföreningen gråter ut i DN

”Regeringen måste gripa in mot SAS för att trygga jobben” - DN.SE


”SAS måste vara konkurrenskraftigt på sikt” - DN.SE
Svar från: Simon Pauck Hansen, operativ chef i SAS: Medarbetarna inser att alternativet är ett flygbolag som går under.
Men förändringen av flyget och av vårt företag är en process som började långt tidigare och som inte upphör när vi till slut går ur pandemin. Covid-19 satte en turbo på den omvälvning som pågått länge och där – precis som Svensk Pilotförening konstaterar – SAS började agera för flera år sedan. Vad pandemin dessutom tillför är ett förändrat resmönster med lägre antal affärsresenärer.


Ska svenska och skandinaviska jobb i flygbranschen kunna säkras långsiktigt krävs att flygbolag som SAS är lönsamma. Det finns inget alternativ. Om vi inte klarar av att modernisera och utveckla vårt erbjudande och vår organisation kommer vi inte att överleva. Vad det innebär för dem som jobbar i flyget är enkelt att räkna ut.

Ur debattartikeln från Svensk Pilotförening:

"En mer rättvis jämförelse vore om kullagertillverkaren SKF skulle säga upp hälften av sina anställda i verkstaden, bilda ett SKF Worker Service AB, skriva ett avtal med någon annan part än IF Metall och sedan nyanställa arbetare i den påstått nya verksamheten."

Jag tror inte Svensk Pilotförening har koll på hur många fabriker SKF har utanför Sverige....så kanske inte världens bästa jämförelse
 
Toppen