SAS piloter i strejk?

SK989 skrev:Vi ska komma ihåg att det inte går att framföra några nya krav till SAS p.g.a. det här. Ett krav på ersättning enligt EU-förordningen för en inställd flygning ska göras inom 2 månader enligt en dom från svenska Högsta domstolen för några år sedan. Så om någon blev drabbad av den här strejken 2019 men inte framförde något krav så är det för sent nu.Klicka för att utvidga...


Stämmer nog men de 350 som fått avslag hos ARN kan ta upp kraven igen.



Bakslag för flygpassagerares rätt till ersättning för flygförsening i Högsta Domstolen – FlygAdvokaten Stephan Eriksson
 
Nån som vet om detta innebär att man har rätt till ersättning nu? Fick nej just då (maj 2019) men skulle gärna "öppna upp" ärendet igen...
 
Wendestam skrev:Nån som vet om detta innebär att man har rätt till ersättning nu? Fick nej just då (maj 2019) men skulle gärna "öppna upp" ärendet igen...Klicka för att utvidga...
Jag skulle gissa att det öppnar upp för att få beslut från ARN omprövade.
 
Cristoffer Cedergren skrev:DI bedömer att detta kan kosta SAS 1,2 miljarder.Artikel tyvärr bakom betalvägg:Tingsrätten slår fast: SAS måste betala passagerare för pilotstrejkKlicka för att utvidga...
Fast DI skriver att det är SAS egna beräkningar att kostnaden kan bli 117 miljoner EURO om samtliga resenärer ges rätt till standardiserad kompensation.



Nu har, högst troligt, inte samtliga drabbade resenärer ansökt om ersättning inom ca två månader från att de drabbats vilket Högsta Domstolen menar är en förutsättning så de som inte ansökt i tid lär bli utan..
 
apknug skrev:Fast DI skriver att det är SAS egna beräkningar att kostnaden kan bli 117 miljoner EURO om samtliga resenärer ges rätt till standardiserad kompensation.Nu har, högst troligt, inte samtliga drabbade resenärer ansökt om ersättning inom ca två månader från att de drabbats vilket Högsta Domstolen menar är en förutsättning så de som inte ansökt i tid lär bli utan..Klicka för att utvidga...
Precis så. De som inte gjorde en reklamation i samband med strejken 2019 är för sent ute. Kommer knappast bli några belopp över 1 miljard kr, skulle bli förvånad om det ens är mer än 100 miljoner kr.
 
Idag kom besked om utbetalning av kompensation för påskstrejken 2019. Airhelp tar dock ut 1/2 i "legal action fee". Nån advokat blir rik...



Som sagt tidigare så stoppade jag in pengarna igen i SAS x2.
 
Ser ut som om det kan bli tufft mellan SAS och deras piloter, som är upprörda över att de avskedade piloterna återanställs i de nya bolagen som SAS kommer att lansera



Källa DN.no

Striden mellom SAS og fagforeningene til piloter og kabinansatte i Skandinavia spisser seg til. Onsdag melder YS-tilknyttede Parat – som organiserer piloter og kabinansatte i SAS i Norge – at det stevner SAS for arbeidsretten i Norge.



Parat går til sak fordi det mener en rekke oppsagte SAS-piloter under korona har krav på å bli ansatt i sine tidligere jobber og med samme kollektivavtale i morselskapet. I stedet har SAS planer om å vokse på vei ut av korona med to nye datterselskaper – SAS Link og SAS Connect – og med nye kollektivavtaler gjennom fagforeningen FPU – tilknyttet dansk LO.



Sist uke meldte Svensk Flygerförening på vegne av piloter i Sverige at det stevner SAS for arbeidsretten, og mener SAS i for stor utstrekning har leid inn fly og mannskap fra andre selskaper til å fly SAS-ruter i 2018 og 2019.
 
011430121 skrev:Ser ut som om det kan bli tufft mellan SAS och deras piloter, som är upprörda över att de avskedade piloterna återanställs i de nya bolagen som SAS kommer att lanseraKälla DN.noStriden mellom SAS og fagforeningene til piloter og kabinansatte i Skandinavia spisser seg til. Onsdag melder YS-tilknyttede Parat – som organiserer piloter og kabinansatte i SAS i Norge – at det stevner SAS for arbeidsretten i Norge.



Parat går til sak fordi det mener en rekke oppsagte SAS-piloter under korona har krav på å bli ansatt i sine tidligere jobber og med samme kollektivavtale i morselskapet. I stedet har SAS planer om å vokse på vei ut av korona med to nye datterselskaper – SAS Link og SAS Connect – og med nye kollektivavtaler gjennom fagforeningen FPU – tilknyttet dansk LO.



Sist uke meldte Svensk Flygerförening på vegne av piloter i Sverige at det stevner SAS for arbeidsretten, og mener SAS i for stor utstrekning har leid inn fly og mannskap fra andre selskaper til å fly SAS-ruter i 2018 og 2019.
Klicka för att utvidga...
SAS Piloter går nu tillsammans med Dansk Metall, vad detta nu kan innebära?!

Piloter går sammen med smede og sømænd | Netavisen Pio (piopio.dk)
 
Både piloterna och SAS vet ju nu att det kan bli dyrt om flyg flyg behöver ställas in pga strejk och passagerare kräver ersättning. Såklart piloterna kommer utnyttja läget.
 
SAS-anställda i överraskande demonstration

Personalen demonstrerade inne på huvudkontoret och visade sin ilska med banderoller och plakat.



Ilskan riktade sig mot SAS nya organisation där personalen anklagar företaget för social dumping och kringgå den svenska modellen på arbetsmarknaden.



Ett 10-tal poliser kallades till platsen.
 
Pilotföreningen gråter ut i DN



”Regeringen måste gripa in mot SAS för att trygga jobben” - DN.SE





”SAS måste vara konkurrenskraftigt på sikt” - DN.SE

Svar från: Simon Pauck Hansen, operativ chef i SAS: Medarbetarna inser att alternativet är ett flygbolag som går under.

Men förändringen av flyget och av vårt företag är en process som började långt tidigare och som inte upphör när vi till slut går ur pandemin. Covid-19 satte en turbo på den omvälvning som pågått länge och där – precis som Svensk Pilotförening konstaterar – SAS började agera för flera år sedan. Vad pandemin dessutom tillför är ett förändrat resmönster med lägre antal affärsresenärer.





Ska svenska och skandinaviska jobb i flygbranschen kunna säkras långsiktigt krävs att flygbolag som SAS är lönsamma. Det finns inget alternativ. Om vi inte klarar av att modernisera och utveckla vårt erbjudande och vår organisation kommer vi inte att överleva. Vad det innebär för dem som jobbar i flyget är enkelt att räkna ut.
 
Homer skrev:Pilotföreningen gråter ut i DN”Regeringen måste gripa in mot SAS för att trygga jobben” - DN.SE”SAS måste vara konkurrenskraftigt på sikt” - DN.SESvar från: Simon Pauck Hansen, operativ chef i SAS: Medarbetarna inser att alternativet är ett flygbolag som går under.Men förändringen av flyget och av vårt företag är en process som började långt tidigare och som inte upphör när vi till slut går ur pandemin. Covid-19 satte en turbo på den omvälvning som pågått länge och där – precis som Svensk Pilotförening konstaterar – SAS började agera för flera år sedan. Vad pandemin dessutom tillför är ett förändrat resmönster med lägre antal affärsresenärer.





Ska svenska och skandinaviska jobb i flygbranschen kunna säkras långsiktigt krävs att flygbolag som SAS är lönsamma. Det finns inget alternativ. Om vi inte klarar av att modernisera och utveckla vårt erbjudande och vår organisation kommer vi inte att överleva. Vad det innebär för dem som jobbar i flyget är enkelt att räkna ut.
Klicka för att utvidga...


Ur debattartikeln från Svensk Pilotförening:



"En mer rättvis jämförelse vore om kullagertillverkaren SKF skulle säga upp hälften av sina anställda i verkstaden, bilda ett SKF Worker Service AB, skriva ett avtal med någon annan part än IF Metall och sedan nyanställa arbetare i den påstått nya verksamheten."



Jag tror inte Svensk Pilotförening har koll på hur många fabriker SKF har utanför Sverige....så kanske inte världens bästa jämförelse
 
Back
Top